Gå til innhold

Fiskeutstyr 2014 anmeldelse


aanes

Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt inn litt fiskeutstyr i år. Å tenkte andre kanskje ville ha en tibakemelling på div utstyr.

 

Patagonia Stealth Atom Slingbag: 800kr http://www.backcountry.com/patagonia-stealth-atom-sling?rr=t

Denne var jeg utrolig fornøyd med. Med en dropdown workstation når du bytter fluer samt overraskende mye plass og lommer.

Jeg bruker denne utelukkende på alle fisketurer nå.

En stor fordel er at du kan dra den rundt til en magebag når du må ha noe i den. Ekstremt praktisk.

Plass til alt av fiskeutstyr og litt til. Som du trenger på en dagstur.

 

Hardy Branded Loops: 60kr for 4

Disse var jeg ikke fornøyd med.

Har funnet dem i 2 str. 4-8 og 9-12.

Kjøpte begge da den 4-8 så liten ut.

Skulle sette denne på 8 skyteklumpen min. Når 4-8 ikke passet. Tenkte jeg at snøret er jo tykt. Så det var jo litt naturlig.

9-12 passet så vidt på snøret. Samt at plast hylsen er klin umurlig å dra over strømpen etter at den er på snøret. Hvordan skal dette da passe på et 12er snøre??

Løsningen ble fluebinder tråd og superlim.

 

 

Simms Rivertek 2 BOA: 1999kr http://www.skittfiske.no/Avdelinger/Fiskebekledning/Vadesko/Simms/Simms-Rivertek-2-BOA-Boot-Streamthread-2015-modell157630-p0000143626

Alt av simms har jeg vert utrolig fornøyd med.

Når det kommer til disse skoene ble jeg overrasket til tusen.

Monterte 10 Hardbite studs i hver sko. 699kr http://www.skittfiske.no/Avdelinger/Fiskebekledning/Vadesko/Simms/Simms-Hardbite-Star-Cleats-10-stk146433-p0000128290

Og for et grep!

Der jeg ikke hadde sjanse å gå med både de gamle filt skoene mine og de gamle gummi skoene mine. Står jeg nå å kaster på. Grepet er utrolig!

I stede for skolisser har denne wier. Skru rundt låsen for å stramme. Dra ut for å løsne. Veldig enkelt!

Dette kutter også ned påkledningdstiden betrakterlig.

 

Scierra CC3 XP Waist wader: 1000kr http://www.skittfiske.no/Avdelinger/Fiskebekledning/Vadebukser/Scierra/Scierra-CC3-XP-Waist-wader-3-lags-teknologi-med-stil-og-komfort141044-p0000124343

Endte med å kjøpe denne da pengeboken ikke tillot en Simms G3 Guide.

Når jeg pakket den ut. Så den absolutt ikke ut som en billig bukse.

Den er lett og puster bra.

Glidelåsen ser jeg ingen poeng siden det ikke er åpning gjennom buksen. Buksen går vidre innenfor glidelåse.

Hvor godt den tåler slitasje vet jeg ikke. Da jeg har i underkant av 10 fisketurer med den.

Men foreløpig ser det ut som et godt kjøp.

 

Simms Skeena Gloves: 300kr http://www.skittfiske.no/Avdelinger/Fiskebekledning/Fiskehansker/Simms/Simms-Skeena-Glove-Black153644-p0000137669

Neopren hansker.

Varm, godt grep, Vantett.

De virker litt stram rundt håndleddet men de skal jo også stenge ute vann. Noe de faktisk gjør.

Kan faktisk ha hele hånden under vann. De tar ikke inn vann.

Endret av aanes
  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Fisketur nr 20. Oppdatering:

Patagonia Stealth Atom Slingbag:

Beste kjøpet jeg noen gang har kjøpt!

Bruk begge stroppene for å "låse" den på ryggen. Klikk av den ene og sleng rundt.

Hardy Branded Loops:

+Billige.

+Enkle i bruk.

-Må bruke bindetråd for å feste. Kan ikke bruke de plastikk hylsene som følger med (For trange). Personlig bruker jeg alltid bindertråd på "looper"

-Ikke veldig stive. "Flapper" en del i luften. Kontra de dyrere.

Simms Rivertek 2 BOA:

+Fantastisk confort.

+Utrolig stabilitet.

+Rask å ta på å ta av.

-Tar lag tid å tørke. Samt å få ut saltvannet etter en havtur pga tykkelsen.

Hardbite studs i hver sko:

+Fantastisk grep!

-Mye dritt festes under etter en fisketur. Ikke skyll i dusjen. Må spyles av først.

Scierra CC3 XP Waist wader:

+Billige.

+Ser ikke ut som en "Billigtype" (Om dette er noe du bryr deg om)

-Veldig kalde vadere når det er under 5 grader ute og du står i vannet/havet.

-Siden de er så tynne kjennes det ut som om dem lekker om man har lite klær under. Enda ikke hatt en lekasje. Men det har fått meg til å lure et par ganger.

-Neopren sokkene er utrolig kalde under 5 grader i luften. Ta på lester. (Sammenligner med Simms)

Simms Skeena Gloves:

+Vanntett om man må dyppe hele hånden ned i vann (over hanskehøyde)

+Sitter godt.

+/-Ikke utrolig varme. Men holder borte den verste kulden. (Kunne tenkt meg litt fleece på innersiden)

-Lite følelse med disse hanskene når det kommer til små liner.

-Nesten klin umurlig å lage små knuter da hanskene er tykke.

NB: Siden det er neopren. Får du mye bedre grep. (Klip om linen svakere!)

SA Groove Pratice Rod: 699kr

http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Fluetilbehor/Annet/Scientific-Anglers-Groove-Practice-Rod-158843-p0000151507

+Veldig lett å trene med.

+Liten og lett. (Får lett tatt den med når man ikke har fiskemurligheter men vil kaste litt)

-For kort snøre for å klare avanserte kast (der du må ha mye snøre i luften) Ala endring av retning for spey. Uten at snøret havnet i vannet. (Surrer klumpen i luften mens du endrer retning for så å lage anker)

-Litt for stor for å bruke inne i en standard stue.

NB: Bløt snøret for å øve på spey. Uten om det. Blir snøret for lett for å lage anker.

Ikke kast over hodet med et vått snøre. Da blir det alt for tungt. (Usikker på om stangen tåler det i lengen med god snørefart)

Endret av aanes
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Oppdatering etter 572t aktivt fiske:

Simms Rivertek 2 BOA: 
Studsene begynner å bli slitt.
Annbefaller bytte av studs per 500-600 time med vading.


Scierra CC3 XP Waist wader:

Lånsene som festes i hempene på skoene bøyes utrolig lett om man får et kakk i dem.
Buksa begynte å ta inn små mengder vann etter ca. 420 timer aktivt fiske. Dette øker.
Selv i neopren sokkene er det begynt å komme inn vann.


Buksen blir grundig skyllet og tørket etter hver fisketur. Før den pakkes ned å oppbevares i medfølgende bag.

 


Blir SIMMS G3 til neste år.
 

Endret av aanes
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...