Gå til innhold

Loppefiske etter sjøørret


Eivind Saurdal

Anbefalte innlegg

Egentlig svært sjelden, i løpet av ett fiskeår så bruker jeg lopper kanskje 4-5 ganger. Det er mest vinterstid, på ettermiddagen. Da kan fisken jakte mindre byttedyr i grunne sørvendte bukter. Men, dette er ofte nedfallsfisk som ikke er kommet seg etter gytingen og jakter derfor i brakkvann og lignende biotoper. Det er også en god del småfisk på slike steder.

Men lopper så mener du kobberbassen og den type fluer?

De bruker jeg en sjelden gang på mine vanlige fiskeplasser, som ligger i saltere vann utaskjærs. 

Da er det ikke fordi fisken har lopper på menyen, men heller fordi vannet er veldig klart og eller det er lite vind. Slike forhold krever en mindre flue og lettere utstyr, fortom.

Men jeg velger ofte små cdc reker foran lopper.

 

Så min påstand blir da at lopper er de fluene du har minst bruk for i boksen, da det er for sjelden de er påkrevd.

Man kan jo selvfølgelig fiske lopper oftere, men det er ikke en god metode for å lete opp fisk, da flua er så liten. Det er ofte mindre fisk som faller for loppene også, sånn jevnt over :)

 

Om man ser vak og man kan fiske på de, så vil ofte loppene funke godt, men ikke bedre enn andre (etter forholdene) gode fluer :)

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Handler vel mykje om menyvalg som er tilgjengelige. På Jærkysten har eg inntrykket at den går nesten selektivt på lopper inntil tobisen kjem.

I Sogn og Fjordane innaskjærs var brisling alltid på menyen og fluevalg deretter. Men også reker fiska greit. Fisken var ofte kvit i kjøtet.

I Troms kun rosa reke inntil tobisen kom.

Indre Oslofjord var søppel. Fekk aldri knekt koden der sjølv om eg fekk ein på 2,3 kg på sluk.

Har hatt mest små på lopper. Men i nord fekk eg jamnt mykje stor fisk på små rosa. Om det er lopper eller krill det imiterte er ikkje så nøye for meg.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var fisken hvit i kjøttet, så var det ikke fisk som levde av reker og lopper.

Fiskespisere blir sånn :)

 

Jeg er fra Troms, og fisket der til jeg flyttet sørover for en del år siden.

Fikk vel så mye fisk på streamere, og særlig større fisk beitet på lodde. Reker fisket fint hele året.

De rosa rekene nektet jeg å bruke, om du tenker på "skibotnflua", som egentlig heter "homsa" :P

 

Mulig indre Oslofjord er søppel, jeg fisker lengre ut og det er gull!

Men kjenner flere som fisker bra der inne..

 

Om man har lopper som førstevalg, så går man glipp av en del fisk kan man si.

Men de har sin lille plass i boksen uansett.

Jeg fisker bare større og større fluer, ser det ut til.

Og det blir noen fisker av og til :)

 

Fikk en 8 hektos sjøørret her om dagen, som ble med hjem.

Den hadde en 15 cm lang torsk i magen, pluss noen brisling.

Så om forholdene ligger til rette for større fluer, så bruk de absolutt!

 

Ren rovfisk dette :D

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1.Var fisken hvit i kjøttet, så var det ikke fisk som levde av reker og lopper.

Fiskespisere blir sånn :)

 

2. Jeg er fra Troms, og fisket der til jeg flyttet sørover for en del år siden.

Fikk vel så mye fisk på streamere, og særlig større fisk beitet på lodde.

 

3.Mulig indre Oslofjord er søppel, jeg fisker lengre ut og det er gull!

Men kjenner flere som fisker bra der inne..

 

Ren rovfisk dette :D

1. Fiskespiser evt opportunist. Snappa nokre reker om dei var tilgjengelige i form av fluer. Men nå er det ikkje garantert at fisken ser ein pattegris utelukkande som reke heller... Kan vera andre huggreflekser som utløyses!

2. Er nok lodda og ikkje Tobisen eg tenker på. Fiska aldri sommmerstid. Var student. Fiska med den rosa fordi den gav resultat kvar gong. Hadde også større fisk som datt av på denne. Dei største var nok over to. Var vitne til eit sjøaureslakt utan like i ei stor bukt, der største på rosa flue var 4 kg. Heilt greit! Dei med sildesluker og fluer fekk ingenting.

3. Indre fjord=tilgjengeleg med kollektivtransport indre sone. Frå lysaker og innover. Hadde sjelden suksess. Men busstidene tillot ingen gunstige fisketidspunkt heller. Hadde ein tur på utsida av drøbaksundet. Det var noko anna aaapplaus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke man bør bortskrive hverken det ene eller andre. Har hatt fint fiske på lopper der reker ikke gjorde jobben, men om ørreten så på mine små kreasjoner som lopper er jo en annen sak. Er fiske vanskelig går jeg lett over på lang tynn fortom med loppe i oliven med litt bust i og roolige inntrek ala handtwist med tidvise rykk og napp for å skape litt liv og bevegelse i flua. Har trua på loppefiske, men da til sin tid, det hender at rosa reke suger bolle også.

Endret av waffern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler på at noen (ihvertfall her sør)trenger å bruke lopper i det hele tatt i år med den vanntempen vi har ennå¨....lopper er ihvertfall noe jeg kun fisker med i kaldt klart vintervann,ufattelig kjedelig er det også.....nei,håper bare tempen holder seg oppe utover,slik at takene"fortsatt kan kjennes som kontante bråstopp,istendenfor rolig handtwist og det dølle holdeigjentaket"man som regel opplever på loppa ;)

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Benytter lopper av og til. Er helt enig i det Pistus sier om "det dølle holdeigjentaket" med lopper. Kan ikke huske å ha opplevd eksplosjonsaktige "takes" på lopper. Mulig jeg fisker dem noe for sakte...

 

I de områdene jeg har fisket mest med lopper, ca strekningen Møre & Romsdal - Troms har lopper fungert fint egentlig, både i kaldt vann (kanskje spesielt da) og også om sommeren (ikke ofte tempen i sjøen bikker 14 grader, for å si det sånn...). 

 

Har observert SØ mange ganger stående vendt med snuten inn mot tangen langs berg og steiner når det er bevegelse i vannet. Rett som det er skyter de inn, kommer ut igjen og stiller seg opp på samme måte, dønn stille og nærmest dirrende klar for aksjon. På grunn av bølgene som slår mot berget tipper jeg de overvåker om det er byttedyr som slås løs fra tangen. Og sannsynligheten er stor for at det er nettopp tanglopper de jakter på, i hvert fall i de områdene jeg fisker mest. En sjekk i tangen avslører ofte et myldrende loppe-liv.   

 

Har ved flere anledninger fått fine SØ på loppe ved å fiske av disse områdene ved pålandsvind/ bølger, og har også fått fine SØ om natten om sommeren ved blikkstille forhold. Da har jeg latt loppa drifte med strømmen og i strømkantene langs land og laget litt liv med hånd-twist.  

 

Om jeg hadde fått samme fisk ved hjelp av annen/ større flue som ble fisket mer aktivt? Ja, godt mulig! Men lopper synes i hvert fall jeg er fine å ha når jeg har spottet SØ som står langs strømkanter og inn mot tang og som åpenbart beiter på noe smått.   

Endret av Øyvind Jensen
  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...