Gå til innhold

På klekkejakt


Anbefalte innlegg

Har satt av 14 dager til ørretfiske denne sommeren, drar 18 juni + 14 dager. Tidligere år har vi dratt for sent (slutten av juli-beg. av august) for noe særlig døgnflueaction. Noen kommentarer til årets periode i forhold til klekkinger? Området blir Østlandet, øvre deler av store elver samt (kanskje) liten tur til Hemsila.

 

Hvilken periode ville vært optimalt i forhold til døgnflueklekkinger (Se bort i fra Hemsila, det ligger bra info på disse sidene)

 

-Bg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei "Esox Lucius"

 

Fra 25 juni er det bra i alle elver synes jeg.

Du vil nok treffe på E. Aurivillii, Baetis Rhodani, Leptophlebia M og V, + flere mindre arter av baetis. Se også opp for Heptagenia Sulphurea. Du har beskrevet "prime time" for døgnflueklekkinger i Sør Norge.

 

Er du lysten på Danica/Vulgataklekking kan du ta deg en tur til trysil/engerdal i uke 27 (28.06 - 04.07). Dersom det er for tidlig for Danicaen i elvene sjekker du opp vulgatafisket i stille vann. Garantert at du treffer på en av delene. Ut i fra tidligere års erfaringer treffer du nok Danicaen i trysilelva også. Vær forberedt til å bevege deg opp eller ned i vassdraget for å finne klekkingen.

 

mvh

Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei "Esox Lucius"

 

Foretrekker Esox Lucius Funditus :-)

 

Du har beskrevet "prime time" for døgnflueklekkinger i Sør Norge.

 

Ahh' date=' akkurat hva jeg ville høre. Hadde jo sterk mistanke, da... Da får vi håpe på stabilt vær uten flom!

 

Er du lysten på Danica/Vulgataklekking kan du ta deg en tur til trysil/engerdal i uke 27 (28.06 - 04.07).

 

Ja, har hatt en tur der litt sent i klekkingen - fisken virket mett på Danica selv om det klekket bra. Viktig å infinne seg de første dagene av klekkingen, tror jeg.

 

Har tittet litt på figen.com/fiske og en del av disse fluene ligner svært på Vulgata? Er jo ikke bare lett å se forskjell, men referer til beskrivelsen din om tegninger på kroppen. Alle subimagoene ser ut til å ha tydelige tegninger på alle segmentene på bakkroppen. Et bilde av en imago ser tydelig ut som en Danica. Vet hvor han fisker, og det er ganske sterk strøm der, så jeg tviler på at det er Vulgata, men...

 

-Esox

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tittet litt på figen.com/fiske og en del av disse fluene ligner svært på Vulgata? Er jo ikke bare lett å se forskjell, men referer til beskrivelsen din om tegninger på kroppen. Alle subimagoene ser ut til å ha tydelige tegninger på alle segmentene på bakkroppen. Et bilde av en imago ser tydelig ut som en Danica. Vet hvor han fisker, og det er ganske sterk strøm der, så jeg tviler på at det er Vulgata, men...

 

Vet også hvor han fisker laugh.png' alt=':lol:'> Been there done that :D

Der er det danica ja, men vulgatafluer fungerer også.

De er ganske olivene når de er nyklekkede.

Ha noen hvite i tilfelle egglegginger og det kommer hele dagen hvis du er heldig.

 

mvh

Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...