Gå til innhold

Sage SPL 181-3


Are Lorentzen

Anbefalte innlegg

Hei Are,

 

Jeg bygget en spl 080-3 for ca. 3 år siden, og mener jeg betalte ca. 3.000,- for byggesettet. Kan ikke si noe om hva en brukt originalbygget er verdt, men det er sikkert ikke så mange av dem ute på markedet...iet

 

Jeg har et Sage quiet taper klasse 1 på den, og det fungerer ganske greit. Veldig spesielt å kaste med, bruker du kraft er du ferdig...  :)

 

Er ikke sikker på når de kom for første gang, har forsøkt å finne noe om det, men ikke lykkes. Vil tippe at de kom på midten av nittitallet.

 

JR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Denne stangen kom i 1998 tror jeg. Det var samme år som RPL-en gikk ut, med andre ord et trist år.

Hva den er verdt er vanskelig å si, men den var jo dyr den gangen den kom, mener den lå i SP-prisklasse, litt over seks tusen.

 

Men, serien gikk ut etter kort tid, tror den bare fikk to tre år på markedet, for da SP-serien ble erstattet av SLT overtok SLT for SPL også, de lagde SLT-er ned til klasse 0. Tror det var i 2001.

Jeg ville tro den var værdt mellom 1500 og 2500, helt avhengig om det er flere som byr på den, hvor ivrig selger er på å selge osv. Tilbud - etterspørsel.

 

Vet at Sage lager meget lette snører i forhold til snøreklasse. Leste i AOF for noen år siden at sages 0-snøre veide godt inn i vektgrensa for klasse to. Stanga er veldig myk, jeg har prøvd både 080, 181 og 282 SPL. For å spenne den ville jeg tro at ved bruk av sage snøre bør du gå opp minst en snøreklasse. Ved bruk av SA - trout, eller ultra 4 ville jeg satt på et toersnøre.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Are.

Stemmer at SPL- en kom i 1998. Kostet rundt 6000,-

Har selv hatt en slik, men syntes den ble for myk. Dette har nok også sammenheng med at jeg (uvitende) brukte SA GPX #2 på stanga. Dette er jo et snøre som er noe tyngre enn snøreklassen tilsier.

Prøvde stanga med et GL Presentation # 2. Fungerte ganske bra.

Lett og riktig klassifisert stang synes jeg, men som sagt litt for myk for min kastestil.

Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nix Are.

Jeg byttet den med Jørgen (Fluedengern) mot en litt hissigere Orvis #1. Gikk faktisk på samme smellen med snøre og kjøpte et Ultra 4 # 2 på villmarksmessa til halv pris. Fungerer svært dårlig. Snakk om å være urutinert...!    :-\

 

Tror du blir fornøyd med Sagen hvis du slår til. Om du liker rolige stenger (og det skal de vel være i de letteste klassene uten at jeg skjønner helt hvorfor hele stanga må slå hjul når man kaster selv om det er en #1...)

 

Olav

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...