Gå til innhold

5,6 kilos tørrflueørret


lådne

Anbefalte innlegg

Fisken ble tatt på følgende utstyr: Fenwick Ironfeather 9 fot klasse 5, Backwinder Trout, SA Ultra 4 klasse 6, Sciearra gelspun backing, 0,24 mm Pool 12 fortom, Goddards Caddis str 10 streamer.

 

Hadde det ikke vært for at jeg hadde gelspun backing, ville nok fisken aldri komt på land. Den tømte nemlig nesten snella for backing i første utraset, jeg hadde maks 5 meter igjen og så mesteparten av spolebunnen! Siden kampen varte så pass lenge valgte jeg å ta opp fisken og ete den. Ørreten hadde vel kanskje noe av det rødeste fiskekjøttet jeg noen gang har sett og smakte fortreffelig! 6 mann brukte to måltider på å fråtse i seg fisken, som vi stekte i folie.

 

Ørreten ble tatt i et vann, og det er flere av samme kaliberert der fortsatt. Det gjelder forøvrig flere vann både i samme området og Finnmark (og Troms) forøvrig. Den faktoren som nok er viktigst i forhold til å få de på (tørr-)flue er nok å treffe de store vårflueklekkingene. Da går nemlig disse store beista bananas på klekkere og nyklekte vårfluer. Ellers i sesongen fråtser de nok i bunndyr som marflo og småfisk, der det er mulig. Kan nevne at mageinnholdet på fisken min var 2/3 marflo og 1/3 store vårfluer, dette var i begynnelsen av perioden med go'klekking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...