Gå til innhold

Hackle, laksefluer


Anbefalte innlegg

Hei!

Er nokonlunde fersk når det gjeld flogebinding. Det eg tykkjer er det vanskeligste er å legge fint hackle.

Kva materiale nyttar de som hackle til laksefluer? Lurer spesielt på kva materiale de nytter som kroppshackle? Eg har brukt "cock hackles" kjøpt laust i pose. Tykkjer desse har for lange fibre og legg seg ikkje fint.

Har de nokre tips til gode materiale og korleis legge hackle fint?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hacklet blir omtrent like bra på tuben eller kroken som den kvaliteten hacklet har. Spander noen kroner på noen gode nakker (uansett blir dette billigst  i lengden) og som gir deg hackle-størrelsen du selv velger. Jeg kjøper Whiting nakker, noen få farger i høne og hane.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du bruker disse så vær obs på at du benytter de som har tynnest hacklestamme. Whiting sine bugger packs pleier å ha et litt blandet innhold men du finner helt sikkert en del hackle som passer ditt formål. Soft Hackle som nevnes ovenfor her, er bra materiale. Bare vær obs på at de er som navnet tilsier virkelig "soft" og at du derfor bør ta hensyn til dette hvis det er fluer med litt volum i front du vil lage (sånne hackle kollapser hvis de ikke er støttet opp av for eksempel et stivere hackle eller annet under). Hvis du vil se hvordan soft hackle fungerer kan du ta en titt på You Tube, for eksempel M. Frödin sin binding av Samurai tube flue.     

Endret av Øyvind Jensen
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...