Gå til innhold

Vekt krok


Anbefalte innlegg

Hei.

Noen som vet om det finnes en oversikt over vekt for forskjellige kroker ut ifra størrelse som igjen definerer om de er best egnet som tørr eller våtfluekrok (om det er vekt som i stor grad bestemmer dette da).

Kom over en del kroker i størrelse 10 - 20 men usikker på hva jeg bør prioritere å binde? 

Regner med at tykkelse i godset bestemmer mye, men det finnes vel både "kraftige" og tynnere kroker som begge egners seg til tørt.

Kjedelig å binde en tørrflue på en krok som bare "vil" under vannfilmen :)

Eller egner de fleste seg til både tørt og vått hvor materialet er mer utslagsgivende. Mye rart man skal bry tankene med gitt :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan generelt lite om kroker, så kan nok ikke hjelpe deg. Jeg bruker i all hovedsak to typer, Tiemco og Kamasan. Sikkert veldig kjedelig, men da har jeg "full" oversikt hva jeg kan bruke til hva. Velger som regel krok ut fra hva jeg skal binde mtp lengde, krokgap, kurvet, rett etc. Skal flua under vann, kan det hende man klatter på litt bly.

Riktig dresset får man vel mye til å flyte, men kanskje litt mer vanskelig på de som er veldig tjukke. Feks, tmc har en som heter 2488H som jeg kanskje ikke ville bundet noe som skal flyte på. 

Mye info om kroker her:

https://flyhooks.org/

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...