Gå til innhold

Vedlikehold av lærstøvler


Truls

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg kjøpte meg noen gode fjellstøvler når jeg begynte å traske rundt i skog og myr.

Det er Crispi Skarven, som er av nubuck lær.

Jeg impregnerte de og behandlet de som nubuck skulle behandles i starten, men det varte bare halve turen.

Så gikk jeg over til voks, og før jeg vokset de så brukte jeg en leather conditioner.

Da holdt de noe bedre, men jeg synes fortsatt det holder veldig dårlig. Produktene var forøvrig vannbasert.

Nå jeg jeg vasket de utvendig og innvendig, og bestilt snoseal.

Er det noen som har noen tips å komme med så behandlingen blir skikkelig, og forhåpentligvis også mer holdbar?

Skal jeg bruke noe først, eller bare gå på med voksen og forsiktig varme den inn?

Er det noen etterbehandling som bør gjøres så det holder bedre?

På forhånd takk for tips og råd!

Når jeg først har kjøpt noen skikkelige støvler så vil jeg gjerne behandle de så de holder seg gode i mange år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kiwi camp-dry "bivoks" eller sno-seal(også bivoks), som du nettopp har bestilt, er de beste lær-impregneringene jeg har brukt/bruker. Gjør ikke noe spes mere ut av det enn at jeg gnukker inn skoa i romtemp før dem skal brukes, og det holder fint for meg.

 

edit: skrivefeil

Endret av Olav Haug
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forbindelse meg impregnering av fjellreven g1000 klær prøvde jeg nylig Greenland Wax på Crisp støvlnene mine også. Gned inn og varma over med hårføner etterpå, det funka veldig bra. Holdt tørt en hel helge tur hvor jeg "bodde" i støvlene bortsett fra når jeg sov, gikk i myr og det regna hele helga.

 

G1000 stoffet derimot var en helt annen historie...

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...