Gå til innhold

Så var'n ferdig bygget


vim

Anbefalte innlegg

Har endelig fått i hus og bygget Sage SLT 590-4 byggesettet fra AA Outfitters. Etter en time i hagen med iskalde fingre og stor humor blant naboene, må jeg bare si at stanga virker utrolig deilig. Uvant aksjon (relativt dyp og myk), men vi skal nok bli venner SAGE'n og jeg, når vinterrustne armer har kommet igang igjen.

 

Byggesettet var bra det, men jeg skulle nok gjerne sett litt høyere kvalitet på snellefestet (Struble U3) på en så god stang, selv om det er helt OK. Korken er også relativt kort (17cm) og tynn i ytre diameter, men det skal den kanskje være på SLT?

 

Bygging ga mersmak - takk til Ingar for artikkelen som ga rævsparket for å komme igang.

post-800-13949846153463_thumb.jpg

post-800-13949846154069_thumb.jpg

post-800-13949846155307_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo takk, jeg vet bildene er horrible :oops: .

Resultatet på av byggingen ble derimot meget bra synes jeg, selv om gulltråden ble nøyaktig like mørk som blanksene etter lakkering. Neste gang blir det color preserver først.

Settet kom på drøye 2000,- levert til en kollega i USA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laget forresten dette stativet for anledningen, noe som viste seg å funke helt genialt, både til surringen og tørkeprosessen.

Motoren er en discokule motor fra Claes Ohlsson (85,-) og ruller 6 ganger/min. Blanksene festes til motoren med en skumgummislangebit kjøpt på apoteket. Filt i "vuggens" spor hindrer gnaging på blanksen.

Tråden (satt opp i en fluebinder trådholder) festet jeg i det lille trestykket med splitt i, som igjen kan flyttes ettersom hvor på stanga man jobber (klemmes fast til en skinne med hurtigtvinge).

Med to spor i stativet, kunne et emne ligge og rotere til tørk, mens jeg surret tråd på neste.

En kveld snekring og hundrelappen i materialer gjorde jobben fryktelig mye lettere/morsommere enn det ville vært uten et godt stativ/tørkemaskin

.

post-800-13949846154727_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tok 3 kvelder, mest pga. av tørketid. Epoxylakken tok lang tid i en vinterkjølig stue. Måtte pusse ned den ene surringen og lakke om igjen, grunnet klebrig lakk hele 6 timer etter. Ble fine fingeravtrykk i lakken og dermed veldig personlig preg på stanga, men det får jo være grenser...

 

Kan fint klares på et par helgedager om alle deler og ustyr er på plass før man starter.

 

Det er for øvrig viktig å ha friskt batteri i motoren dersom man vil la det surre og gå om natten. Det er lite ønskelig at stanga slutter å rotere en time etter legging, med svære lakkposer på undersiden av surringen som resultat. #-o

Min hadde stoppet i løpet av første natten, men heldigvis etter at lakken var herdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...