Gå til innhold

nybegynner i ørretfiske :-)


alex86

Anbefalte innlegg

Kanskje litt kort med tid før helga, men i vinter så vil jeg anbefale deg å lese Pål Krogvold - fluefiske a til x. Der står det litt om det meste som har med fluefiske å gjøre. Ellers kan jeg ikke hjelpe deg stort med spørsmålet dessverre. Skitt fiske

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Match the hatch som de sier. Om du ser insektsliv på overflaten kan du imitere dette så godt det lar seg gjøre. Ellers er det ikke alltid at man ser hva fisken tar og da kan man alltids hive på en buzzer/nymfe/streamer og fiske under overflaten :)

 

Ellers kan det være godt fiske til alle døgnets tider. Mye som spiller inn av faktorer som feks vanntemp og som sagt insektsliv når det klekker osv.

 

Skitt fiske og god tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal fiske i Eidfjord oppe ved garen camping. Det er vell mellom 7° - 10° grader i vannet mener jeg. Uten at jeg har målt:) begynner vell å fiske i ca 07.00.

jeg har lest masse inne på forumet å eg har blitt litt "klokere" :) jeg liker helst å fiske tørrflue men vet ettersom været ut på kvelden blir mye vind og regn så blir det vell litt våtfluer og. Det er mest små ørret der. Men alle håper vell på kilo fisken :-) takk for svar så skal jeg komme tilbake med info om hva jeg klarer å få til ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elva som går forbi campingen er perfekt for tørrflue. Stilleflytende partier heile veien.

Eg var å kikka der på Tirsdag, men det var ikkje noko liv å sjå.

Stripende vårfluer er vel det som burde virke best, men det er og mulighet for

små døgnfluer ala comparadun i #17-19.

 

Lykke til og gleder meg til raport etter turen laugh

 

Bjørnen.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom akkurat hjem fra hyttefeltet over Garen Camping :)

 

Tips 1: Ikke fisk der alle andre fisker (rett ved campingen)

Tips 2: Snakk med noen av de lokale

Tips 3: Match the hatch eller bruk noe som du vet at fisken ofte ser der du fisker. F.eks mygg og vårfluer der du skal ;)

Tips 4: Dra innover vidda

Tips 5: Tinnhølen ;) Ikke selve vannet, men i det området ;)

Tips 6: Ikke bruk dyrebar fisketid på å stoppe hos Geitost mafiaen for å kjøpe ost ;) ha ha

 

Var det greit eller trenger du mer? :D

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle tips. Håper eg klarer å bruke de fornuftig ;) . En som skal være med hadde vært der på torsdag og da var det vist masse vak :) men vi tenker å prøve ovenfor og nedenfor campingen. Ikke så nærme campingen. Takk for geitost mafia tipset ;) . Innover vidda blir neste års lang helg, men tinnhølen er vell en mulighet vist vi ikke får noe i elven :-D

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...