Gå til innhold

AFTM og lange klumper


Bånngjedda

Anbefalte innlegg

Et lite spørsmål etter litt prøving og feiling.

 

Jeg liker langklumpsnører fordi jeg foretrekker å holde mye snøre i lufta. Vanligvis har jeg gått ned 1-2 snøreklasser, men har fundert litt i det siste.

Hvis AFTM-standarden sier at klasse fem er x gram tung de 30 første fotene, så stemmer mine "beregninger" om at jeg bør gå ned en snøreklasse eller to for å holde mer snøre i lufta, uten at stanga kollapser.

 

Så til 1-kronersspørmålet; finnes det langklumsnører der hele klumpen er tatt med i beregningen? Altså at når hele klumpen er i lufta, så vil det tilsvare vekten til andre snørers første 30 fot? Litt vanskelig å forklare, håper dere forstår...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

litt usikker på om jeg skjønner det du mener, men kanskje det er en triangle-taper du er på utkikk etter?

du kan f.eks om du har en 5# stang kjøpe en triangle-taper som er en 3#-5#. Da skulle jo hele hode på snøret være med i betrakningen ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ser den kan være litt klønete formulert.

 

Det er stort sett Triangle Taper jeg bruker nå. Har vært helt nede i #3, den brukte jeg på en forholdsvis myk femmerstang. Men TT-ene er altså merket med klassen den er beregnet for, er den ikke (altså ut ifra AFTMs 27 første fot)? Jeg skulle ønske at snørene var klasifisert med tanke på vekten av hele klumpen. Da hadde jeg lettere kunnet finne riktig snøre, tror jeg...

 

Som eksempel, så kjøpte jeg et #4 snøre på min F. Techna femmerstang. Det synes jeg blir for lett, vanskelig å spenne stanga ordentlig, selv med mye snøre ute. Mulig at Technaen er litt underklassifiert, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Teton

Sån helt generelt så kan man vel gjerne ha litt tyngre snøre på stanga dersom "klumpen "er lengre , bla. fordi ved lengre "klumper" bruker man lengre tid på overrullinga og da må stanga helst følge den "rytmen" , noe den gjør bedre med et tryngre snøre/klump.Men dette er selvfølgelig individuelt fra stang til stang.Er stanga klassifisert sån nogenlunde riktig så bør den orke en snøreklasse over med en roligere kastestil.

Hovedproblemet er selvfølgelig produsentenes elendige håndtering av AFTM systemet , eller de utnytter et dårlig system , for å si det på en annen måte,til å produsere både feilklassifiserte stenger og snører. :mad:

 

Noen produsenter har heldgivis tatt problemet alvorlig og lagt ut ordentlige spesifikasjoner på sine snører ,blandt annet Rio, slik at man har en mulighet til å "regne seg frem" til den snøret som passer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svaret er enkelt, finn ut hvor mye vekt du liker å ha utenfor stangtuppen når

du kaster. Også ser du etter snører som har riktig vekt.

 

Endel av snøreprodusentene har info på sidene sine om hvor mye hele hodet

veier, uansett hvor langt det er. Dette gjerne i tillegg til AFTM klassen.

Hvis ikke så kan du sende de en epost og spørre

eller høre med folk på forum som dette. Er mange folk som veier snørene sine

for å finne idealvekta og kjøper nye eller tilpasser snører etter det.

 

Tips: Clas Ohlson har en helt grei elektronisk kjøkkenvekt som går

fra 0-3 kg med 1 gram oppløsning. Jeg har en slik og har den virker

bra nøyaktig, tipper det er +-1 gram på den. Prisen er 298,-

Link følger selv om den er lang:

Kjøkkenvekt, EKS 8227ST

http://www.clasohlson.no/shop/store/fs_mm.asp?CatPath=Eq0q532q127q138q254&CampPath=&IsCampaign=N&NoCache=5%2F15%2F2006+11%3A19%3A37+PM&SelectedWAG=22370&COSID=CB9094EF46A443A090F19F17FCC34F9F496822

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurt triks å veie, ja. Visste ikke at noen produsenter oppgir vekt på hele klumpen. Skal surfe litt mer og sjekke ut.

 

Leif Morten, når du sier at et TT-snøre dekker #3-#5, hva står det da på boksen. Er det et femmersnøre, men på grunn av den spesielle taperingen hos TT så vil det fungere "likt" fram til hele klumpen er ute?

 

TT er et morsomt snøre. Når hele klumpen er ute kan man faktisk fortsette å blindkaste et stykke til, og når det treffer så går det veldig langt. Problemet er at på slike lange kast så synes jeg at det er vanskelig å få det til å slå over, selv med kutting i front.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok rett å gå ned i snøreklasse hvis man skal kaste langt. Var det ikke Sven Kalmar som brukte DT5 på 8'er-stang?

 

Slick stream-snøret fra Sshoot har oppgitt både vekt og lengde på klump. Jeg har et i klasse 6, der er klumpen ca 14,5 meter og skal veie ca 17,5 gr. Det er jo en smule tungt til #6 å være?

 

Men veier sikkert ikke de først 10 yardsene (9,14 meter) veier mer en at det er klassifisert riktig., men så er jo klumpen en del lengre da.

 

Jeg har testa dette på ei HiLevel #6-stang. Det er en 'snill' sekser og jeg syntes snøre ble litt i tyngste laget. Men det gikk langt. Klarte jo å holde hele klumpen + litt i lufta. Dette snøret vil nok passe bra på raske stenger, tror jeg...

 

Et annet spennende snøre jeg så vidt har fått testet er Carron Jetstream. ca 15 meter klump på WF5. Snøret virket nyyydelig! Må bare få prøvd det mer :D

 

mjoff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svaret er enkelt' date=' finn ut hvor mye vekt du liker å ha utenfor stangtuppen når

du kaster. Også ser du etter snører som har riktig vekt.

 

[/quote']

Nja er ikke helt enig :)

 

Jeg vil tro at en standard wf er tyngre de første 9 metrene, i forhold til en long belly, på et lb snøre blir vekten fordelt over en større lengde, derfor mener jeg at vekt ikke er alt, men også snørets tapering, lengde osv.

 

Når dette er sagt har jeg aldri brydd meg om å veie wf snører til ørret stenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leif Morten' date=' når du sier at et TT-snøre dekker #3-#5, hva står det da på boksen. Er det et femmersnøre, men på grunn av den spesielle taperingen hos TT så vil det fungere "likt" fram til hele klumpen er ute?

 

TT er et morsomt snøre. Når hele klumpen er ute kan man faktisk fortsette å blindkaste et stykke til, og når det treffer så går det veldig langt. Problemet er at på slike lange kast så synes jeg at det er vanskelig å få det til å slå over, selv med kutting i front.[/quote']

 

Tja.. på de jeg har så står det f.eks. TT 6#-8#. Så når jeg er ute og kaster så setter jeg et merke med vannfast tusj der stangen oppfører seg optimalt.

Men ja.. det er jo egentlig den øverste snøreklassen som forteller hvilke snøre dette egentlig er vil jeg tro. en 6# stang med en 6#-8# TT, vil sansynligvis kollapse om du har for store snørelengder ute.

 

I en bisettning kan jeg nevne at jeg har sett virkelig dyktige kastere som ikke trenger å ha de lengdene snøre ute for å få til lange kast. Husk at et vanlig fluesnøre sjelden er mer enn 30 meter langt. Med fortom er det da kanskje 35 meter. Det klarer de fleste å kaste uten å anstrenge seg for mye. vil jeg tro.

Når du sier at det er vanskelig å få snøret til å slå over, så er jeg ingen ekspert, men jeg vet at det blir problemer å få snøret til å slå over, om man har for mye snøre ute når man kaster med TT. Rett og slett fordi skytelinen er så tynn i forhold til taperingen at kraftoverføringen blir langt fra optimal.

Ergo mener jeg at hvis man har tenkt å veie et snøre, så er det i allefall viktig å bare veie den delen av snøret som faktisk er tapert. ellers ville jeg tro at det går rett åt skogen...

DT snører derimot. Da kan du ha 30 meter i luften om du vil. 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at et vanlig fluesnøre sjelden er mer enn 30 meter langt. Med fortom er det da kanskje 35 meter. Det klarer de fleste å kaste uten å anstrenge seg for mye. vil jeg tro.

 

Ehem, jeg vil vel tro at de aller fleste sliter maks med å legge ut hele snøret. Det skjer for meg unntaksvis når jeg konser på langkasting, men jeg er selvfølgelig ingen kasteguru, da.

 

Det som er rart, er at på TT treersnøret mitt står det - nettopp - #3 på boksen. Det samme på firersnøret. Snørene bestilles fra www.Hookhack.com, forresten. Sliter med å få tak i det i Norge..? Betaler ca 290 kr + frakt og sånt. (lurt å handle flere av gangen...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm. ok.. for fyldig info, og for å få en fullstendig forståelse av problemet kan du ta en tur her... www.mar-lodge.no

Han er en utrolig dyktig og hjelpsom kar. da får du vite alt du noen gang trenger å vite om TT snører. og om du spør. AFTM generelt.

Stor sett alt jeg vet har jeg lært av den mannen ;)

 

her kan du og få kjøpt TT snører.

 

PS.. Jeg er heller ingen kasteguru.. Faktisk ingen god kaster i det hele, men den mannen her får deg til å kaste hele snøret. faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...