Gå til innhold

Møtte veggen


tm

Anbefalte innlegg

  • 2 måneder senere...

(MG mener for øvrig at sneglene henger i overflaten for å spise alger).

 

Det kan også være at snegler som har tilgang til atmosfærisk oksygen får en høyere stoffomsetning. Dette har blitt sett i sammenheng med høye vanntemperaturer, stor algeproduksjon og rask resirkulering av næringsstoffer. I grunne områder vil det om dagen være høye oksygenkonsentrasjoner (fotosyntese) og sneglene beiter på bl.a. påvekstalger. Om kvelden vil O2 konenstrasjonen synke kraftig pga respirasjon fra alger, bakterier og dyr (høyere co2 kons.). For å opprettholde det høye stoffskiftet kan sneglene gå opp i overflaten og hente oksygen inn i sneglehuset. Med det tett blodårenettet her vil huset fungere som en lunge. Hos noen snegler er dette hvertfall en god forklaring, men det det varierer kanskje en del (har ikke sneglepeiling). Står litt om det her:

 

Seasonal Migratory Cycle and Related Movements of the Fresh-water Pulmonate Snail, Physa integra

Philip T. Clampitt

American Midland Naturalist, Vol. 92, No. 2. (Oct., 1974), pp. 275-300.

 

Flere andre dyr i ferskvann utøver også en stor predasjonsrisiko med å gå opp i overflaten etter oksygen. Prøv med en liten, svart bille en gang ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant! Men hvor sikkert er det at sneglen faktisk spiser alger på "lufteturen"? Om jeg ikke husker feil så benytter jo snegler seg av raspetungen til å skrape av påvekstalger. Hvordan klarer den å plukke ut planktoniske alger fra vannmassene?

 

Det er jo forøvrig fornuftig å hente atmosfærisk O2 på natten uavhengig av lave O2 konsentresjoner, med tanke på redusert predasjonsrisiko. Så hvordan veit man at det ikke bare er predasjonsrisikoen som gjør at sneglen foretar vertikale vandringer om natten? O2 som den henter tas jo med ned igjen til bunnen hvor den beiter.. :? Og til slutt kan ferskvannssnegler syntisere oksygen direkte fra vannet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant! Men hvor sikkert er det at sneglen faktisk spiser alger på "lufteturen"? Om jeg ikke husker feil så benytter jo snegler seg av raspetungen til å skrape av påvekstalger. Hvordan klarer den å plukke ut planktoniske alger fra vannmassene?

 

Jeg tenkte på det samme. Har aldri hørt den teorien før' date=' men jeg vet ikke.

 

Det er jo forøvrig fornuftig å hente atmosfærisk O2 på natten uavhengig av lave O2 konsentresjoner, med tanke på redusert predasjonsrisiko. Så hvordan veit man at det ikke bare er predasjonsrisikoen som gjør at sneglen foretar vertikale vandringer om natten? O2 som den henter tas jo med ned igjen til bunnen hvor den beiter.. :? Og til slutt kan ferskvannssnegler syntisere oksygen direkte fra vannet?[/quote']

 

Har lest de fleste snegler i ferskvann har gjeller, men jeg vet ikke om dette utelukker de som går opp og puster. I artikkelen jeg siterer til står også at pulmonate snails (er det lungesnegler?) kan leve hele sitt liv uten tilgang til atmosfærisk O2 og ha lungene fulle av vann. Hvor lenge har de luft etter et overflatebesøk? Holder det til en dag med høyt O2 forbruk? Puster de om dagen òg? Skal vi starte et snegle-studiegruppe? ;) Uansett er det med predasjonsrisiko og døgnlige vandringer et godt poeng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant en definisjon på "pulmonate " : the term pulmonates is used to refer to air breathing land snails. Altså lungesnegl! :D

De fleste artene som lever sitt liv i ferskvann hører til ordenen Basommatophora som f.eks Damsnegl. Men disse er også lunesnegler (Underklasse: Pulmonata).

 

Da er det nok slik at en del lungesnegl har evnen til å puste under vann. Om jeg ikke husker feil har lungesneglene en blære\utposning inne i huset hvor O2 diffunderer inn gjennom lungenes overflate.

 

De artene som kan puste under vann skulle man kanskje tro at kun gikk opp å hentet atmosfærisk O2 ved tilstrekkelig oksygensvinn. Noe artikkelen du har lest bekrefter.

 

Men her finner vi sikkert ulike strategier og livstilpasninger mellom artene..

Litt morsomt dette! laugh.png' alt=':lol:'>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...