Gå til innhold

Scott radian 905 vs 865


dryhunter

Anbefalte innlegg

För min del hade jag gärna sagt ja tack båda två. Men ekonomin tillåter ju gärna inte det.

Mitt val föll på 905 och 854. Har haft möjligheten att testa 855 med och alla är underbara spön.

Och byggkvaliteten är utsökt.

 

905 är ett fantastiskt allround spö. Både över och underhandskast är enkelt att få till extremt bra. 

Jag använder det i lite större vatten och sjöar.

 

855 är lite mer delikat och flexar lite mer. Men har fortfarande kraft nog att kasta riktigt långt.

Till delikata presentationer i lite mindre vatten hade jag valt 855.

 

Men allt som allt fungerar båda spöna till allt av torrflugefiske och nymphfiske i åar, elvar och sjöar.

Och dom gör det lika bra eller bättre än det mästa på marknaden menar jag i vart fall.

Vilket man väljer är mer en smaksak ut från vilka egenskaper man sätter högst.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lilja beskriver det godt. Jeg prøvde begge på gress 1 times tid. Forskjellen var merkbar, jeg kjøpte 855.

Fisker for det meste i vann/tjern. Sjelden jeg har med/på vadebukse. For meg er 855 rask, helt på grensen.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tack hansjr. Helt enig i att alla Radian är snabba. Men utan att vara "pinniga". Fast recovery men dom flexar mer än många andra snabba spön. Hade jag gått för bara ett Radian i klass 4-5 hade jag gått för 855. Nu blev det både 854 och 905. Tycker det är ett par som passar mig perfekt till allt från harrfiske i mindre vatten till fiske efter stor öring och regnbåge.

När jag skall över på seriöst sjunklinefiske blir det lite andra spön. Men har en sjunklina till R 905 och det fungerar helt ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en forkjærlighet for 8.6'..... men er samtidig ute etter de siste meterne :-) Mener dere det er noe markant forskjell på 9' kontra 8,6' i henhold til lengde på kast? Begge i klasse 5.

Vanligvis synes jeg ofte at 8,6' stenger virker litt "fastere" og lettere å sette de riktige buktene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en forkjærlighet for 8.6'..... men er samtidig ute etter de siste meterne :-) Mener dere det er noe markant forskjell på 9' kontra 8,6' i henhold til lengde på kast? Begge i klasse 5.

Vanligvis synes jeg ofte at 8,6' stenger virker litt "fastere" og lettere å sette de riktige buktene.

 

Jag gillar också 8,6 fotare bara så det är sagt. Mitt första "Highend" spö var ett St.Croix Legend 8,6" 5/6 mitt på 80talet. 

Och till exempel Z-Axis 586 tycker jag var mycket trevligare än 590. 586an är kvickare och "fastere" så som du säger.

 

I förhållande till Radian är det inte så. 9fotarna är storebror utan tvekan. lite kvickare och lite mer muskler.

8,6 fotarna är lite mer delikata och flexar lite längre ned i klingan. 

 

8,6" 4an är helt underbar. Kunde inte sluta kasta med den när jag testade den. "Mjuk" men snabb och delikat på samma gång.

9" 4a är riktigt snabb och fungerar bra i större vatten om man önskar det eller bara önskar ett spö som ger dig 100% linkontroll och snabba presentationer.

 

Lite samma sak med 5orna men inte så stora kontraster som med 4orna.

 

Radian gillar inte att man överlinar dom. Då försvinner mycket av magin menar jag.

Har bara testat Airflo Elite, SA SBT och Rio Perception ordentligt på 4orna och 5orna. 

Dom linorna fungerar fint på Radian.

 

Ps. Som jag nämnt tidigare menar jag att ingen av 8,6" eller 9" #4 och #5 utmärker sig som klart bättre än någon annan. Scott har bara lagt vikt på lite olika egenskaper i dom olika spöna. Tror inte det blir väldigt fel oavsätt vilket man väljer. Men som alltid är det smart att testa först för att se vilket som passar just dig och dina prioriteringar bäst.

Endret av Lilja
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tro en kaster noen meter lengre med 9`. Nå har jeg ikke hatt 2 like stenger i 8`6`og 9`. Tidligere hadde jeg 8`6" Scott SES og kjøpte 9` SAGE ZXL. Med ZXL stanga kastet jeg 4-5 meter lengre. (SA Trout). Scott stanga ga jeg bort og ZXL solgt. I #5 blir det Radian 855.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

har g2 fra før , men trenger å en stang med litt mere punch ;)

 

Då kan man ju se på det på två sätt. Antingen så får du dig en 905 som det är mycket mer tryck i än G2.

Eller så får du dig en 855 som är mycket kvickare än G2 men som liknar G2 lite mer än 905.

905 har vel dom flesta som för Scott hemma. Men 854 och 855 är det många som inte tagit hem.

Tycker det är väldigt synd då 8,6fotarna är mest "Fast meats feel" enligt min mening.

Men mycket "feel" i 905 med. Själv gick jag från Sage One så lite annat senario än ditt.

Endret av Lilja
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vil du si at Radian er i forhold til Sage One,Lilja?

Er One mer kastemaskin og mindre følsom? Kaster lenger?

Skal ikke blande meg inn i stangdiskusjonen, da det er gitt mange gode svar, men jeg tror det er helt unødvendig å tanke på kastelengde ved valg av stang. Gå for den som gir deg mest kasteglede, og som du føler er best å kaste med.

Lær deg stanga godt å kjenne, og tren kasteteknikk. Det er kasteren som utgjør forskjellen.

Mvh Truls

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke blande meg inn i stangdiskusjonen, da det er gitt mange gode svar, men jeg tror det er helt unødvendig å tanke på kastelengde ved valg av stang. Gå for den som gir deg mest kasteglede, og som du føler er best å kaste med.

Lær deg stanga godt å kjenne, og tren kasteteknikk. Det er kasteren som utgjør forskjellen.

Mvh Truls

Det er nok riktige og kloke ord,Truls :-) Det skal være moro å kaste....og det gjelder å finne ei stang som gir "godfølelsen"

Man leser så mye tester og rapporter om utstyr at man,(jeg), blir lettere frustrert og opphengt i alle detaljer :-)) 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vil du si at Radian er i forhold til Sage One,Lilja?

Er One mer kastemaskin og mindre følsom? Kaster lenger?

Det är en fråga som kräver ett långt svar.

Skall svara riktigt ordentligt imorgon. Men både One och Radian är första klassens spön. Men olika och olika gobitar i olika klasser.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har veldig lett for å bli sånn. Vi er nok sånn de aller fleste av oss. Det er veldig lett å bli opphengt i detaljer som egentlig viser seg å ikke være så nøye.

Godfølelsen som du sier, det er et perfekt utgangspunkt. Prøv, og kjenn etter hva som gir DEG godfølelsen, og gå for den.

Da får du en stang du vil trives med i mange år. En som du forhåpentlig får masse glede av på hver tur.

Beklager avsporingen forøvrig. Ikke meningen å kuppe tråden :-)

Endret av THJ
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det är en fråga som kräver ett långt svar.

Skall svara riktigt ordentligt imorgon. Men både One och Radian är första klassens spön. Men olika och olika gobitar i olika klasser.

Ikke meningen å kuppe tråden til dryhunter her ;)

Blir bare lett revet med når det er snakk om slike stenger :-))  

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det här är mina personliga meningar och inte nödvändigtvis det samma som andra menar.

 

Både Scott Radian och Sage One är riktigt fina spön. Jag har haft och testat ganska många vart efter.

Sage One 390 och 490 fungerar så där med en standardlina. Men dom kommer till liv med en lite tyngre lina. Till exempel Rio Perception WF5 på 490 är en skön kombination. Eller Rio LT i WF4. LT är ju en extremt tung lina om man ser på vikten av hela klumpen. Att dra iväg riktigt långa kast är inga som hälst problem. Men det är överhandskast. Att göra snygga underhandskast sliter jag mer med. Kan vara att jag inte har passande teknik till One.

 

Till Radian 905 använder jag samma linor som till One 490. 905 kastar överhandskast nästan lika lätt och långt som 490 men den stora skillnaden är att 905 är mer allsidig. Lätt att göra snygga underhandskast och lättare att ha god kontroll på kortare avstånd. För mig känns Radian 905 mer «rätt» på alla sätt. Oavsätt vilken situation jag kommer upp i så får jag till det jag önskar. One 490 är ett coolt spö att kasta långt med. Men inte så allsidigt. I klass 4-5 vill jag ha så bra kontroll som möjligt i så många olika fiskesituationer som möjligt. Radian har ju mjukare topp än One och det är absolut ett pluss i dom lätta klasserna.

 

I klass #6 tycker jag det blir lite annorlunda och mina prioriteringar ändras. Radian 906 är fantastiskt till flytlinefiske (intermidiet fungerar ok) i stora vatten och till stor fisk. Men nu fiskar jag mest med sjunklina i klass #6. Till det är inte Radian 906 i närheten av att ha den kontrollen som One 690/691 har. Skall man ha ett Radian som utmanar One 691 till kustfiske/sjunklinefiske måste man upp i en 7a. Jag har bara erfarenhet av R 957 och det var en stor besvikelse. Radian 957 är en seriös kastkanon men väldigt tungkastad. R957 fungerar fint med samma linor som till One 691 men skall man fiska en hel dag utan att vara helt slut vid dagens slut hade jag valt One 691 10 av 10gånger.

För min del slutade det med att jag fick mig både One 691 och Radian 906FB. Men skulle jag bara haft en av dom hade det blivit One 691. R906 blev delvis köpt med tanke på fiske på NZ så den har sin plats den med.

 

För att konkudera lite så faller mitt val på Radian i dom lättare klasserna och primärt till flytlinefiske. Scott har gjort ett fantastiskt bra jobb med att skapa allsidiga underbart sköna spön.

I dom «tyngre» klasserna passar One mig mycket bättre. Tycker inte Scott lyckats så bra där.

One i klass 6 och 7 är ju guldkornen i One serien enligt många. Och det kan jag vara enig i.

Lätta sköna spön med massa muskler.

 

I förhållande till design rent utsendemässigt kan man ju mena vad man vill. Men i förhållande till byggkvalitet vill jag påstå att Scott gör ett bättre jobb än Sage. Alla Scott spön jag sätt är riktigt fint utförda. Snygga lindningar. Perfekt lack osv. Så är inte alltid fallet med Sage dessvärre. Köper man ett Sage så kontrollera spöt riktigt noga innan du börjar fiska med det. Och klaga om du hittar fel.

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk for glimrende opplysninger igjen Lilja :-)

Det er gull verd å ta med seg så mye erfaring fra andre,selv om man selvsagt må prøve selv. Sikter meg nok inn på enten Radian 905 eller 865. Skal prøve å få testet begge ved anledning.

Som du sier er det ikke mange som har 865 inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bara hyggligt. Men kom ihåg att det är min uppfatning av dom olika spöna. Det är inte givet att andra upplever det på samma sätt.

Jag har hållt på så länge att jag vet vad jag önskar. Men jag "anpassar" ju dom olika spöna till dom bruksområden jag vet att jag kommer använda dom till. Och därmed kan det ju vara bom för andra som har andra prioriteringar och bruksområden. Kan man testa före köp är det ju absolut bäst. Men problemet med att testa är att det gärna blir lite "fel" det med. Kastar man på gräs kan man fint ha en lite för tung lina och man tycker att wow det här var rått. När man skall lyfta samma lina från vattnet blir det något helt annat. Och när man får på en stor fluga till exempel. Kan man testfiska spöt först är ju det allra bäst. Men jag vet inte om någon butik som ger dig den möjligheten?

Lycka till med val av spö! 

Endret av Lilja
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil også takke for opplysninger. Innen sommerferien skal Villmarksbutikken ha på plass et kastebasseng på 6 X 36 meter. Fra mandag det midlertidige på 20 meter.

Blir nok å prøve Radian 907 mot andre produkter/merker.

De Scott stengene jeg har, er kjøpt i Lillestrøm. Utmerket sørvis og utvalg i lengde, type, klasse. Får prøve på gressplen.

 

Riktig god helg og lykke til med valget, Sveinung.

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...