Gå til innhold

Vann i Gjøvik/Toten-traktene.


Anapeg

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg lurer på om noen har tips til noen "tidligvann" i Gjøvik/Toten traktene. Forventer ikke at noen skal avsløre drømmevannet, men kanskje noen kan pense meg inn på et lavereliggende område som vanligvis er forholdsvis tidlig. Noen erfaringer fra Totenåsen feks? Generelt så ligger jo de fleste vann her noe høyere enn feks Østmarka i Oslo, hvor jeg er ganske godt kjent, så en uke eller to senere blir det vel kanskje..... Har noen på forumet erfaringer fra områdene rundt Land og Dokka? Finnes det "tidligvann" i disse områdene? Jeg tenker ikke på Mjøsa og Randsfjorden, men heller områder a'la Oslomarka med flere småvann.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må nok drøye til starten av mai før det er noe særlig isfrie vann å finne her i området, men en del av dem kan gi meget bra fiske rett etter isen er gått !

Ellers er det lov å fiske i lenaelva nå, men oddsene for å få noe enda er vel ikke all verden !

Kan komme tilbake med et par tips om gode vann når isen løsner  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan med en gang si at jeg ikke vet hvordan ståa er i vannene på totenåsen nå, da jeg ikke har fisket der de siste 7-8 årene !

Husker jeg fikk et langt slips av en ørret på lønsjøen den gang som nok hadde veid 2kg med normal k-faktor ! Denne veide 900gr(stygg som juling), og dette var også rett etter isen var gått !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Kom til å tenke på Trevatn ovenfor Fall/ Hov...

Vi hadde familiehytte her i tre-fire generasjoner, og jeg tilbrakte store deler av sommerne i hytta som lå 1,5 meter fra vannet. Hytta ble dessverre solgt da jeg var 13-14 år gammel..

 

Dette skal ha vært et av landets beste røyevann en gang i tiden, men selv om jeg fikk noen fisker med fettfinne da jeg var liten, så tok (utsatt?) gjedde mer og mer over etter hvert. Vet ikke hvordan det er i dag, men regner med at det stort sett bare er gjedde og abbor igjen her.. Noen som vet?

 

I nordenden renner det en elv/ skogsbekk fra Trevatn mot Randsfjorden, der fattern og onkelene mine pleide å fiske litt. Kanskje den fortsatt er fiskbar?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom til å tenke på Trevatn ovenfor Fall/ Hov...

Vi hadde familiehytte her i tre-fire generasjoner, og jeg tilbrakte store deler av sommerne i hytta som lå 1,5 meter fra vannet. Hytta ble dessverre solgt da jeg var 13-14 år gammel..

 

Dette skal ha vært et av landets beste røyevann en gang i tiden, men selv om jeg fikk noen fisker med fettfinne da jeg var liten, så tok (utsatt?) gjedde mer og mer over etter hvert. Vet ikke hvordan det er i dag, men regner med at det stort sett bare er gjedde og abbor igjen her.. Noen som vet ?

 

Skal nok godt gjøres å få noe annet enn gjedde, abbor eller sik på trevatn nå  :-[

Men det ligger jo noen mindre vann i områdene rundt her som det lar seg gjøre å lure en ørret eller to i  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...