Gå til innhold

Ringer,håndtak osv


Anbefalte innlegg

Har emne, jeg trenger bare ringer kork og snellefeste. Emnet er egentlig ei haspel med kastevekt opp til 5 Gram, så det er en lettvekter. Har testet ut med noen snakeringer som jeg tapet fast, og et 3# snøre var midt i blinken. Jeg har lyst på Recoil ringer eller no lignende. Snellefeste med treinnlegg og sigarformet håndtak av god kork.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende! Artig at du bygger på en haspelstang. Hvordan blir aksjonen på den?

Tenker du å bestille på nett så er mudhole, anglers habitat og getbitoutdoors butikker som har godt utvalg, og ok priser. Grandes fluefiske er et norsk alternativ.

Rec recoil er bra ringer, snellefeste blir jo også smak og behag, men rec abs, og lemke er veldig bra, om du ikke vil ha slidebands. De har jeg ikke noe særlig erfaring med.

Kan anbefale deg å lage håndtaket selv også, om du ikke har gjort det. Er faktisk ganske enkelt, og gir en ekstra god selvbygget følelse.

Mvh Truls

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøper nok korkringer og sliper håndtaket selv. Aksjonen blir litt små rask. Ikke så rask at det blir ubehagelig, men rask nok til at et Opti Creek snøre trenger bare makse et bakkast for å spenne opp stanga. Testet den i noen trange høler, og det var virkelig moro. La pent ut 10-12 meter snøre og det er der jeg vil ha den. 

 

Har du noe tips på hvordan jeg limer/fester snellefestet. Klingen må jo bygges opp, kan det gjøres med kork og deretter lime snellefestet på denne ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bli en artig stang. I hvert fall noe ingen andre har maken til.

Jeg gjør det på litt forskjellige måter mtp å lime snellefeste.

Er det liten diameter-forskjell mellom snellefestet og klingen, så bruker jeg bare litt maskeringstape og surrer rundt stangen til snellefestet presses på og sitter litt stramt, men ikke fast. Tar av snellefestet, kliner på godt med epoxy, og sklir snellefestet sakte på mens jeg roterer det rundt. Husk at det kan bli en del klin, så tape en del maskeringstape over snellefestet.

Hvis du bestiller ringer, så kan du også kjøpe et hardt skumrør, (kalles shims eller foam arbors i nettbutikkene) som er lett å file ut, og pusse ned i riktig størrelse.

Lim det fast til klingen med epoxy, og lim på snellefestet når skumkjernen har tørket. Dette blir en lett og solid løsning som passer veldig bra når det er litt større glippe mellom stang og snellefeste. Anbefaler deg å ikke bruke hurtigepoxy, det tørker litt for fort... Bruk et med litt lenger arbeidstid. Kork har jeg ikke prøvd under snellefeste, men det må gå veldig greit. Jeg bare liker ikke så godt å jobbe med kork.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser for meg at kork kanskje blir litt blødt/evt at det kan vri seg. Men det kommer kanskje litt an på mellomrom og kvalitet. Tenkte litt på balsa også men det er veldig porøst, og trekker nok vann. Lagde en for mange år siden med kork og glideringer, men ble aldri fornøyd med det feste. Ble litt mye slark i snella etter en stund. Skal se på de sidene du nevnte og finne noe som jeg liker så skal jeg laste opp noen bilder under byggingen. 

 

Aktiv fritid solgte jo en del tidligere kjøpte noe greier derfra som var veldig bra sist jeg bygde. Synd slike ting ikke kan fåes i Norge. Grandes er vel på vei ut så vidt jeg har hørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke klar over at Grandes var på vei ut. Det er leit, lite utvalg her i landet, men er vel kanskje ikke stort nok marked. Prøver du enten med maskeringstape og epoxy, eller skum-foring, og epoxy, så sitter det.

Sørg bare for å få inn nok epoxy. Derfor lurt å vri delene på plass, da flytter du limet inn i kriker og kroker.

Bra om du legger ut bilder. Er gøy å følge med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
×
×
  • Opprett ny...