Gå til innhold

Merkelig opplevelse...


Kim Skjerve

Anbefalte innlegg

Skulle på jobb i dagtidlig og stoppet som vanlig opp ved elva for å se på de store ørretene som gjemmer seg i skyggedelene av elva. Stor var forundringen da jeg plutselig fikk øye på en kjempefisk! Midt i den grunne elva gikk det en kubbe på godt og vel 1,5kg. Den så ikke ut til å bry seg med hva jeg foretok meg, og jeg tok meg derfor friheten å knipse noen bilder med mobilen. På det nærmeste kom jeg omtrent en halv meter fra fisken med kameraet... Jeg synes dette var veldig merkelig, den oppførte seg jo så utrolig rart! Hvorfor gjorde den ikke som alle de andre store ørretene, å gjemme seg så fort det kommer noen!? Etterhvert som jeg fulgte fisken nøyere la jeg merke til at den subbet borti alt av kvister og rør som befinner seg i elven, den bumpet rett og slett borti alt den møtte. Jeg ble veldig forundret og tenkte kanskje at den var blind eller noe sånt, så jeg tok av meg skoene og brettet opp buksa for så å vade uti elva mot fisken. Da jeg plasket uti la jeg merke til at fisken ble helt stiv, og jeg tenkte at nå stikker den! Men, neida... Fisken rørte seg ikke. Jeg tok tak rundt fisken og løftet den opp, da begynte den å sprelle febrilsk. Jeg tok den inn til land for å studere den nærmere, og kunne ganske kjapt konstatere at et eller annet var veldig feil med denne fisken. Den hadde noe som lignet grå stær(hvis dette er mulig) på det venstre øyet, og den var lang og slank. Den hadde tydeligvis ikke fått spist noe som helst på en veldig god stund... Ørreten fikk friheten tilbake, men jeg regner med at den dør ganske så kjapt...

 

Noen som har opplevd noe lignende? Noen som har noen gode forslag til hva det kan være som feilte den??

 

Bilder av seansen følger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er som vanlig, går vel ikke over 18 grader.

Joa, det er nok en mulighet. Men, jeg tror ikke det har skjedd i år! hvis noen har tatt den på flue i år så hadde jeg nok visst om det! Ikke har den noen flekker som tilsier at den har blitt luftet heller... så det er litt snodig, det kan jo være sykdom også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisk kan få noe tilsvarende grå stær. Dette kalles katarakt, og nyere forskning har vist at det kan skyldes feilernæring.

 

Men avmagret og slapp fisk kan skyldes mye annet også, for eksempel ødelagt pankreasvev som fører til mangel på fordøyelsesenzymer osv.

 

Eller kanskje den bare var gammel....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kunne vel sende fisken til fiskeforvalteren i fylket ditt, eller kanskje til NINA/NIVA...???

Eller tar jeg feil her...???

Hjelper ikke de til i sånne saker som dette...???

I så fall kunne du sikkert få masse opplysninger om fisken.

Åsså kunne du legge ut infoen her etterpå :D

Interesent å høre hva det er med den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfant

Tror miljøavdelingen hos Fylkesmannen gjerne vil ha rapporter om både (selv)død, syk og skadet fisk. Ellers ville jeg tatt kontakt med NINA, der er det sikkert en eller annen boilog som ville syns dette er interressant. Bortsett fra at akkurat nå er de vel på ferie alle sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fikk en ørrett tidlig i våres som var ganske lik denne du forteller om! Den veide 350g og hadde åpenbart veid mye mer! Hode var digert og fisken var helt slapp! Den tok en myggpuppe men den gjorde ingen motstand når jeg dro den inn. Det var som å dra inn en kvist! Jeg syntes den så litt slunken ut og hadde ikke samvittighet til å la den leve vidre så den fikk en prest i hue :) når jeg åpnet fisken og sjekket hva den hadde spist var det bare gress og siv biter! Øynene var også hvit aktige! Resten av innmaten var heller ikke veldig pen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...