Gå til innhold

Fiskefarkost


Roger Kvernmo

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg er på utkikk etter en pongtongbåt eller fiskekajakk til 2015-sesongen. Bruksområdet blir i hovedsak på sjøen fra tidlig vår og til sommeren, og ferskvann i årets varmeste måneder. Vekt er ikke et tema. Det er mulig jeg ikke har fulgt med i timen, men inntrykket mitt er at det er få pongtongbåter på markedet nå i forhold til noen få år siden. Er det fiskekajakk som er "inn" nå og det man bør velge?

 

Noe sånt?;

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=46284464&searchclickthrough=true&searchQuery=pongtong

 

Eller?

http://www.baardsen.no/produkt/fiskeutstyr/fluefiske/pontong-og-belly-bat/outcast-fishcat-panter

 

Belly og svømmeføtter er jeg ferdig med sssick

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har pongtong til sjøfiske og packraft til fjellfiske. Men det som overasker med pongtongen er stabiliteten alle veier, har vært utsatt for drittsekker i 60fotere som lager 1.5m bølger og det skaper unødvendig panikk. Jeg har prøvd alt i min makt for og velte den på stranda, men har ikke klart det ennå. Men svømmeføtter er ett must, for pongtongen snur seg bare man tenker på vind eller drar inn en litt stor flue :/ men den kajakken der så jo heftig nok ut til at jeg blei nysjerrig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Men svømmeføtter er ett must, for pongtongen snur seg bare man tenker på vind eller drar inn en litt stor flue :/ men den kajakken der så jo heftig nok ut til at jeg blei nysjerrig

 

Ved vind så hjelper det mye med et lite sammenleggbart drivanker. (eller bare en bøtte med hull i, hengende etter).

Bremser driv, samt at rotering blir mye mindre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt en kajakk av denne typen i etpar år nå og er stort sett fornøyd. http://kajakk.net/nor/shop/kajakk/rekreasjonskajakk--fiske.p/fisherman

 

Pluss er mobilitet, fart og ikke minst hvor stø den er.

Minus er at det blir litt vond kastestilling over tid. Må på land å strekke litt på muskler etter etpar timer..

 

Så jeg har vel kommet til at neste år så blir det kjøpt inn en pontong for de turene der jeg har tenkt til å fiske utpå over lengre tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fishcat panter. Og med en el motor er den helt fantastisk. Jeg har bygd et lite stå platå. Så jeg kan stå å fiske og derme er alt med vind og at båten snur seg ingen problem. Det er som JEika sier den er er helt dønn stabil. Og den har innebygd dra og feste mekanisme til anker. Jeg har min på en tilhenger men bruker bare 15 min på å monter/demontere om du vil frakte den i bil. alt i alt sykt bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt på siden av hva som spørres om egentlig, men jeg har kjøpt meg takgrind, en zodiac gummibåt med 9,9 hesters påhengsmotor. Båten ligger ferdig oppblåst, er lett nok til å lempes på taket alene, kjapp og montere og går som ei kule om man vil komme seg et godt stykke ut fra fastlandet, på noen øyer osv.

Trenger ikke mange cm vann under kjølen.

Bruk av den har bokstavelig talt åpnet flere nye verdener for meg fiskemessig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
×
×
  • Opprett ny...