Gå til innhold

Impregnering av tørrfluer


vegard

Anbefalte innlegg

Gjest Lars M

Har ingen befatning med Griflote, men er det gelimpregnering tar du kun en dråpe og gnir mellom fingrene for så å gni det inn i flua.

Sørg for at flua er tørr før impregneringa påføres.

Husk at fluematerialer som CDC krever spesiell behandling, enten i form av pulver eller CDC-oil.

Har flua dårlige flyteegenskaper kan du med fordel kombinere gél og pulver (i den rekkefølgen).

 

Skitt fiske, og velkommen i forumet!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen

 

Hvis Griflote er det jeg tror det er så vil jeg nok ikke anbefale deg det, hvertfall ikke hvis du har mange fluer du skal imregnere. Det jeg gjorde var at jeg dyppet fluene opp i flaska (Bruk en pinsett eller lignende) og så satt jeg dem til tørk over natten. Jeg bare advarer deg om at dette stinker noe inni H...! så helst ikke gjør det innendørs slik som jeg gjorde :oops: Hvis du setter fluene til tørk i flueboksen din er det mulig du kommer til å angre etterpå. Selv om dette stinker så får du i det minste fluer som flyter bra og det er jo noe. Du kan jo prøve selv så merker du fort om det er det samme middelet jeg snakker om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er CDC?

 

CDC står for Cul De Canard, som betyr andegumpefjær :P

Disse fjærene ligger rundt en kjertel i baken -som utsondrer en slags olje som endene impregnerer fjærene sine med. CDC-fjærene har en mye bedre flyteevne enn mange andre materialer med samme vekt. Så disse fjærene er gode greier 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...