Gå til innhold

Beste fortom for underarmskast


Gjest Jostein Berg

Anbefalte innlegg

Gjest Jostein Berg

Jeg har brukt alle mulige slags fortommer. Noen gode og andre ikke fullt så gode.

 

Men er det noen av dere som har noen formening om hva som er den "optimale" fortommen for underarmskast med enhåndsstang? Hvordan bør taperingen være, og hvor lang bør den være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt alle mulige slags fortommer. Noen gode og andre ikke fullt så gode.

 

Men er det noen av dere som har noen formening om hva som er den "optimale" fortommen for underarmskast med enhåndsstang? Hvordan bør taperingen være' date=' og hvor lang bør den være?[/quote']

 

Jeg bruker fortommene til Steffan (de tvinnede blir vel ca 12-13fot totalt) disse fungerer helt utmerket til underhåndskast. Generelt så er vel en lang fortom å anbefale. for en tid tilbake brukte jeg loop sine fortommer, de var opp mot fem meter når de var påsatt spiss og tapering. Den var perfekt for underhåndskast, men den lages vel kun for sjøørret og laks tror jeg.

Men det som kansje er vel så viktig er lina du bruker, til underhåndskast er det helt klart en fordel å bruke en line med en markert skyteklump f. eks long belly eller en line med kort skyteklump, jeg foretrekker det siste. Det er jo ved trange plasseringer vi bruker underhåndkast :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veit ikke om jeg har funnet den optimale fortommen, men det er veldig mye som påvirker, med tanke på snøre hva slags stang snøreklasse osv.

 

Jeg vil i alle fall ha en fortom som er lang nok. Til en 9 fot stang i snøreklasse 3-6 ville jeg hatt en fortom på 12 fot eller mer som er jevnt tapert, og ikke for stiv, Rio sine er gode synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt de billige vogg fortommene på 8 meter som jeg har kappa ned til 4-5 meter og spleisa på en halvmeter/meter.

4.5 til 5.5 meters fortom synes jeg funker bra.

Har tidligere betalt alt for mye for Loop, Rio, hardy bla bla bla.

Bare den er tjukk nok i enden funker det fint for meg.

Jeg liker best litt baktunge klumper til uhkast eller litt baktunge wf snører.

Ellers er det jo litt annerledes å uhkaste med polyfortommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan du trygt si :shock: Fikk du den ved røret i dag? Regner med du har byttet ut tørrfluene med nymfer neste gang jeg treffer deg laugh.png' alt=':lol:'> Blir nok en tur til snake river i morgen tenker jeg, tror jeg venter litt noen dager med nytt besøk til stinky river :twisted:

Med litt god vilje så ser du den her...

6210_s.jpg

 

Fullversjon: http://sportsfiske.nu/foto/arkiv/2546/6210.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan du trygt si :shock: Fikk du den ved røret i dag? Regner med du har byttet ut tørrfluene med nymfer neste gang jeg treffer deg laugh.png' alt=':lol:'> Blir nok en tur til snake river i morgen tenker jeg' date=' tror jeg venter litt noen dager med nytt besøk til stinky river :twisted:

Med litt god vilje så ser du den her...

[url']6210_s.jpg[/url]

 

Fullversjon: http://sportsfiske.nu/foto/arkiv/2546/6210.jpg

 

Hihi...den tok,men ikke nymfe! 8) Hører til fortellingen at den bare lot meg leke med den i ca 10 sekunder før den fikk nok og snurret rundt det fae... røret, og forsvant.... :mad: Den SKAL opp! om det så må bli på nymfe....shit.... :?

 

Bildet: la godviljen til, men polaroid brillene virker liksom ikke like godt på skjermen! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan du trygt si :shock: Fikk du den ved røret i dag? Regner med du har byttet ut tørrfluene med nymfer neste gang jeg treffer deg laugh.png' alt=':lol:'> Blir nok en tur til snake river i morgen tenker jeg' date=' tror jeg venter litt noen dager med nytt besøk til stinky river :twisted:

Med litt god vilje så ser du den her...

[url']6210_s.jpg[/url]

 

Fullversjon: http://sportsfiske.nu/foto/arkiv/2546/6210.jpg

 

Hihi...den tok,men ikke nymfe! 8) Hører til fortellingen at den bare lot meg leke med den i ca 10 sekunder før den fikk nok og snurret rundt det fae... røret, og forsvant.... :mad: Den SKAL opp! om det så må bli på nymfe....shit.... :?

 

Bildet: la godviljen til, men polaroid brillene virker liksom ikke like godt på skjermen! ;)

 

Du hoppet ikke etter å fulgte med under røret da laugh.png' alt=':lol:'> Polafilteret satt på ei annen linse i bilen, hjelper lite å sette på seg brillene etterpå gitt 8)

Send meg et bilde av fisken når du får den da :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kent Skaje: Du hoppet ikke etter å fulgte med under røret da laugh.png' alt=':lol:'> Polafilteret satt på ei annen linse i bilen, hjelper lite å sette på seg brillene etterpå gitt 8)

Send meg et bilde av fisken når du får den da :D

 

Bildet skal bli! Ikke lenge til nå...føler det på meg! :twisted:

 

Flemming: *Kremt* Hold dokke til temaet nå da....

 

Hehe... vel, ble litt internt det her... :)

En kort fortom er å foretrekke ved korte underarmskast i veldig trange omgivelser! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kent Skaje: Du hoppet ikke etter å fulgte med under røret da laugh.png' alt=':lol:'> Polafilteret satt på ei annen linse i bilen' date=' hjelper lite å sette på seg brillene etterpå gitt 8)

Send meg et bilde av fisken når du får den da :D[/quote']

 

Bildet skal bli! Ikke lenge til nå...føler det på meg! :twisted:

 

Flemming: *Kremt* Hold dokke til temaet nå da....

 

Hehe... vel, ble litt internt det her... :)

En kort fortom er å foretrekke ved korte underarmskast i veldig trange omgivelser! :D

 

Det går jo an å sette bukta lenger ut da:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...