Gå til innhold

4 eller 5 klasse i marka?


Ondrej

Anbefalte innlegg

Det jeg mente er at jeg er nok litt mer klønete enn andre,og ikke tenker helt likt som mange andre,og kankje jeg 

har for vane å gjøre ting noe vanskeligere enn de trenger å være.

Det er litt min natur egentlig.

De derre dumme tallene på stanga har jeg aldri trodd på,og når jeg først skjønte det så syntes jeg jeg

at det hele falt mer på plass.

Ting og tang blir mye lettere når man ikke trenger å låse seg til fastlagte normer.

Det irriterer meg så til de grader at folk hele tiden skal si hva en femmerstang er uten egentlig å vite hva en femmerstang er?

 

Tom.

En femmerstang er en stang som det fint å kaste med et femmersnøre med.

Sånn. Nå trenger du ikke være irritert mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En femmerstang er en stang som det fint å kaste med et femmersnøre med.

Sånn. Nå trenger du ikke være irritert mer.

Og du er en fyr som irriterer meg.

Så jeg er fremdeles irritert.

Og en femmerstang er ikke alltid en femmerstang

så kankje ikke du iritterer meg heller.

Så en femmerstang er egentlig irriterende for meg.....

 

Tom.

Endret av Tom Syversen
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble sittende å tenke litt på dette med at folk foretrekker dype stenger for myke nedlegg.

Er det virkelig slik?

Sjøl bruker jeg omtrent bare djupe stenger, men nei, den har jeg jeg aldri skjønt... Blir omtrent samma påstand som "stanga maler lina så fint utpå vannet", fordi den er djup? Ææh, det med presentasjon har lite med aksjonen på stanga å gjøre trur jeg. Kasteren derimot. Klart, man kan ta seg bedre tid med treigere og djupere stenger, men det gjør jo bare at farta på rytmen senkes og tilgivelsen i de evt feilbevegelsene som regel blir litt lettere å hanskes med 

Endret av Olav Haug
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og du er en fyr som irriterer meg.

Så jeg er fremdeles irritert.

Det blir ikke så lett for deg å gjøre noe med. Så jeg vil heller annbefale deg å teste femmerstenger. Gjerne med et femmersnøre.

Det er ikke så vanskelig å kaste med som du tror ser du..

Til trådstarter. Hvis jeg måtte velge ville jeg valgt en femmerstang. Jeg synes det er lettere å takle alt jeg bruker av fluer og liner. Og med tanke på vind synes jeg det er litt lettere. Av og til må man være litt på hugget og levere flua på rett sted så raskt som mulig. Det synes jeg er lettere med en femmer.

Ja alt i alt så ville jeg valgt en femmer selv om jeg nok bruker firer like ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjøl bruker jeg omtrent bare djupe stenger, men nei, den har jeg jeg aldri skjønt... Blir omtrent samma påstand som "stanga maler lina så fint utpå vannet", fordi den er djup? Det med presentasjon har lite med aksjonen på stanga å gjøre trur jeg. Kasteren og kontrollen derimot

Føler det går litt i samme kategori som om at du ikke skal svømme etter du har spist og det er farlig å sitte i trekk.

Jeg må vel innrømme jeg ikke heller mot den påstanden.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjøl bruker jeg omtrent bare djupe stenger, men nei, den har jeg jeg aldri skjønt... Blir omtrent samma påstand som "stanga maler lina så fint utpå vannet", fordi den er djup? Det med presentasjon har lite med aksjonen på stanga å gjøre trur jeg. Kasteren og kontrollen derimot 

Den der kan være jævlig dyp Olav,for i noen tilfeller vil vel et kast kunne være avhengig av nyte fordeler av stangas egenskaper?

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir ikke så lett for deg å gjøre noe med. Så jeg vil heller annbefale deg å teste femmerstenger. Gjerne med et femmersnøre.

Det er ikke så vanskelig å kaste med som du tror ser du..

 

Joda,jeg røsker deg i nakken og sier at nå skal vi på fisketur.Jeg har med kaffe og niste til oss begge så ikke tenk på det.

Og så skal jeg lure deg til å tro at vi fisker med femmerutstyr når vi egentlig fisker med syverstang og firersnøre.

 

Til trådstarter. Hvis jeg måtte velge ville jeg valgt en femmerstang. Jeg synes det er lettere å takle alt jeg bruker av fluer og liner. Og med tanke på vind synes jeg det er litt lettere. Av og til må man være litt på hugget og levere flua på rett sted så raskt som mulig. Det synes jeg er lettere med en femmer.

Ja alt i alt så ville jeg valgt en femmer selv om jeg nok bruker firer like ofte.

 

Jøss,her er vi enig.....

Det må være et eller annet som ikke stemmer her.....

 

Tom.

Endret av Tom Syversen
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til trådstarter. Hvis jeg måtte velge ville jeg valgt en femmerstang. Jeg synes det er lettere å takle alt jeg bruker av fluer og liner. Og med tanke på vind synes jeg det er litt lettere. Av og til må man være litt på hugget og levere flua på rett sted så raskt som mulig. Det synes jeg er lettere med en femmer.

Ja alt i alt så ville jeg valgt en femmer selv om jeg nok bruker firer like ofte.

 

Hei Ruffen, jeg skjønner poenget ditt. Siden jeg kjøpte Loop'en har jeg egentlig nesten glemt at jeg fortsatt har den Hanak femmer. Det ihvertfall gjør det noe lettere å bytte en av de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville valgt en femmer.  Strengt tatt bruker jeg femmerstenger til det meste.  Det er såpass marginal forskjell på en firer og en femmer at jeg ikke hadde tatt meg bryet med å skulle ha begge typer til ulike formål.  Og en firer kan bli litt knapp på vidda når det blåser.  Men en femmer duger.  Og en femmer duger også til stille skogsvann.  Så hvorfor lage det vanskelig?  Du ender opp med å måtte ha flere snøreklasser, som igjen medfører flere sneller.  Som igjen medfører mer stress.  Du kan banne på at du kommer til å ta feil mer enn en gang.  Kjøp deg en femmer.  Og når du får mye penger kan du isteden kjøpe deg en treer.  Sånn at du merker litt forskjell.  Men det er sjelden jeg ville valgt en treer fremfor en femmer.  Hvorfor velge noe som du ikke nødvendigvis kaster penere med, men så avgjort kaster kortere med?  Kun for skøy.  Men så veldig moro er det egentlig ikke.  En femmerstang er minst like moro.  Så hvorfor ikke bare kjøpe en femmer?

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville valgt en femmer.  Strengt tatt bruker jeg femmerstenger til det meste.  Det er såpass marginal forskjell på en firer og en femmer at jeg ikke hadde tatt meg bryet med å skulle ha begge typer til ulike formål.  Og en firer kan bli litt knapp på vidda når det blåser.  Men en femmer duger.  Og en femmer duger også til stille skogsvann.  Så hvorfor lage det vanskelig?  Du ender opp med å måtte ha flere snøreklasser, som igjen medfører flere sneller.  Som igjen medfører mer stress.  Du kan banne på at du kommer til å ta feil mer enn en gang.  Kjøp deg en femmer.  Og når du får mye penger kan du isteden kjøpe deg en treer.  Sånn at du merker litt forskjell.  Men det er sjelden jeg ville valgt en treer fremfor en femmer.  Hvorfor velge noe som du ikke nødvendigvis kaster penere med, men så avgjort kaster kortere med?  Kun for skøy.  Men så veldig moro er det egentlig ikke.  En femmerstang er minst like moro.  Så hvorfor ikke bare kjøpe en femmer?

Dønn enig.Hva pokker er det som skjer her nå da?

Nei,jeg får finne en annen nettside som jeg kan drive på med.

Klin umulig å kverrulere her,pokker heller..... :D

 

Tom.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt, men jeg får til å kaste de større/tyngre fluene (zonker, libeller etc) bedre med femmerstang enn med firerstang. Jeg har kun en stang med meg ut i skauen som regel, og da passer femmern meg bedre enn firern (som dessuten er poden sin) siden jeg ofte fisker med alt fra bittesmå mygg til store og fortynga jæskler. Mulig en annen firerstang hadde passet meg bedre, men sånn har jeg det med utstyret jeg har tilgang på nå.

 

Eirik

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville valgt en femmer.  Strengt tatt bruker jeg femmerstenger til det meste.  Det er såpass marginal forskjell på en firer og en femmer at jeg ikke hadde tatt meg bryet med å skulle ha begge typer til ulike formål.  Og en firer kan bli litt knapp på vidda når det blåser.  Men en femmer duger.  Og en femmer duger også til stille skogsvann.  Så hvorfor lage det vanskelig?  Du ender opp med å måtte ha flere snøreklasser, som igjen medfører flere sneller.  Som igjen medfører mer stress.  Du kan banne på at du kommer til å ta feil mer enn en gang.  Kjøp deg en femmer.  Og når du får mye penger kan du isteden kjøpe deg en treer.  Sånn at du merker litt forskjell.  Men det er sjelden jeg ville valgt en treer fremfor en femmer.  Hvorfor velge noe som du ikke nødvendigvis kaster penere med, men så avgjort kaster kortere med?  Kun for skøy.  Men så veldig moro er det egentlig ikke.  En femmerstang er minst like moro.  Så hvorfor ikke bare kjøpe en femmer?

Takk for innlegg. Som jeg har skrevet litt senere i tråden, jeg egentlig eier en Loop Evotec 9'5 med. Den gjør akkurat det du sier - er veldig lett å kaste med, også i vind, men det er ikke mye moro med den på fisk rund halv kilo. Som en lekestang bruker jeg Redington Classic trout 7,6'2 som fungerer bra med begge 2wt og 3wt snøre. Kanskje burde jeg da bruke denne mye mer, hvis forholdene er gode nok, i stedet for å bytte femmer til firer.

Endret av Ondrej
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man har #2, så bruker man den å koser seg :)

Andre folk som har større utvalg, velger utstyr etter dagsform og humør

 

Viktig poeng. Fisk med det man har. Men, jeg liker faktisk å kjenne at lina strammer litt opp i underarmen ved spenning, og da er klasse (3)-2-1 osv utelukka, for meg... Det har såpass mange svakheter, at jeg praktisk velger det bort. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man har #2, så bruker man den å koser seg :)

Andre folk som har større utvalg, velger utstyr etter dagsform og humør

Så klart.

Det går an å kose seg med alt fra #000 til #15.

For ikke å snakke om alle snørekombinasjoner i tillegg til det.

Det viktigste er å ha det gøy og føle at en trives.

 

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å dekke behovet, med ei stang, ville jeg personlig, sett litt mørkt på. Til det, har jeg for stor glede av flere forskjellige...

Men skulle jeg valgt ei stang til alt, ville det blitt en#4..

Lett nok til myggfisket og finfiske på blikkstille vann (Ja, det går helt fint å pressentere like lett og vel så presist med en sprek stang i #4)

Det som fiskes under vann, ville da ikke blitt fortynget, og det hadde blitt en spole nr.2 til snella, med en synkeline/fast int. til slikt.

 

Men, jeg foretrekker # 5 til flyteringfisket, streamer og ellers fortyngede fluer samt Vulgatafiske. Grunnen til at jeg benytter #5 under Vulgatafisket, har for meg ingen sammenheng med str. på fisk, men på str. på flua. En #5 gir bedre marginer fra flyteringen med fluer som henger igjen litt..

 

En #4 vill være grunnutrustningen for alt mitt Ørretfiske, med forbehold om det jeg har nevnt over.

 

Men,... jeg storkoser meg, med stenger i lettere klasser, under myggfiske. 7`9"#3 og 8`6"#2.... Bare må ha en dose av dette hver vår...

 

I Tom Syvertsen sin målestokk, så vil jo stenger fra #2 - #5, egentlig bety fra #00 - #8, så med dette oppsettet av stenger, burde jeg egentlig kunne klare meg fra Ørkyte til lett Laksefiske  aaapplaus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...