Gå til innhold

Hvilken krok str til Vespertina???????


Gjest Terje Refsahl

Anbefalte innlegg

Gjest Terje Refsahl

Siden jeg nesten aldri har fisket under Vespertina klekkinger, lurte jeg på hvilken krok str. dere bruker til disse døgnfluene.(16-18???????)

Tar med Marginata i samme slengen, da også denne er sjelden noe jeg bruker. (12-14?????)

 

I samme forbindelse hadde det vært artig å vite hvilken krok type dere bruker også. (merke???Wide gape????Light weight???)

Hyggelig hvis noen kunne komme med noen tips.

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så dumt å ta en titt i denne tråden her: http://fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=1383.0

 

Her i vestfold/telemark landet så er marginata og vespertina de vanligste døgnfluene i de fleste vann, så bruker de temmelig ofte. Kroken jeg bruker på vespertina er nå blitt tiemco 100sp-bl og partridge "the dry", begge i 16. V. marginata så bruker jeg mest 12, ikke sikkert at det er så riktig alltid  :-[ så 14 ville jeg heller ha satset på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Ikke så dumt å ta en titt i denne tråden her: http://fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=1383.0

 

Her i vestfold/telemark landet så er marginata og vespertina de vanligste døgnfluene i de fleste vann, så bruker de temmelig ofte. Kroken jeg bruker på vespertina er nå blitt tiemco 100sp-bl og partridge "the dry", begge i 16. V. marginata så bruker jeg mest 12, ikke sikkert at det er så riktig alltid  :-[ så 14 ville jeg heller ha satset på.

 

Kjempemessig, Robin. ;D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei ja.

Bruker som Robin TMC 100 (eller tilsv.) oftest i 14 og noen i 16 til konvensjonelle paraduns og lignende. De siste årene har jeg imidlertid stort sett bundet vespertina med forlenget bakkropp primært som paraduns men også som nohackle og klekkervarianter. Til disse fluene har jeg blitt veldig glad i TMC 2488 i 14 og 16. Synes de kroker godt og flua blir utrolig lett og flyter fint på  vannet...leeeenge. For øvrig ser jeg ingen grunn til at du ikke skal kunne benytte samme teknikker og kroker som du bruker når du imiterer mucronata, ignita eller forsåvidt også noen av de litt større artene.

 

Ser nå for meg at det ikke drøyer lenge før det dukker opp en vespertina med forlenget bakropp, bundet på en kort kurvet krok og med paraloop hackle  :D

 

Mvh

Rolf J. F.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Hei ja.

Bruker som Robin TMC 100 (eller tilsv.) oftest i 14 og noen i 16 til konvensjonelle paraduns og lignende. De siste årene har jeg imidlertid stort sett bundet vespertina med forlenget bakkropp primært som paraduns men også som nohackle og klekkervarianter. Til disse fluene har jeg blitt veldig glad i TMC 2488 i 14 og 16. Synes de kroker godt og flua blir utrolig lett og flyter fint på  vannet...leeeenge. For øvrig ser jeg ingen grunn til at du ikke skal kunne benytte samme teknikker og kroker som du bruker når du imiterer mucronata, ignita eller forsåvidt også noen av de litt større artene.

 

Ser nå for meg at det ikke drøyer lenge før det dukker opp en vespertina med forlenget bakropp, bundet på en kort kurvet krok og med paraloop hackle  :D

 

Mvh

Rolf J. F.

 

Takk for god info. :)

Regner med at vi kan få se den varianten om ikke lenge????? :) :)

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..men min erfaring er at det ofte ikke hjelper noe særlig å legge ut en tørr vespertina når de klekker, til og med klekkere kan det være vanskelig å få ørreten til å ta. Mitt inntrykk er at fisken ofte går å beiter på nymfer noen cm under overflaten...

 

Enig i at det ofte er slik det er, men nekter å akseptere det  ;) Bruker derfor alltid tørre varianter først og noen ganger går de på den. Andre ganger og kanskje oftest vil man ha best suksess med klekkere eller aller helst en handtwistet letphto-nymfe. Synes forøvrig at marginataklekkinger gjennomgående gir et hyggeligere overflatefiske.

 

Mvh

Rolf J. F

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...