Myrdøgnflua Posted June 19 Report Share Posted June 19 I dag oppdaget jeg to slike døgnfluer på veggen. Dette er et steinkast fra utløpet på et innlandsvann helt sør i Agder. De hadde to haletråder som var lyse med mørke spetter annenhvert og de hadde tydelige oliven/gule årevinger i fremgangt av vingen. Jeg antar de var ca 11 mm lange, mulig mer pga fasongen de holdt. Øynene så mer grå enn sorte ut. Kroppen vurderte jeg til dus grå/oliven kanskje? Bena var mer oliven grønn/gule. Noen som tør gi et navn på denne? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jon Arne Tomter Posted June 22 Report Share Posted June 22 Som fullstendig amatør må jeg i stor grad støtte meg til litteraturen. Ut fra bildene dine synes jeg dette ser ut som fluer i spinner-stadiet, altså voksne insekter, eller imago. Videre tror jeg at så store øyne tyder på hannkjønn, uten at jeg vet om det kan brukes i bestemmelsen videre. Men det at du ikke nevner bakvinger, og at jeg heller ikke ser noen slike på bildene, gjør jo at mistanken faller på Baetida-familien. Og videre på slektene Cloeon eller Procloeon, som helt mangler bakvinger. Noen nærmere gjetting bør jeg nok ikke begi meg ut på. Men det er fristende å nevne at litteraturen beskriver tydelige og fargede vener og kryssvener i framkant av vingene hos Cloeon-artene dipterum og inscriptum, som også har haletråder med skiftevis lyse og mørke bånd. Videre stemmer størrelsen for dipterum (finner ikke oppgitte mål på inscriptum). Øyefargen på hanner hos arten dipterum oppgis som gulgrønn, (tilsvarende er oransje hos inscriptum), og med litt velvilje klarer jeg kanskje å se antydning til et grønnskjær på dine bilder. Så hvis jeg likevel skal våge meg ut på en gjetting, tør jeg foreslå Cloeon dipterum? Men kanskje jeg er helt på jordet? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts