Gå til innhold

Flytering vs Pontongbåt


Mr J

Anbefalte innlegg

Heisann! :D

 

Nå har jeg lyst på en pontongbåt. Har fra før en u formet flytering som jeg ikke føler meg helt hjemme i ;)

 

Noen med personlig erfaring? Den skal også brukes i sjøen, og da må den jo være stabil og tåle saltvann. Hvordan er den å bruke i f.eks litt stri elv eller hvis det blåser?

 

mvh

Mr J

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lucky

Hva med en kombi - pontube?

 

Orvis sin:

http://www.orvis.com/store/product_choice.asp?pf_id=20C3&dir_id=758&group_id=792&feature_id=17&cat_id=41&subcat_id=1

 

http://www.waterskeeter.com/day_tripper.htm

 

Den frister i alle fall meg mest - en kombi, som gjør at du sitter mer "på vannet", samtidig som den ikke er så tung som en pontoon.

 

:D Bare en ide...

 

Det er flere linker under Runes Fluefiske, linker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg har prøvd det meste innen flytefiskefarkoster, og startet for mange år siden opp med en enkel Orvis flytering. I løpet av de siste 10-15 årene har jeg prøvd både U- og V-båter, men jeg kan med hånden på hjertet ikke si at det ble stor forskjell på komforten eller fart på de ulike modellene. Bortsett fra at på U- og V-båtene var det gjerne for mye ryggpute, slik at jeg følte jeg ble sittende litt foroverbøyd. Dessuten var ofte ryggputene i veien for kastearmens bevegelser.

 

Så fikk jeg meg en pontongbåt med alu-ramme for noen år siden. Den bruker jeg i 95% av tilfellene jeg er ute på vannet. 4% av tiden bruker jeg min gamle runde Orvis med lav rygg, og den siste prosenten har jeg ramla uti.

Fordelene med pontongbåten er flere. Raskere å komme frem med. Ikke så følsom for motvind på hjemveien. Den glir mye lettere over grunner og skjær, fordi den flyter høyere på vannet, og beina ikke stikker så dypt ned. Du får bedre oversikt enn fra en flytering. Pontongbåten tåler høye (og krappe) bølger under sjøfiske. Man kan kjøre ned skikkelig tøffe stryk, (og blir det ikke fisk så har jeg noen ganger kost meg med å hive meg utfor stryk og småfosser.) På en pontongbåt kan du laste med deg mye bagasje som ryggsekk, telt, sovepose osv...

Av ulemper må jo vekten på slike farkoster nevnes. Regn med en vekt på 15 til 18 kilo for en kvalitetsbåt med utstyr. Størrelsen kan være en ulempe, men ordentlige gutter kjører ikke små damebiler, så jeg ser ikke det som en vesentlig innsigelse.

Rammen monteres ofte sammen med noen snurrige metallklips, og disse ruster villig vekk om de ikke rengjøres umiddelbart etter bruk i saltvann. Løsningen er å montere det hele med syrefaste skruer og nylock muttere.

 

Ronny S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg har prøvd det meste innen flytefiskefarkoster...

Har du prøvd pontubes' date=' som jeg henviste til - og om; hva synes du så?[/quote']

 

Jeg skal ikke påstå at jeg har prøvd dem veldig mye. Kun et par-tre prøveturer. Jeg følte at jeg satt inneklemt i den, og hadde liten frihet til å bevege meg. Dessuten syntes jeg den hadde stort vindfang i forhold til kraften jeg fikk lagt i fremdriften. Den jeg prøvde hadde ikke mulighet for bruk av årer, noe som begrenser ganske mye.

Fordelen er at den tar mindre plass enn en pontongbåt, men langt mer enn en ring. Og litt mer enn V- og U-båter. Hvordan en slik lealaus sak blir å ro kan jeg ikke forestille meg, men jeg forutsetter at dem som levers med årer er svært mye mer stabilt konstruert.

Så jeg tro nok jeg ville valgt en pontongbåt fremfor en slik. Mye på grunn av fremdrift, plass, oversikt og lasteevne/plass.

På den annen side så vil kanskje en pontube være mer behagelig for en person som er mindre volumiøs enn meg.

 

Ronny S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lucky

Har kikka etter belly boat med årer, men Creek Company har kutta ut sin. :?: Vet ikke om andre som har årer, noen som vet?

CC var forresten veldig tung, sa en som hadde'n.

:mad: Kunne tenkt meg å få prøvd en pontubes, men hvem i skafte har det her oppe i Grukkedalsheimen.

Pontoon blir for tungt for vårt bruk (junior vil ha også!). Ender vel med at vi kjøper en vettu V belly boat til normal pris og leter videre etter den feitere varianten, om det blir til at den blir mye brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lucky

:?: Ja, jeg så den. Så fin ut og den skryter du av, skjønner jeg.

:mrgreen: Hva kalles dette da - pølse-toon...

:?: Merke og pris, gjerne handleplass?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, det er vel en sånn pontube.

Min heter Kennebec Pontoon og er fra Trout Unlimited (ca. 2700,- J&B).

Tormod har en Guideline Drifter den koster 1990,- tror jeg, AF.

Flemming har en FishCat som ligger på 2500+.

 

Meget gode og stabile b-båter, går litt fortere, sitter høyere og du slipper å

"kline" hånda i vannet når du dobbelttrekker.

Like viktig er gode svømmeføtter, kun skikkelige dykkesvømmeføtter er godt nok

etter min mening. De skal være "king-size" lange og myke.

 

mvh

Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lucky

Takk for info, Rune.

Disse er kun uten årer eller finnes begge deler?

 

Nå drar vi på påskeferie, sjøørretfiske ved Trondheimsfjorden.

:D Ser svaret ditt etter en ukes drømmefiske...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I FishCat´n sitter du med ganske god bevegelsesfrihet til armene, og det er viktig. Dette er min tredje belly, og denne tror jeg holder et par år lenger enn de andre jeg har hatt. Veldig grov gummi på undersiden, og ekstra tykk stoffkvalitet på oversiden. flyteelementene inni er også forsterket, og er tykkere enn de fleste, men alt dette går dessverre også ut over vekten. Dette er altså ikke den beste bellyn å bære inn på vidda...

 

Her ser dere meg i vanlig positur...... 8)

post-14-1394984496832_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Fru LL: Forstår at du liker waterskeeter´n......

 

Du kan klikke deg inn på mange bilder av disse på hjemmesiden til en fiskekompis av meg :

http://www.ssw.no klikk på PHOTO, og så glade fiskere 2003 e.l...

 

På disse sidene er det også bilder av patongbåter, U-båter og V-båter...

(samt noen bilder av sjefen selv: meg 8) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag har en Super Fat Cat från Outcast. DEn kan jag varmt rekommendera. Har själv aldrig provat en pontonbåt, men jag har hört både bra och dåligt om dem.

 

Bra: Snabb, tar mycket last, man har bara fötterna i vattnet

 

Dåligt: Tung, driver lätt omkring när det blåser, tar tid att sätta ihop.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for info, Rune.

Disse er kun uten årer eller finnes begge deler?

 

Min er uten årer, men du får også med.

Da heter de pontongbåter, som er noe helt annet.

Jeg synes ikke det er riktig å kalle en bellyboat med pontonger for pontongbåt.

Så lenge man bruker svømmeføtter som drivkraft så er det bellyboat etter mitt skjønn.

 

Bellyene fra Outcast som er nevnt her er meget solide, men er litt tunge synes jeg. I hvertfall hvis man skal bære dem med seg et lite stykke.

De virker megasolide, men bellyen trenger ikke å være tung eller ha tykt stoff for å være det. Jeg har en trouttraps belly av u-typen som jeg har hatt i 10 år.

Null problemer og like fin bortsett fra fargen som er nesten borte.

Man bør vurdere dette med tyngde og størrelse hvis man skal bære den mye.

Fisker man for det meste ved vei så er det ikke noe å bry seg om.

 

mvh

Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...