Gå til innhold

Ny Test Av 5'er-Stenger


-Lars-

Anbefalte innlegg

Hva er det som er så anderledes ved et vannkast og et overhodkast når det gjelder stangtest?

 

Har ikke svaret, men har en Zpey stang som er en slaskeraje til overhånds (satt på spissen), men suveren til underåndskast.

Flat topp? Dyp aksjon?

 

Godt Nytt År!

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får helt mark av slike betalte tester, og har fått det i mange år egentlig. Når ikke engang Orvis sin superfine-serie er med på tabellen, samtidig som b3ls går inn på en femtende plass bak all den "søpla", så ja, tja, nei... ;D;)

 

Top 5 finishing rods & Winston BIIILS Ja, se den er jo alt for djup til å nå høyere...

Endret av Olav Haug
Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he, jeg sluttet i hvert fall å lese det disse kara publiserer den gangen jeg fant ut at de ikke tester stengene til vannkast

Hva er det som er så anderledes ved et vannkast og et overhodkast når det gjelder stangtest?

 

 

Jo, det kunne jeg forklart deg, men jeg orker ikke en 1000-spørsmålsrunde med deg

Det kommer av at du ikke har den minste dekning,eller overhode noen fornuftig forklaring på det.

Hvis du i det hele tatt klarer å mene at du kan forklare det så gjør det det for oss alle.

 

Jammen startet 2015 med en god og trillende latter!  laugh.png' alt=':lol:'> 

Nå overrasket du til og med meg, Tom. Jeg trodde du etter alle årene med nærmest sykelig interesse for fluekasting og stenger til det visste littegrann om forskjellen. Men nei da. Når jeg tenker over det så kan jeg ikke huske du har vist noen filmsnutter av deg eller andre som utfører vannkast. Det er jo heller ikke så lett å utføre på gress. Artig.

En test uten vannkast er en halvveis og uferdig test samme hvem som utfører den.  :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ju fler parametrar man testar ju bättre bild av hur spöt är klarar man att skapa sig. Det är bra. Men att det skulle bli några dramatiska ändringar har jag svårt att tro då det ändats skulle bli en parameter till. Lite ändring ja, men tror antagligen dom två på toppen hade legat kvar då det är ganska allsidiga spön. Det är ju det dom önskar att hitta? Men hade gärna sätt att dom tog med underhandskast för att ge en lite bredare bild av hur spöna är. Sen tror jag vel dom har lite andra referenser i förhållande till fiske och fisketeknik än vad vi har. Och så länge man inte testar själv blir man vel inte helt nöjd oavsätt! ;)

Endret av Lilja
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var vannkast en faktor i testen ville winston med flere av sine modeller ruvet på toppen.

Amerikanerne driver ikke med vannkast må vite, ihvertfall ikke med enhånds ørretstenger.

Her handler det mest om å lobbe flua ut fra en driftboat ;-)

Når det er sagt så kan jeg ikke huske å ha lest en test av enhånds fluestenger hvor vannkast har vært en faktor i det hele tatt . . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bryr meg ikke om plassering, men synes argumentene er gode. Liker tester. Det første jeg ser på er liner som benyttes. SA Trout og GPX. Ikke favoritt linene til mange på forumet. SA Trout er min # 5 line (har den kun i # 5).

Har testet Radian 9` # 5. For meg var den for stiv, men hadde jeg hatt den en dag og testet i elv og på vann i stedet for gressplen......

Det er vel feil med de fleste tester at de står på baner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lest alt en gang til. Greit å mene at dette er skitten markedsføring, men har dere lest det som er skrevet?

Plass 14: Winston B3 LS 129 poeng. Plass 2: Scott Radian 139 poeng (av 150 poeng!). For meg liten forskjell, spesielt da mye av poenggivingen er synsing. Jeg leser det som jeg leser vintestene i avisene. Om vinen får 86 eller 82 poeng....... Begge er stort sett gode i de rette sammenheng.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, den testa jeg også. Kjøpte 8`6". På grensen stiv, men suveren. Benyttet på 4 turer, siste tur med EVOLO LB # 3. Fungerte bra (Trodde jeg hadde med 3er stanga).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper 90% av kastinga mi består av vannkast.

Så en overhånds slaskeraje kan være midt i blinken for meg.

Når jeg fisker i elv ønsker jeg å ha 180 graders aksjonsradius, med ett kast.

Hvis stanga ikke følger meg på det, kan det bare være.

Jeg har veldig sjelden behov for å legge ut en tørrflue på 25+ meters hold.

Så det er viktig å vite hva testene legger vekt på, eller rettere sagt, testerne.

Som nevnt virker det som at TBL i AoF foretrekker 25+ stenger, og så lenge jeg vet det er det greit. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er på mange måter en tradisjon disse "5 Shootouts" fra George Anderson. Men akk så forutsigbare, var vel innom det et halvt år tilbake (http://www.fluefiskesiden.no/forum/index.php/topic/22831-winston-boron-iii-ls-5-9-erfaring/?hl=winston) at det jeg liker, ikke nødvendigvis vil gjøre det skarpest i denne årlige parodien på en test av femmerstenger. Kanskje ikke en parodi, men at det helt klart er subjektive preferanser ute å går er det vel lite tvil om (jeg leser det som om langtrekkende egenskaper er svært viktig her). Akkurat som det er høyst subjektivt at jeg rett og slett liker Winston B3 LS 509 særs godt, dermed ikke sagt at alle liker den, eller at den er bedre enn andre. Men det å påstå at noe er "best" uten å være tydelig på hvilke preferanser man har - ja det fremstår for meg som underlig. Så jeg prioriterer i det meste av mitt fiske ikke å kaste over 25 meter, snarere tvert i mot. Og til det har jeg funnet en super femmer. Som for meg er tett på perfekt uansett hvor den havner på G. Andersons underlige og årlige begivenhet.

 

At stenger kan være for "myke" til å være med i en femmertest sier jo mye (og da faller jo feks Burkheimer ut som det har vært innom her). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...