Gå til innhold
  • 0

Kasteklump spørsmål


Zong

Spørsmål

Jeg er helt fersk i å fiske ørret med flue, og har et nybegynnerspørsmål angående fluesnøret. Fluesnøret jeg har, er 2 farget, og jeg antar fargen på enden er kasteklumpen. Er det når jeg er på enden av klumpen jeg bør gjøre kastet mitt, eller kan jeg kaste med mer snøre ut enn det er kasteklump?

Takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Uten  at det blir et god mann  økseskaft svar:  Ja , begge deler under gitte forutsetninger. Er linen en skyteklump type med kort baktaper ned til  skyteline, egner et kort overheng  dvs der lina skifter farge utenfor toppen .  Er lina mer tradisjonell med litt lenger baktaper , kan du ha lenger overheng. Svært ofte  står fisken nære deg  og du trenger ikke å kaste ut hele hode/klumpen. Kanskje litt forvirrende men det avhenger stanga , vekta og taperingen på fluesnøre og dine ferdigheter.  Etterhvert får du følelsen, hva som passer deg  din kastestil om du bruker dobbeltrekk osv. Personlig ofrer jeg ikke tanke på farveforandringen på snøre, satser mer på  hva som føles riktig og observer hva som skjer på vannet. Hadde jeg ikke speidet etter et vak eller forsøker å plassere flue riktig, kunne jeg like gjerne kastet med lukkede øyne.  En annen sak er at presentasjonen oftest er viktigere enn lengde. Sist men kanskje viktigste, prøv å få litt hjelp eller ta et kurs under kyndig veiledning. Lykke til.

Endret av Terje Bendiksby
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...