Gå til innhold

streamstix


RuneWestre

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har fått med meg at det er skrevet mye positivt om streamstix stengerne og snellene. Vurderer å teste noe av dette utstyret, men vil høre litt mer om andres erfaringer først.

 

Snelle: Har sett på troutseekeren og syns den virker vakker, det beste inntrykket får en ikke før en holder den i hånda, eller den står på stanga. Men jeg lurer på hvor god den er? Hvor god er bremsen? Jeg vil ikke miste en brunørret over kiloen på 0.18 fordi jeg får trøbbel med bremsen. Har noen hatt problemer med snellefoten? Har jo ikke sett snella i real life så jeg lurer på om det er muligheter for at dritt og smuss lett kan sette seg i snella? Fins der slark så snøre el fortomme kan komme i klem mellom spole og hus?

 

Stenger: Hvilke 3`er eller 4`er stenger vil dere anbefale? Fisker stort sett i stille vann med tørt og vått, men også i små elver bekker. Er sugen på en langtkastende stang jeg kan bruke på fjellet også. 5er stang har jeg som jeg er fornøyd med. Liker å ha følese med det jeg driver med og har gått vekk fra kjappe kjepper selv om de kan være langtkastende.

 

Så nå er det bare å renne på med tips og erfaringer. Påforhånd takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har WE snella som er så si identisk med Streamstix. (mulig produsert på samme fabrikk)

 

Tror nok ikke du skal være redd for at snella slår seg vrang. Har sett Streamstix sin og hørt om en del andre som har denne. Svært lite negativt.

Ørret over kilon på 0.18 (kjetting) kan du ta inn uten brems uansett.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørreten

Jeg kjøpte streamstix troutseeker snella i fjor i klasse 5/6, og er kjempefornøyd med den snella. Brukte den mye i høst, og den fungerer utmerket. Bremsen er veldig jevn og fin. Anbefales!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Jeg har den første utgaven av Streamstix snellene, tror den heter 002 og synes den er meget bra. Eneste svakheten er at den er litt vanskelig å stille inn på bremsen  da bremsen blir litt for hard etter noen få knepp. Dette tror jeg har blitt forbedret på de nyeste utgavene, og jeg mener du gjør et knallkjøp hvis du går for disse snellene. Rett og slett mye fluesnelle for penga, pluss at den faktisk er en flott å se på.............

 

Når det gjelder stengene derimot er ikke jeg spesiellt imponert, og har til gode å finne en Streamstix stang jeg synes er spesiellt god. Men jeg understreker at dette er kun min mening og jeg vet at det er flere som liker disse stengene godt.

 

Har du vurdert Slate sin light weight, for ikke å snakke om Scott A2. Etter mitt syn knall gode stenger til en overkommelig pris. Scott A2 ligger på 3000 kroner men har livstidsgaranti mens Slate light weight koster 1899,- og har en 10 års garanti så vidt jeg vet.

 

Det er jo også snart messe tid, og jeg vet at Slate (prima villmarksliv) ofte har gode priser på disse messene. Ikke uvanlig at Slate light weight kan fås til en enda gunstigere pris en den har i utgangspunktet. Villmarksmessa på Hamar er om ca 3 uker...........

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei fluefiskaren, og øvrige.

Er du på jakt etter 3 eller 4 stang, vil jeg be deg om å få prøvd Harvest #3 (8.5')- 4 delt. Denne blir mye brukt i små elver, men kaster jevnt og fint også. Dette er en skikkelig god stang til en grei pris. Orvis Frequent Flyer #3 (8.6') 7-delt  er testvinner i England sist høst, verdt å prøve hvis du får mulighet.

Streamstix Evolution 2 #4 er en meget god firer. Jeg bruker denne mye i små elver og på vannet i rolige vindforhold.

Du kan sikkert prøve dem alle på Villmarksmessen. Eller øvrige messer.

På Evo2 #4 har jeg funnet et meget matchende snøre, Airflo Ridgeline Presentation (eller hva det nå enn heter...IKKE long belly utgaven). Fungerer mer enn godt ;D

Lykke til.

Snellene er jeg forøvrig også blitt glad i....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har den første utgaven av Streamstix snellene, tror den heter 002 og synes den er meget bra. Eneste svakheten er at den er litt vanskelig å stille inn på bremsen  da bremsen blir litt for hard etter noen få knepp. Dette tror jeg har blitt forbedret på de nyeste utgavene, og jeg mener du gjør et knallkjøp hvis du går for disse snellene. Rett og slett mye fluesnelle for penga, pluss at den faktisk er en flott å se på.............

 

Noen som kan bekrefte om dette er forbedret? Kan si at snellene jeg stort sett har brukt tidligere er lamson...

 

Når det gjelder stengene derimot er ikke jeg spesiellt imponert, og har til gode å finne en Streamstix stang jeg synes er spesiellt god. Men jeg understreker at dette er kun min mening og jeg vet at det er flere som liker disse stengene godt.

 

Har du vurdert Slate sin light weight, for ikke å snakke om Scott A2. Etter mitt syn knall gode stenger til en overkommelig pris. Scott A2 ligger på 3000 kroner men har livstidsgaranti mens Slate light weight koster 1899,- og har en 10 års garanti så vidt jeg vet.

 

Kjenner til stengene du nevner og Scott har jeg et par av, men poenget mitt her er at jeg spør etter streamstix da dette er et uprøvd merke fra min side :)

 

Det er jo også snart messe tid, og jeg vet at Slate (prima villmarksliv) ofte har gode priser på disse messene. Ikke uvanlig at Slate light weight kan fås til en enda gunstigere pris en den har i utgangspunktet. Villmarksmessa på Hamar er om ca 3 uker...........

 

Terje!

 

Messetid for en som bor i Haugesund er ikke ideelt på den måten at jeg ikke får muligheten til å gå på messene og prøve stenger :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Fluefiskar,

Haugesund er omtrent like langt fra alle de store messene på østlandet, som fra der jeg bor.

Mener det skal være en villmarksmesse i Bergen Arenum i år igjen. April regner jeg med.

Istedet for å dra østover burde du vurdere å legge en dag til Bergen. Her får du helt sikker prøve masse utstyr, av de fleste aktørene på markedet. Siden du ber om tips spesifikt om Streamstix: "JA, Streamstix evolution2 serien tåler å bli sammenliknet med det meste" :-*

Evt kan du jo overtale din lokale fluefiske butikk til å bestille et par-tre stenger fra Streamstix...de blir neppe stående lenge i stangstativet....

 

Det er veldig mye godt fluefiskeutstyr ute i markedet, og skulle tro det er vanskelig å gjøre de helt store bom kjøpene, men dette er smak og behag. Betaler du noen tusenlapper bør du derimot sikre deg at du føler deg vel med stangen i hånden, og snøret i luften :)

Jeg har en Troutseeker snelle, 001, tror jeg den heter. Ihvertfall den minste. Denne er mindre "hard" på bremsen enn de større utgavene. Dette er også den siste jeg anskaffet. Kan tyde på at endringer er gjort(?). Har ikke hatt problemer med de andre snellene i bruk, bare så det er nevnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

002 er den gamle betegnelsene på snellene.

 

De nye snellene er utvilsomt lettere på bremseskruen. Men alle snellene det står 002 på kommer fra første produksjon og kan ikke betegnes som de "nye snellene".

 

De nye snellene har gått bort fra systemet 002 og 004 Det brukes heller #2-3, #3-6, #5-7, #6-8 og har streamstix sin nye logo.

 

Men at lamson er bedre sneller forventer jeg nesten med tanke på prisen!!

 

MVH

 

Tommy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

Hvis det er 10 fotern så har jeg testa den og den er mer enn godkjent. Artig stang, men funka ikke helt til mitt bruk der og da så jeg kjøpte den ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke veldig godt kjent med Kalmarstix #3 10'.

Men Competitionstix #3 10' er en meget god stang i dette segmentet.

Jeg har brukt den lite til annet enn elvefiske, og det er her en slik stang er i sitt absolutt rette element. Men bevares, denne stangen er så bra at du kan fint bruke den til fiske fra flyteringen. Men er ikke der jeg bruker den mest.

Det morsomme med denne stangen. er at den første prototypen som "VM laget 2005" godkjente, ble enda bedre da den kom fix ferdig i våre hender januar 2006. Det var en svært hyggelig overraskelse

Både polske og franske fiskere fortalte oss i Portugal VM sist høst at de likte denne stangen svært godt :)

Selvsagt gøy for produsenten å høre, men aller kjekkest er det jo for oss heldige som allerede har en slik stang, og for øvrige som ser behov denne stangen. Anbefalles ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er dessverre ikke trygg nok på alle "3/4" dels og halvsving med "Topploop" og alt det der ;D

Men Competitionstix 10' #3 kan vel med trygghet kalles "behagelig velbalansert".

Jeg har tatt i en del stenger i denne vekt og lengde kombinasjonen som kan virke litt "skjelvende". Hele stangen formelig "lever sitt eget liv". Det gjør ikke denne. men bevares, er du vant til en "tight" og rask 5'er, så må du nok belage deg på å tilpasse kasterytme en del. Vi snakker om 10' på noe som vanligvis leveres et sted mellom 7' og 9'.

 

"Følsomhet" har vi diskutert litt tidligere, denne stangen er mer "følsom" enn f.eks. #4 stangen min. Men jeg foretrekker likevel den kortere og raskere #4 stangen når jeg skal i vannet eller elven for å fiske med mange meter line i luften. :)

Skal du derimot nymfe, gjerne med tørrflue og nymfe, oppstrøms i elv, la oss si med 3-10 meter lange kast/presentasjoner, da er jeg ikke i tvil om hva jeg trives best med: 10' #3 Competitionstix :)

 

Håper jeg ikke var villedende...var i så tilfelle ikke meningen ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...