Gå til innhold

To menn med abstinenser


Truls

Anbefalte innlegg

Sesongen har vært merkelig på mange måter, og det har blitt få turer grunnet både det ene og det andre. Derfor ble det planlagt en sårt tiltrengt tur selv om været og alt skulle tilsi at forholdene var langt fra optimale, men er man fiskesugen nok og muligheten byr seg så tar man sjansen med krok agn og søkke.

Vi møttes litt utpå morgenen og det var både vått, grått og litt tåke, og de fleste vet at det ikke er forhold for tørrfluefiske. Det skulle også komme noen skurer og tordenvær litt utpå dagen... Troa på fangst bar preg av dette samt våte forhold over lang tid og målsetningen var enkel :                     Å komme seg inn til et vann og i det minsye fange noen blåbær. Men når vi kjører innover så er det omtrent som at noen skrur på en bryter og plutselig er det skyfritt og strålende sol. Temperaturen stiger og vi kan i det minste få noen behagelige timer på skauen.

IMG_20230816_111905.thumb.jpg.7aac97eb897d3105b3530305dcb79af8.jpg

Vel fremme sommer vi til ganske blikk stille forhold med en og annen bris fra ulike tetninger som rørte opp vannet i perioder. Men det var veldig fuktig og fortsatt kjølig og nesten ikke antydninger til vak. Det lille som var og se var spredte vak, og fisken var oppe maks en gang og viste seg ikke etterpå. Vi ruslet langs vannet, pratet og spiste blåbær og fantaserte litt om hva noen dagen med varme og opphold på rad kunne gjøre med fisket. Selv ikke de sikreste plassene var det fisk som vaket. Det skulle ta lang tid før vi så en fisk som viste seg mer enn to ganger.

IMG_20230816_132258.thumb.jpg.231eefce3ea3f0ac6e5aee28c5a30f29.jpg

Da hadde vi gått langt forbi men jeg valgte å gå tilbake til der den viste seg. Hele veien dit så viste den seg ikke igjen, og jeg brukte lang tid til å rigge stang og hadde vel nesten gitt den opp, før den viste seg akkurat i det jeg hadde fått knytt på flua og impregnert den ferdig.

Da sa jeg, se nå, ett kast og så sitter den på første kastet...

Jeg dro ut snøre og la ut et kast i god avstand og retning, men litt lenge siden jeg har kastet så lå fortommen som ei løkke rundt flua og det så ikke særlig innbydende ut... jeg strammet forsiktig opp og fikk rettet ut fortommen. Det endte med et lite lirk i flua og jaggu gikk den ikke opp og tok!!

Tilslaget satt perfekt, og selv om fisken ut fra vaket så ut som en mindre tass, så var det gode krefter i fisken og den skulle gjøre kampen ekstremt vanskelig og nrvepirrende. Kampen gikk på kort hold og med litt vannplanter og greier i nærheten så håpet jeg den skulle holde seg unna der... Det gjorde den selvfølgelig ikke og den var innom de fleste tuene opptil flere ganger, ogbmed 0,10 spiss så er det et lite mirakel at det skulle gå bra.

Men ikke tro jeg skulle slippe unna så lett. Når den endelig var ferdig med vannplantene dro den ut litt rett ut, og da krøp jeg over noen steiner til en litt bedre egnet landingsplass noen meter bortenfor. Løssnøret lå overalt men den skulle ikke by på problemer med det, men noe gressaktig siv skulle den klare å finne, og inn og besøke.... himmel.... Men fisken kom på land, dvs i hoven for et raskt bilde før den fikk begi seg ut på sin ferd i nye vannplanter.

IMG_20230816_121256.thumb.jpg.80a116337313bddf223f0bc372a11413.jpg

Det var ikke en tur hvor forholdene skulle ta av, men en kort kort periode var det litt aktivitet og vi både bomdro og hadde en fisk som røk i knuta ved tilslag. Mulig vi var litt kamprustne, og når vi gikk videre så var det dødd ut helt igjen. Vi begynte å ane slutten på turen når skyene rullet innover marka. Men da vaket det en fin fisk rett ved land bare et par meter unna der jeg satt, helt inne ved berget. Jeg la ut flua, og ventet litt. Jeg ga flua et lirk og jaggu tok den ikke! Også denne skulle være av det sterke slaget, og den dro ut i flere lange utras, og satt faret mot noen vannliljer.

Ikke igjen renkte jeg, og preset litt ekstra. Den bare touchet ei vannlilje men snudde og gikk utover i stedet. Jeg begynte å ane at den kanskje satt feil, og vel i hoven så viste det seg at den satt i bukfinna. Fisken var av det store slaget for dette vannet, og med ei myk stang i klasse 3 så var det ikke så rart at den lagde et skikkelig leven

image.jpg.06fb46bfa4e00081a4d853aee38c8244.jpg

Mer action skulle det ikke bli, utover en haug med blåbær. Det var klart godt å komme seg ut igjen, men neste gang tar vi gjerne litt mer optimale forhold 👍

 

IMG_20230816_132603.jpg

  • Lik 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viggo_Flueboms skrev (2 timer siden):

Fin story, godt skrevet, og kuuul snelle😀 Ser du har brukt stanga di mye siden den er ødelagt i bånn, og den er heller ikke av nyere dato. Jeg liker driiitgammelt utstyr 😁

Takk for hyggelig komplimenter! 

Men vedr stanga så tar du nok feil, den er nybygget i vinter og er hvarken skadet eller noe feil på den. 

Litt artig med den stanga, klingen er bygget på en gammel klassiker : cts vintage, men med de nyeste materialene og teknologiene. Den er noe helt for seg selv, en fantastisk stang! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Truls skrev (4 timer siden):

Takk for hyggelig komplimenter! 

Men vedr stanga så tar du nok feil, den er nybygget i vinter og er hvarken skadet eller noe feil på den. 

Litt artig med den stanga, klingen er bygget på en gammel klassiker : cts vintage, men med de nyeste materialene og teknologiene. Den er noe helt for seg selv, en fantastisk stang! 

Okei... Den er jaffal rustikk, og ser driiitgammel ut det er kuuult. Fint med folk som gidder å lage sine egne stenger😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viggo_Flueboms skrev (3 timer siden):

Okei... Den er jaffal rustikk, og ser driiitgammel ut det er kuuult. Fint med folk som gidder å lage sine egne stenger😊

Da har jeg gjort en god jobb med byggingen, den skulle ha litt 'retro' stil. 

Den skal ligne en klassiker, det er det klingen er bygget rundt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...