Gå til innhold

Enkel gjeddetube


Truls

Anbefalte innlegg

643-enkel-gjeddetube-1.jpg Steg 1:
Varm tubenåla med en lighter og press tuben på. Da lager man en utvidelse bakerst på tuben som krokriggen stikkes inn i. Ha på superlim og fest tråden godt langs tubekroppen.
643-enkel-gjeddetube-2.jpg Steg 2:
Ta en bunt Big Fly fiber og klipp av innerst. Man skal bruke alt det krøllete. Børst gjerne ut fibrene litt så de ikke ligger sammenklumpet. Lag en tapering der du klippet, så det blir ulik lengde på fibrene. Dette vil gi et penere resultat.
643-enkel-gjeddetube-3.jpg Steg 3:
Legg materialbunten på tuben. Dette skal bindes inn 'motsatt' vei av normalt, dvs de lengste fibrene skal ligge mot hodet på flua. Fordel så det er ca like mye materiale rundt hele tuben, 60-70% av den krøllete delen av materialet skal peke bakover mot kroken fra innbindingspunktet. Bind stramt med mange turns bindetråd, så dette sitter skikkelig!! Jeg lager innbindingspunktet så bredt at jeg kommer til med penselen med superlim. Lim godt, og klipp av bindetråden.
643-enkel-gjeddetube-4.jpg Steg 4:
Brett materialet som peker mot hodet bakover, og fest det gjerne med en klemspenne. Ha på godt med lim (jeg bruker gel superlim, men uv-lim funker også) Tre på fishmask og press det på slik at mest mulig lim kommer inn i hodet.
643-enkel-gjeddetube-5.jpg Steg 5:
Ta av spenna, og spre materialene godt utover, så de spriker ut.
643-enkel-gjeddetube-6.jpg Steg 6:
Lim på øyne, kutt av tuben 3-5mm foran masken, og smelt tuben littegrann.
643-enkel-gjeddetube-7.jpg Steg 7:
Om man skal bruke en wiggle tail på flua er det viktig at materialene fra flua klippes omtrent der wiggle tail'en begynner, slik at materialene ikke kommer borti denne. Da er det bare å tilsette tenner!

Vis full flue

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...