Gå til innhold

Tips til filming av fiske?


Morlie

Anbefalte innlegg

Hei, ønsker å kombinere mine to store hobbyer med hverandre, film/foto og fluefiske ved å lage noen fiskefilmer som jeg kan sitte å pine meg selv med på vinterstid i vente på at marka skal tine. Ser at det er mange ivrige fiskere og fotografer her inne, og lurer på om det er noen som har noen konkrete tips.

Vinkler, objektiver, ting dere skulle ønske at var i filmer generelt.

 

Bruker Canon 7D og har rigg, mic, lys, stativ og litt forskjellige objektiver (17-40 4, 10-22 4.5, 85 1.4, 100 2.8, 135 2.0, 70-200 2.8, 100-400 5.6, 10mm fisheye og noen fler)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei  :)

Et generelt godt tips, synes jeg, er: Tett på. I videste forstand. 

Både når det gjelder tanker, stemning, utsnitt, lyd og situasjon. 

 

Det snakkes ofte om at det må være en handling i en fluefiskefilm - bygd opp omtrent som ei novelle. Det er jeg sterkt uenig i om det ikke er ekte. Joa, ei handling som ikke er ekte får selv onkel-som-ikke-er-interessert-i-fluefiske til å følge med, og det selger stort. Men om det ikke er ekte, så er det ikke ekte. Men at det er en rød tråd og et tema, er fint. Men alt skal være virkelig og ekte, synes jeg. Virkelig og ekte. Og mest mulig personlig og tett på. Min mening da  :)

 

EDIT: Du har jo objektiver så det holder. 17-40'n som et generelt fint skarpttegnende objektiv å bruke for kjapt å skifte utsnitt så du har noe å "klippe i", og så har du noe gull her når du virkelig vil kjøre motivseparasjon i 85 f/1.4, 100 f/2.8 og 135 f/2.0. Bruk et godt polafilter, gjerne også ND-filter for å holde lukkerhastigheten nede på riktig nivå på spesielt solrike dager. Som en regel ved film, kjører du alltid lukker omtrent dobbelt i tall som fps. F.eks 25 fps dikterer 1/50 lukker. 

Endret av AndréB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Kjempe Andre! Tusen takk for svar :) Blir nok bare for å sitte å mimre litt til vintern og pine meg selv og youtube med når det ikke er fiskesessong. Skal sette meg ned å skrive litt handling/manus til uken :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...