Jojogg08 Skrevet 31. juli 2024 Rapporter Skrevet 31. juli 2024 (endret) Hei! Hvordan fiske man egentlig etter sjøørret og laks i liten elv (sandvikselva for meg) med enhånds? Hvordan er teknikkene med å kaste oppstrøms og nedstrøms? Typ inntrekk, mending, osv? For meg spiller det ingen rolle om jeg får en sjøørret på 1kg eller en laks på 4kg, så lenge jeg får noe, og skjønner at det jeg gjør er riktig. Mvh en fersk sjøørret/laksefisker som håper på å få enten én laks eller sjøørret i løpet av sesongen!😄 Endret 31. juli 2024 av Jojogg08
Kim Roger Skrevet 1. august 2024 Rapporter Skrevet 1. august 2024 (endret) Et par innspill fra en middels erfaren laksefisker i små elver: Den generelle teknikken er jo å kaste skrått nedstrøms, og la flua drive inn, før du trekker inn til nytt kast. Det gjelder stort sett også her, så fremt elva ikke er veldig liten og "steinete". Den viktigste erfaringen min (tips jeg fikk tidlig) er å sette litt fart i flua når den begynner å svinge mer inn mot land. Altså når flua begynner å miste litt fart. Dette ga definitivt resultater, da mange lakser tar akkurat da. Lokalkunnskap er ofte viktigere enn teknikk. Vet du hvor fisken står, fisker du langt mer effektivt. Spiller liten rolle hvor mye fart du har på flua, hvis det ikke står laks der... Lær elva å kjenne, og standplassene. Da kaster du etter hvert bort mindre tid, med å fiske der det ikke er fisk. Tipset blir altså å fiske det samme strekket ofte, i stedet for mange strekninger/vald sjeldnere. Ellers gjelder jo "universelle" råd for standplasser: Laksen hviler på brekket, eller står i strømkanter, eller ved/foran/bak en stein. På lav vannstand finner du den oftere i stryk. Større lakser står dypere... Det kan være lurt å variere farten på flua, ved å mende eller trekke inn mens flua driver (mending er for øvrig best i lufta). Nedstrøms mending gir mer fart, oppstrøms gir lavere fart. Generelt bruker man jo ofte lavere fart på tidlig og kald elv, og raskere fart på sommerelv. Men det er smart å variere litt der og da, hvis du ikke får noe. Et svært godt tips jeg fikk for noen år siden (av mesterfisker Jan Erik Granbo), og som jeg faktisk aldri hadde tenkt på: Er det flua ellers snøret som når standplassen(e) først? Man kaster gjerne ut, og lar snøret drive. Man fokuserer på flua som fisker, uten å tenke over at snøret vil dekke mange potensielle lakser før flua. Det kan skremme fisken. I et slikt scenario kan det lønne seg å mende oppstrøms. Eller enda bedre, vad til en posisjon så du fisker mer nedover. Etter dette ble jeg mer obs på vading og vinkler for flytet. Nå ser jeg alltid på fluesnørets posisjon i forhold til flua, slik at jeg ikke skremmer fisken. Aner ikke hvorfor jeg ikke tenkte på det før. Men jeg er langt fra alene, da dette utvilsomt er noe mange overser. Nevnte Granbo poengterer ofte at laksefiskere snakker veldig mye om fluene, og langt mindre om snørene. Vi bytter flue ofte, og tenker mindre over hvilken dybde vi fisker på. Greit nok at mannen promoterer fluesnører, men at han genuint mener dette er utvilsomt. Det samme at han har helt rett. I mye av elva "mi" er dybden såpass liten at snørevalg har litt mindre å si, da et flytesnøre/intermediate dekker det meste, bortsett fra på stor elv. Men tipset er definitivt verdt å ta med seg: Hvis du fisker på et strekke som tidvis har dypere partier, spesielt med stor vannstand, er det lurt å variere dybden du fisker på. Et basic tips, som mange ofte ikke bryr seg om. Så i stedet for å bytte flue, prøv å fiske på en annen dybde. Som oftest fisker man for høyt, heller enn for dypt. Her er snører/utstyr jeg forleden har kjøpt, men pga sommertørke og svært lite laks knapt har fått brukt. Men oppsettet er iallfall bra for små elver: https://www.granbo-flyfishing.no/uls-ultra-light-scandi/ I liten elv kan det tidvis bli mer "snikfiske": Lure seg bak steiner og legge korte kast i mindre strømmer. Det gjelder å lese elva. Men mange av innspillene ovenfor gjelder uansett. Det kan være lurt å være forsiktig, slik at man ikke skremmer laksen, både visuelt og når man vader. Det er også et generelt råd. Jeg har knapt prøvd nymfefiske etter laks, som jeg så du nevnte i en annen tråd. Men vet jo at det tidvis funger på "ørretvis". Det samme gjelder for tørrflue. Jeg fisker tidvis oppstrøms, men det kommer an på fiskeplassen. Er det mange steiner som vil ødelegge flytet, kan et oppstrøms kast være en fordel. Eller hvis elva er veldig klar, og laksen vil se flua på lang avstand. Da kan et kast nedenfra ha bedre effekt. Timing er generelt viktig. Nygått laks er jo klart enklest å få. Prøv å time turene til de beste forholdene, hvis du har lite tid tilgjengelig. Dette er jo helt generelt og basic, men det første jeg tenker på for mitt laksefiske, iallfall. Så er det garantert mer jeg ikke kommer på akkurat nå. Og mye som mer erfarne laksefiskere kunne bidratt med. Du finner jo også mye litteratur på området. Mye er likt for mindre elver, som i større elver. Nå har taktikk og teknikk uansett lite å si for mitt laksefiske, for det er for øyeblikket ikke-eksisterende. Innsiget av laks har de siste årene vært fryktelig dårlig. I fjor ble det kun en tur til elva, og da så jeg kun en laks. I år blir det ingen turer, og lakseelver stenges jo over hele landet. Trist, men sant. Vi får håpe på bedre tider. Endret 1. august 2024 av Kim Roger 5
Jojogg08 Skrevet 2. august 2024 Forfatter Rapporter Skrevet 2. august 2024 Kim Roger skrev (21 timer siden): Et par innspill fra en middels erfaren laksefisker i små elver: Den generelle teknikken er jo å kaste skrått nedstrøms, og la flua drive inn, før du trekker inn til nytt kast. Det gjelder stort sett også her, så fremt elva ikke er veldig liten og "steinete". Den viktigste erfaringen min (tips jeg fikk tidlig) er å sette litt fart i flua når den begynner å svinge mer inn mot land. Altså når flua begynner å miste litt fart. Dette ga definitivt resultater, da mange lakser tar akkurat da. Lokalkunnskap er ofte viktigere enn teknikk. Vet du hvor fisken står, fisker du langt mer effektivt. Spiller liten rolle hvor mye fart du har på flua, hvis det ikke står laks der... Lær elva å kjenne, og standplassene. Da kaster du etter hvert bort mindre tid, med å fiske der det ikke er fisk. Tipset blir altså å fiske det samme strekket ofte, i stedet for mange strekninger/vald sjeldnere. Ellers gjelder jo "universelle" råd for standplasser: Laksen hviler på brekket, eller står i strømkanter, eller ved/foran/bak en stein. På lav vannstand finner du den oftere i stryk. Større lakser står dypere... Det kan være lurt å variere farten på flua, ved å mende eller trekke inn mens flua driver (mending er for øvrig best i lufta). Nedstrøms mending gir mer fart, oppstrøms gir lavere fart. Generelt bruker man jo ofte lavere fart på tidlig og kald elv, og raskere fart på sommerelv. Men det er smart å variere litt der og da, hvis du ikke får noe. Et svært godt tips jeg fikk for noen år siden (av mesterfisker Jan Erik Granbo), og som jeg faktisk aldri hadde tenkt på: Er det flua ellers snøret som når standplassen(e) først? Man kaster gjerne ut, og lar snøret drive. Man fokuserer på flua som fisker, uten å tenke over at snøret vil dekke mange potensielle lakser før flua. Det kan skremme fisken. I et slikt scenario kan det lønne seg å mende oppstrøms. Eller enda bedre, vad til en posisjon så du fisker mer nedover. Etter dette ble jeg mer obs på vading og vinkler for flytet. Nå ser jeg alltid på fluesnørets posisjon i forhold til flua, slik at jeg ikke skremmer fisken. Aner ikke hvorfor jeg ikke tenkte på det før. Men jeg er langt fra alene, da dette utvilsomt er noe mange overser. Nevnte Granbo poengterer ofte at laksefiskere snakker veldig mye om fluene, og langt mindre om snørene. Vi bytter flue ofte, og tenker mindre over hvilken dybde vi fisker på. Greit nok at mannen promoterer fluesnører, men at han genuint mener dette er utvilsomt. Det samme at han har helt rett. I mye av elva "mi" er dybden såpass liten at snørevalg har litt mindre å si, da et flytesnøre/intermediate dekker det meste, bortsett fra på stor elv. Men tipset er definitivt verdt å ta med seg: Hvis du fisker på et strekke som tidvis har dypere partier, spesielt med stor vannstand, er det lurt å variere dybden du fisker på. Et basic tips, som mange ofte ikke bryr seg om. Så i stedet for å bytte flue, prøv å fiske på en annen dybde. Som oftest fisker man for høyt, heller enn for dypt. Her er snører/utstyr jeg forleden har kjøpt, men pga sommertørke og svært lite laks knapt har fått brukt. Men oppsettet er iallfall bra for små elver: https://www.granbo-flyfishing.no/uls-ultra-light-scandi/ I liten elv kan det tidvis bli mer "snikfiske": Lure seg bak steiner og legge korte kast i mindre strømmer. Det gjelder å lese elva. Men mange av innspillene ovenfor gjelder uansett. Det kan være lurt å være forsiktig, slik at man ikke skremmer laksen, både visuelt og når man vader. Det er også et generelt råd. Jeg har knapt prøvd nymfefiske etter laks, som jeg så du nevnte i en annen tråd. Men vet jo at det tidvis funger på "ørretvis". Det samme gjelder for tørrflue. Jeg fisker tidvis oppstrøms, men det kommer an på fiskeplassen. Er det mange steiner som vil ødelegge flytet, kan et oppstrøms kast være en fordel. Eller hvis elva er veldig klar, og laksen vil se flua på lang avstand. Da kan et kast nedenfra ha bedre effekt. Timing er generelt viktig. Nygått laks er jo klart enklest å få. Prøv å time turene til de beste forholdene, hvis du har lite tid tilgjengelig. Dette er jo helt generelt og basic, men det første jeg tenker på for mitt laksefiske, iallfall. Så er det garantert mer jeg ikke kommer på akkurat nå. Og mye som mer erfarne laksefiskere kunne bidratt med. Du finner jo også mye litteratur på området. Mye er likt for mindre elver, som i større elver. Nå har taktikk og teknikk uansett lite å si for mitt laksefiske, for det er for øyeblikket ikke-eksisterende. Innsiget av laks har de siste årene vært fryktelig dårlig. I fjor ble det kun en tur til elva, og da så jeg kun en laks. I år blir det ingen turer, og lakseelver stenges jo over hele landet. Trist, men sant. Vi får håpe på bedre tider. Tusen takk for at du tok deg tid til å skrive dette! Veldig nyttig og interessant!😃 1
Anbefalte innlegg