Gå til innhold

4 eller 5 klasse i marka?


Ondrej

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg bruker kun litt dypere klasse 4 i marka. Grunnen er at jeg føler jeg får et mykere nedlegg med lettere line og dypere stang. Mao. mindre sjangse for å skremme fisk. Kombinert med 2,5 stanglengde fortom/spiss. Hvis jeg fisker under vann bruker jeg som regel lette libeller eller tubefluer så det er ikke noe problem med kastingen. Valget for meg handler rett og slett om å være så forsiktig som mulig når jeg presenterer flua.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, klasse fire er det jeg helt klart fortrekker i marka. Lettere nedlegg av line ved presentasjoner, med nok av punch og kraft til å både kaste "langt" og evt bruke litt fortynga fluer som skal under overflaten. Dessuten liker jeg det ekstra lett og følsomt når man bruker våte spiders og ellers til myggpuppefiske. Ved enkelte vann og sjøer under vulgata-fiske, hender det derimot at jeg velger en femmer - mest fordi jeg vil ha litt ekstra press og kontroll når stor fisk er på farta :) 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle kommentarer så langt. Grunnen til at jeg spør dette er at nå fisker jeg med Loop Evotec 9'5 medium, med Evotec 100 5wt. Det er kjempe lett å kaste både kort og langt og er enkelt å kaste i vind og med streamere osv. Jeg bruker rund 6m+ fortom og smacker ikke lina hard på overflatten så nedlegg er ikke min største problem (fisk kan ha en annen mening om dette). Men overalt føles stanga noe overkill, for å si det sånn, spesielt under kjøring av 200-300g fisk, men også rund 700g fisk. Det hadde vært fint å ha mer følelse av duellen, eller når fisk tar.

 

Jeg har også en femmer til, min første stang, Hanak Wavetravel 9'5 medium, noe mykere og tyngre en Loop'en. Tanken er kanskje å bytte eller selge Loop'en til noe fint i klasse 4 og bruke Hanak'en der det trenges, tross for at det er en 1000lapp klasse stang.

 

Utenfor marka fisker jeg også tørt i Randselva eller mindre elv og der burde jeg klare med de 2 stanger forhåpentligvis også...

 

Kanskje litt fersking sporsmål, men hva mener dere med dyp firer på norsk? Dyp som ikke for rask?

Endret av Ondrej
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Jeg fisker med stenger som har dyp eller myk bunndel men flat topp. Tror din ide om og bytte loop med en 4 er bra. Den Loopen er jo ganske rask. Et lite tips som kan gjøre dette enda lettere er å ta en titt på den nye linen som kommer fra ASI. Den har mye tynnere diameter enn andre liner (mao. høyere linehastighet) som kan kompansere for at du klasser ned hvis du bruker litt tyngre fluer. Jeg har testet demo line og den imponerte,men kan ikke stå inne for kvalitet da jeg må fiske noen mnd m den først. 

Endret av Jon-Erlend Sundnes
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke tillegge noen meninger her, men det jeg tror Tom Syversen mener er at stenger som er merket klasse fem egentlig kan være en sekser, og da blir det følt som ekstra 'overkill'

Det er ikke alltid stengene merkes etter hvilken klasse de egentlig er, men de er merket ut fra hva den som har laget stangen mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så frekk vil jeg ikke være.

Han må få stille det spørsmålet han vil.

 

Tom.

Det er på ingen måte frekt, men det kunne kanskje hjulpet resten av oss som ikke skjønner dette til å forstå. Hvis vi stiller spørsmålene på en annen måte vil det da være mulig å få noen litt mer konkrete svar, bare litt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er på ingen måte frekt, men det kunne kanskje hjulpet resten av oss som ikke skjønner dette til å forstå. Hvis vi stiller spørsmålene på en annen måte vil det da være mulig å få noen litt mer konkrete svar, bare litt?

Les innlegget over.

Det kan forøvrig gå begge veier og som regel gjør det det.

 

Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Scott G2 har jeg sjekket en del på nettet allerede. Liker det at det beskrevet som stang fokusert på presentasjon og følelse. Er det noen som har en 9'4 for salg som jeg kunne evt. prøvekastes?

Endret av Ondrej
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så frekk vil jeg ikke være.

Han må få stille det spørsmålet han vil.

 

Tom.

Jeg setter pris på ditt første innlegg, Tom, hvor du skrev om hva hadde du valgt. Resten skjønte jeg ikke.

Endret av Ondrej
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg setter pris på din første innlegg, Tom, hvor du skrev om hva hadde du valgt. Resten skjønte jeg ikke.

Det jeg mente er at jeg er nok litt mer klønete enn andre,og ikke tenker helt likt som mange andre,og kankje jeg 

har for vane å gjøre ting noe vanskeligere enn de trenger å være.

Det er litt min natur egentlig.

De derre dumme tallene på stanga har jeg aldri trodd på,og når jeg først skjønte det så syntes jeg jeg

at det hele falt mer på plass.

Ting og tang blir mye lettere når man ikke trenger å låse seg til fastlagte normer.

Det irriterer meg så til de grader at folk hele tiden skal si hva en femmerstang er uten egentlig å vite hva en femmerstang er?

 

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...