Gå til innhold

Insektliv rundt Jengelvassdraget (Børgefjell)


Erlend

Anbefalte innlegg

Ja, så er sommerens egotripp i full planlegging igjen og Børgefjell er offeret for turen denne gangen. Etter å ha lest det som finnes (omtrent) om Børgefjell på nettet og et par papirbøker lurer jeg da på hvilke typer fluer jeg skal drasse med meg (les: binde opp) før turen. Er det noen som vet om hvilke insekter som klekker der oppe i månedskiftet juli/august? Bortsett fra *grøss* mygg? Selvsagt har jeg tenkt å ta med alt for mye, men vekta i produksjonen i vinter må jo være bestemt av hvilket entomologisk mangfold eller mangel på slikt som nevnte turområde kan skilte med.

 

på forhånd takk,

Erlend. :?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørreten

Stankelbein, Marflo, Vårfluer #10-18(streaking caddies, europa 12, rackelhanen,), Vårflueflarver, Vårfluepupper, Bibio.

Kan også være at du treffer på noen døgnfluer. Ta med noen parachutes i oliven og brun for sikkerhets skyld i #14-18.

Det var de jeg kom på i farten som må være med ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stankelbein - check

Marflo - check (både i vekta og uvekta)

streaking caddis - check

europea12 - check

Rackelhanen - check

vårfluepupper - binde flere

bibio - binde opp

parachutes - check

streamere - check

og Are sin tråd var veldig hjelpsom...

 

Hva med superpuppan, griffiths gnat og flymfer? har (sikkert overdreven) tro på flymfer og spider - fluer som jeg binder en del av. Fisker jo godt da, særlig når det ikke er klekkinger.

 

Ellers kanskje jeg skal binde noen flere i små versjoner enn jeg har gjort hittil. Ops! nå fikk jeg det travelt igjen!

 

Vinden er et kjent problem, men får håpe at 6'er stanga takler det verste. Beregner fisk til mat...

 

Blir nok å finne der oppe i uke 31 så hvis dere ser et enslig telt med en dårlig trent langhåra tulling som dæljer rundt med ei fluestang så er det bare å stikke innom på kaffe! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med superpuppan' date=' griffiths gnat og flymfer? har (sikkert overdreven) tro på flymfer og spider - fluer som jeg binder en del av. Fisker jo godt da, særlig når det ikke er klekkinger. [/quote']

 

Ta dem med! Du trenger hvertfall mygg, superpuppan er alltid kjekk og ha, og flymfer og spidere er bra å ha når fisken ikke vaker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du burde ha med deg et par mus imitasjoner eller noe større hvis det skulle være Lemmen år :D

 

hehehe hvem vet, de trenger vel omtrent en egen boks hver av de der fluene, kanskje jeg bare skal stikke innom min faste utstyrspusher og handle en. Det er en av fluene jeg bevisst har valgt vekk fra bindestikka da inntrykket er at det er såpass mye jobb å binde slike at det ikke rettferdiggjør den ene gangen man kan få bruk for dem. Eller er det jeg som er helt på jordet nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja...Ville hatt et par i boksen jeg da ;) De kan jo få opp en stor ørret fra dypet om du har flaks..Da mener jeg blind fiske om natten.

 

Surr sammen en dott med hjorte hår og en hale på f.eks. en streamer krok.

 

Dumt å sitte der oppe uten å få kontakt med fisk, og angre på at du ikke prøvde den jævla musa :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...