Gå til innhold

Priser på utstyr....


Viggo_Flueboms

Anbefalte innlegg

Å binde sine egne fluer har alltid vært dyrt, men de siste 5-6 åra og etter pandemien så har prisene
virkelig gått i taket, på ALT! F-eks når bare en enkel trådholder kan koste mellom 3-600 spenn og det er jo nesten utrolig... 🙄
Og den trådholderen er ikke en dritt bedre enn mine gamle til en hundre-lapp...😂

Så er det alle de andre materialene som har økt dyktig i pris...

Kvalitets-CDC har nå priser som ikke ligner grisen. Fullt forståelig at mange bindere dropper
CDC og faller tilbake på Hjortehår igjen. Man bandt jo flotte fluer før CDC og.... ☺

Prisen PR sjølbinda flue nærmer seg snart over 200 spenn, så til dere som ennå ikke
har startet; Dropp det og kjøpe ferdige fluer for det er langt billigere....

PS: Nå har jeg seff ikke nevnt alt det unødvendige utstyret vi kjøper da som vi absolutt ikke trenger... 😁

Endret av Viggo_Flueboms
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/30/2023 at 12:25 AM, Viggo_Flueboms said:

Å binde sine egne fluer har alltid vært dyrt, men de siste 5-6 åra og etter pandemien så har prisene
virkelig gått i taket, på ALT! F-eks når bare en enkel trådholder kan koste mellom 3-600 spenn og det er jo nesten utrolig... 🙄
Og den trådholderen er ikke en dritt bedre enn mine gamle til en hundre-lapp...😂

Så er det alle de andre materialene som har økt dyktig i pris...

Kvalitets-CDC har nå priser som ikke ligner grisen. Fullt forståelig at mange bindere dropper
CDC og faller tilbake på Hjortehår igjen. Man bandt jo flotte fluer før CDC og.... ☺

Prisen PR sjølbinda flue nærmer seg snart over 200 spenn, så til dere som ennå ikke
har startet; Dropp det og kjøpe ferdige fluer for det er langt billigere....

PS: Nå har jeg seff ikke nevnt alt det unødvendige utstyret vi kjøper da som vi absolutt ikke trenger... 😁

Dette er bare rør. Det er faktisk borte og snuser på grensen til useriøst.

For å starte øverst. Du finner billig og nytt utstyr som funker helt fint. Jeg brukte under 30 sekunder fra jeg åpnet nettleseren min til jeg fant en helt decent bobbin til under 100kr.
Siden innlegget ditt er fullstendig villedende og det er en viss risiko for at en nybegynner som gjerne vil starte å binde egne tørrfluer faktisk ender opp med å lese det så har jeg tatt meg bryet og laget en "pakke" som dekker så og si alt du trenger til å fylle et par bokser med tørrfluer.

Fluefiske er 70% psykiatri og det er derfor klart at hvis du skal binde en flue til alle mulige scenarioer og du setter "uviktige" ting som nyanser av oliven i høysetet så blir det fort dyrt. Hvis du derimot er litt rasjonell, streng med antall mønstre og ikke skal ha Regal-stikke, så kommer du deg i underkant av 4500kr inkl en enkel bindestikke.
Skal du fylle de samme boksene med kjøpefluer så kan jeg garantere deg at du kommer til å betale mer for det enn 4500kr. 

Pakken jeg laget hos Gero: 
- Classic super vise fra Traun River inkl pedestal- 699,-
- Traun River keramisk bobbin - 99,-
- Veniard hair stacker - 199,-
- Dubbingnål - 39,-
- Whip Finish engelsk - 69,-
- CDC bulk variable fjær, 2,5g - 139,-
- CDC bulk små fjær (fra engerlie) - 399,-
- Hjortehår natur - 69,-
- Fibbets grå - 39,-
- Polygarn hvit - 39,-
- Chenille tan - 55,- 
- Superfine 1 dispenser (dekker alt) - 349,-
- Bindetråd UNI 8/0 i svart, brun og oliven - 117,-
- Whiting Combo starter pack svart/medium dun - 1099,-
- TMC 2487 i strl 12, 14, 16, 18, 20 - 295,-
- TMC 100 i strl 10, 12, 14, 16, 18, 20 - 354,-
- TMC 112 TR i strl 9, 11, 13, 15, 17, 19 - 354,-

Samlet pris på alt: 4413kr. Med antall kroker i denne pakken kan du binde 425 fluer. Skal du kjøpe tilsvarende antall fluer i dag med snittpris på 35kr pr flue så kommer det på 14875kr. 

Poenget her er ikke å være en sær faen som bare er ute etter deg, men det har gått inflasjon i å mene at man ikke kan spare penger ved å binde selv og nærmest blitt en slags "dille" at det skal være så utrolig dyrt, hvilket bare er rør så klart. For min del er det utelukkende mangel på selv- og impulskontroll som har gjort at det totalt sett har blitt en del penger i materialer og verktøy. 
Det jeg har erfart til nå er at det handler om å være litt rigid på mønstre og antall fluer. For all del, det er gøy å binde mye forskjellig, men du må ikke ha tretten ulike nyanser av oliven for å fange ørret på tørrflue. De aller fleste ørretene jeg lurer gjennom sesongen er stort sett lurt på én av de fem fluene jeg foretrekker å ha på fortommen. 

Med det nevnte i mente så har du fortsatt anledning til å kjøpe bindematerialer eller verktøy for den nette sum av 10462kr for å "gå i null" dersom du skal binde alle de 425 fluene i alle regnbuens farger om du ønsker det. 

 

Endret av Roaas
  • Lik 4
  • Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...