Gå til innhold

4 eller 5 klasse i marka?


Ondrej

Anbefalte innlegg

Jeg har ihvertfall lyst til å prøve eller prøvekaste noe lett, dypere #4 stang. Og hvis jeg liker forskjellen mye, kan jeg spare litt til og få en i tillegg til Loop'en, som er kanskje smart å beholde, spesielt for elva også. Det ble nevnt noe fine #4 tidligere i tråden, hva annet anbefaler dere å prøve? :)

Endret av Ondrej
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ihvertfall lyst til å prøve eller prøvekaste noe lett, dypere #4 stang. Og hvis jeg liker forskjellen mye, kan jeg spare litt til og få en i tillegg til Loop'en, som er kanskje smart å beholde, spesielt for elva også. Det ble nevnt noe fine #4 tidligere i tråden, hva annet anbefaler dere å prøve? :)

Bare å si i fra om du skal en tur i østmarka så kan du nok få testa noen stenger om du vil.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville først bestemt meg for lengde på stanga og type line®. EVOLO LB #3, SA SBT og Trout #5 er alle gode liner til min #5 markastang. Har #4 stang med GL Experience #4 line. Innbiller meg at denne line "plasker" mer enn SA Trout #5. Sjelden jeg har med 9` i marka, digger 8`6`.

Gleder meg til start, men fortsatt ski noen uker. Gikk innover onsdag ettermiddag. Fortsatt 70 cm snø i høyden og tykk is.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare å si i fra om du skal en tur i østmarka så kan du nok få testa noen stenger om du vil.

Takk, så hyggelig av deg :)

 

Jeg var i byen i dag og hadde litt tid - kom innom Nordisk for å kjøpe et par ting og prøvekaste litt noe lett, dyp #4. Fikk en Scott G2 9 #4 med en GPX snøre og det skulle jeg ikke ha gjort fordi det kommer å bli helt umulig å glemme nå...

 

Man, that was awesome! Jeg prøvde den med og mot noe vind og ble overrasket hvor lite innsats det trengres å kaste. Jeg klart tørr ikke å kalle meg noe kaste ekspert men lina landet helt kofortabelt, hvor det var ønsket, og distanse var også mer enn god nok. Og det beste, alt følte så naturlig at jeg måtte ikke tenkte på noen ting fra start :D (utenom et par griseromper når jeg var for ivrig). Jeg likte super lett følelse og koset meg med en del tregere kasting rytme.

 

Som skrevet tidligere her: Det er så mange stanger med forskjellige egenskaper, at ofte det kan være lite forskjell mellom #4 og #5 stang. Jeg var derfor nysgjerrig hvor stor forskjell det kan være mellom Evotec 9#5 og denne G2 9#4. Svaret er: Enorm. Mestsannsynlig pga at Evotec er ganske rask femmer og dette var en dyp firer. Vekten av alt under kasting følte nesten som halvparten på G2 og snøret selv var antageligvis mye tynnere og lettere. Dette kan høres ut litt crazy, men jeg egentlig følte den G2 nærmere till den Redington 7'6#2 enn til Evotec 9#5. Er det mulig?

 

Siden det mest morsome for meg er å presentere flua og kjøre fisk, og jeg blir alltid skuffet når jeg håver fisk for lett uten noe fight (har skjedd mange ganger med Loopen), fisker stortsett bare med tørrfluer, ser ut situasjonen min nå ganske klarere da... Men Loopen skal jeg beholde i alle fall, for bellyboat (som Ronny sier) og hvis jeg finner mer moro i å fiske med streamere osv...

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville først bestemt meg for lengde på stanga og type line®. EVOLO LB #3, SA SBT og Trout #5 er alle gode liner til min #5 markastang. Har #4 stang med GL Experience #4 line. Innbiller meg at denne line "plasker" mer enn SA Trout #5. Sjelden jeg har med 9` i marka, digger 8`6`.

Gleder meg til start, men fortsatt ski noen uker. Gikk innover onsdag ettermiddag. Fortsatt 70 cm snø i høyden og tykk is.

Når det er snakk om, hvor stor forskjell er det mellom 8'6 og 9? Den lille ekstra klaring over busker osv for baksleng er antageligvis fin, men hva er bakdelen for 9?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

                              Lengde på klump   vekt

EVOLO LB #3            13,7                   10,7

GL Experience #4      13,1                   13,8

SA SBT                        7,6

SA Trout                     11,9                   11,5 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er snakk om, hvor stor forskjell er det mellom 8'6 og 9? Den lille ekstra klaring over busker osv for baksleng er antageligvis fin, men hva er bakdelen for 9?

Er ikke bakdeler med 9`!  Hvis du ønsker 9`så kjøper du det! For noe år siden fisket jeg med 9,` den siste SAGE ZXL #5. Har både 8`6", 9`og 9`6" i #4. I 90 % av mitt fiske i Nordmarka til sommeren benyttes: 8`6" i #3 og 5. 

 

G2 9` #4 er utrolig bra. Liker den og stor forskjell mot 8`8".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

. Fikk en Scott G2 9 #4 med en GPX snøre og det skulle jeg ikke ha gjort fordi det kommer å bli helt umulig å glemme nå...

  følte den G2 nærmere till den Redington 7'6#2 enn til Evotec 9#5. Er det mulig?

 

Benytter du #2 line på Redington?  GPX line høres litt "rått" ut for G2 stanga!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Benytter du #2 line på Redington?  GPX line høres litt "rått" ut for G2 stanga!

Ja, jeg gjør det nå. Kjøpte den classic trout hos Nordisk før forrige sommer. For første gang med så lett utstyr prøvekastet jeg stanga med begge #2 og #3 snøret og #3 var lettere å føle på stopper. Men jeg fisket med den en del om sommeren og etter tid følte at stanga ladet for mye når jeg prøvde å kaste lengre. Så byttet jeg nå til Rio Trout LT #2 og fisket med det over helga og liker det bedre.

 

Mulig det er bare tull at den ladet for mye bak meg men ihvertfall sånn følte det, at stanga klarte ikke å akselerere så godt.

 

EDIT: For å si det sånn- Når det gjelder kastelengde osv. så var G2 klart mye nærmere til Evotec enn til Redington, egentlig lite forskjell mellom #4 og #5 der. Men hvis jeg sier det ultra enkelt: overalt følelse: Classic Trout #2 LETT/FIN, G2 #4 LETT/FIN, Evotec #5 TUNG/KRAFTIG...

Endret av Ondrej
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...