Gå til innhold

tidevann


Morten1991

Anbefalte innlegg

hvor mye har det og si med høyvann eller lavvann.

har hørt at det beste fisket er når det har vært lavvann og det stiger.

er det noen som har noe og si om det.

 

Min erfaring er at det generelt er best på strømmen opp til, og ned fra flo (høyvann)...

 

Dette er litt avhengig av bunnforhold, dypkanter etc, for det er mange plasser som ikke er gode under ALLE strømforhold, men krever at strømmen går i en spesiell retning. Retningen på strømmen er f.eks viktig dersom strømmen fører med seg mat fra et grundtområde mot en dypkant eller fordypning utenfor. Samme sted er altså IKKE like bra når strømmen drar fra dypet inn på grunna..  ;)

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg legger meg også på den teorien, kan trekke parraleler ved fisken(ørreten) i elv, blir fine spise plasser nedsenkninger/kanter/kulper når strømmen fører tanglopper/reker/børstis/noe fisk over. = Minst mulig energi, mest mulig mat

;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er likesom dypkanter det beste stedet og fiske på lavvann :-\.

høres ut som det  stemmer bedre.

har i det hele tatt så mye å si med høyvann og lavvann i indre oslofjord.

har hørt noen si at det er mest på vestlandet og der omkring det er viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Ligger vell noe i det, vill tro det høye er best. men det jeg har fokusert på er bevegelsen mellom lavt/høyt, høyt/lavt. vill jo sette i gang hele floraen.

Du snakker også om dypkanter, på kvelden vill vell store grunne flater fungere. Omtrent alle mine gode steder (dag/natt) inneholder, dypt vann med en kjapp overgang til grunt(flater,grunner og bukkter). hvis jeg var en ørret ville jeg ha tilgang til en flukkt vei fort som F...... heheh. easy tilgang fra trygge plasser til spisskammre :)

Alle har sine teorier, noen mer sanne enn andre. men har du troen blir fluen liggende mest mulig i vannet så fin din mal å gå etter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Morta1991:

"Er likesom dypkanter det beste stedet og fiske på lavvann .

høres ut som det  stemmer bedre.

har i det hele tatt så mye å si med høyvann og lavvann i indre oslofjord.

har hørt noen si at det er mest på vestlandet og der omkring det er viktig."

 

Har hytte på Lindøya i indre Oslofjorden, og der er regelen stigende vann, og pålandsvind. ;)

Har ofte opplevd at det ikke er vits i å fiske i fralandsvind. det er viktig med flo å fjære også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest øystein

Når det er best å fiske = når du har tid, når fiske er best er veldig forskjellig fra fiskeplass til fiskeplass, noen steder fisker man mye mere effektivt ved lavvann fordi det er lettere å komme til de stedene fisken er, mens andre steder er det best å fiske når det strømmer som verst fordi det da er mye byttedyr i de åpne vannmassene.

 

Jeg har ikke funnet noe tidspunkt på døgnet at jeg får mest fisk men at det mer handler om å finne fisken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, men jeg fiske uansett ossen tidevannet er, lar selfølgelig ikke tidevannet bry meg. 8)

man får fisk forde.

man må ikke la tidevanet ødelegge gleden av gjøre det man liker best, nemlig og fiske. :)

Ja det er viktig å ikke bli altfor overtroisk.

Man må fiske for å få fisk ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...