Gå til innhold

Tips til gode tørrfluer og fisketeknikk til Røye i vann?


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg lurer på om noen har noen tips til fluer som er gode til fjærmyggspisende røye som cruiser rundt i overflaten på STILLE VANN. Er det f.eks. noen farger som trigger røya mer enn andre? Små fluer bedre enn store fluer?

Har prøvd med voksen CDC fjærmygg av typen Rune binder, men syns liksom at røya er litt sær og vanskelig i forhold til ørreten, som jeg syns er MYE lettere å få til å ta. Jeg ser faktisk at røya bl.a. tar voksen fjærmygg, men vanskelig likevel.

 

Har noen erfaringer med dette fisket? Bare ha tålmodighet og la flua ligge?

 

Snart står jeg ved vannet for å prøve igjen, det kjølige været til tross....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermansen

Det er dritvanskelig til tider, fisken vaker og vaker men plutselig suger den i seg flua di

 

Ellers er vel myggpupper fisket 10 cm under overflata ofte giftig til røya, men igjen tolmodighet er det som fungerer best her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tørrfluefiske etter Røye ER det mest kukaktige fiske man kan bedrive.

 

Dritvanskelig og frustrerende, men sikkert utrolig gøy når det først drar seg på ei skikkelig Røye.

 

Tolmodighet er som tidligere nevnt alfa omega.

Kanskje derfor jeg aldri har fått røye på over 100g :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill!

 

Nå har jeg nettopp kommet hjem fra det jeg trodde skulle være en røyetur. Det var en liten myggklekking og noen fisker cruiset rundt. Jeg fikk ingen røye, men en ørret på hele 55cm. Tok på myggklekker. Den var tynn som en ål! :( Sikkert en K-faktor på 0,5.

Er det mulig at en sånn fisk kan spise seg feit igjen når den var så tynn etter så lang tid etter gyting?

Bør de settes ut igjen........ :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...