Gå til innhold

Tips om harrfiske.


Sigve

Anbefalte innlegg

Jeg er så heldig å få besøk av en kompis fra Alaska i sommer. Hans store lidenskap er harrfiske.

 

Siden jeg kommer fra Rogaland så er dette en fisk som ikke finnes her i området og derfor vet jeg ikke så masse om denne typen fiske.

 

Så det jeg trenger hjelp til er tips om elver, fluer, kort sagt alt.

 

På forhånd takk.

 

W

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermansen

Elver:

 

Hele Gubrandsdalen og østover mot Svenskegrensa og Finnmark har jo godt harrfiske.

 

Fluer:

Superpuppan (svart/gul), Klinkhammer (Gul med svart torax) og Oliven med svart torax), red tag, generelt det samme som for ørreten, de har stort sett samme diett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre
Der finnes det storvokst harr som kan være ganske vrien å friste med tørrflue' date=' men belønningen er jo desto større om man lykkes :-)[/quote']

Vrien??? I Rena??? :shock: ;)laugh.png' alt=':lol:'>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørreten
Vi snakker ikke høstfiske på Dalby' date=' men proletærfiske i Renaelva :-) Den store harrene i Rena er mer vriene enn artsfrendene feks i Glomma og Lågen.[/quote']

 

Hehe.. joa, mulig det, men tror nok du skal ha veldig gode argumenter for at jeg skal tro på det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.. joa' date=' mulig det, men tror nok du skal ha veldig gode argumenter for at jeg skal tro på det ;)[/quote']

 

Jeg guider ganske mye i Glomma og Rena, og mener å ha ganske god oversikt over hva som rører seg i disse elvene. Tror de fleste som fisker mye her, er enig med meg i at det enkelt å få harr i Glomma men ikke fullt så selvfølgelig i Rena.

 

Når jeg skal ut med kunder, ber jeg de velge mellom Glomma og Rena, og samtidig velge vanskelighetsgrad (glomma=lett, rena=vanskelig). Er det noenlunde forhold kan jeg ta med meg en hvilken som helst nybegynner og grantere ham/henne fisk i Glomma. Og motsatt; jeg har sett mange ganske gode fluefiskere som har slitt i Renaelva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre
Jeg guider ganske mye i Glomma og Rena' date=' og mener å ha ganske god oversikt over hva som rører seg i disse elvene. Tror de fleste som fisker mye her, er enig med meg i at det enkelt å få harr i Glomma men ikke fullt så selvfølgelig i Rena.

 

Når jeg skal ut med kunder, ber jeg de velge mellom Glomma og Rena, og samtidig velge vanskelighetsgrad (glomma=lett, rena=vanskelig). Er det noenlunde forhold kan jeg ta med meg en hvilken som helst nybegynner og grantere ham/henne fisk i Glomma. Og motsatt; jeg har sett mange ganske gode fluefiskere som har slitt i Renaelva.[/quote']

Joda Tore, det er ofte vanskeligere i Rena, men min (lille) erfaring med Rena er at det er presentasjons- og fiskepressrelatert. Det er en større utfordring i Rena. Likevel vil jeg påstå at du kan finne minst like vriene harr enkelte steder i Glommavassdraget. Gøy er det uansett når harren slår seg litt vrang! :D

 

PS. Jeg har kost meg glugg ihjel i Rena før og kommer sikkert til å gjøre det igjen. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...