Gå til innhold

Vinge till spent spinner


Gallok

Anbefalte innlegg

Vad bruker ni för vinge till spent spinner??

 

Prövade örut med organza, men tyckte materialet klumpade ihop sig, vilket försämrade flytförmågan.

 

Kör just nu med lite tunnare polygarn.

 

//Gallok

post-1854-13949849453594_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Snyggt  ;D:D

 

Hyggelig at du likte den ;D ;D

Her er et litt bedre bilde av hvordan den blir med oppbundet hackle. I denne har jeg lagt inn litt cdc i vingen også.

 

Terje!

post-0-13949849456176_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snyggt  ;D:D

 

Hyggelig at du likte den ;D ;D

Her er et litt bedre bilde av hvordan den blir med oppbundet hackle. I denne har jeg lagt inn litt cdc i vingen også.

 

Terje!

 

 

Men fisker denne bedre enn med organza, eller er fordelen "kun" at man slipper at trådene fester seg sammen ( vingen blir tynn)

 

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Snyggt  ;D:D

 

Hyggelig at du likte den ;D ;D

Her er et litt bedre bilde av hvordan den blir med oppbundet hackle. I denne har jeg lagt inn litt cdc i vingen også.

 

Terje!

 

 

Men fisker denne bedre enn med organza, eller er fordelen "kun" at man slipper at trådene fester seg sammen ( vingen blir tynn)

 

Morten

 

Hei Morten!

Jeg er helt overbevist om at det fisker mye bedre. Jeg basserer den påstanden på erfaring. Etter at jeg gikk over til oppbundet hackle så har mitt fiske med spent spinner blitt langt mere interessant, og antall pen ørret har økt betraktelig.

Jeg har brukt organza, polygarn, og andre materialer uten at jeg har trivdes noe særlig med det. Med oppbundet hackle flyter for det første flua mye bedre, den ligger etter mitt skjønn bedre på vannet, vingeprofilen blir riktigere, avtrykket på vannet stemmer bedre og jeg får mer fisk på denne flua enn de andre alternativene.

Impregnerer du vingene med cdc oil så flyter den utrolig bra og lenge.

 

Men alt er rellativt og det handler ofte om hva man tror på selv, jeg kommer iallefall ikke til å lage spent spinner med noe annet en oppbundet hackle. ;D

 

Dette er kun "one mans opinion" ;D ;D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

interessant for meg, i og med at jeg må produsere 25-30 eksemplarer for å fylle ut boksen for sesongen... Hva går du ut i fra når det gjelder lengde på hackel, antall turn, farge på hackel ?

 

Morten

 

Fargen på hacklet er som oftest blu dun hanenakke grad 3 (kan sikkert bruke andre fargevarianter også). Lengden på hacklet blir egentlig litt på feelingen, men heller litt for langt enn for kort. Da kan du ta frem saksa og klippe vingene litt i profil etter eget ønske.

Når det gjelder antall turn så foreslår jeg ca 4-6 fra innfestningspunkt og fremover mot krokøyet og like mange tilbake og til innfestningspunkt. (se emnet "oppbundet hackle steg for steg").

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

interessant for meg, i og med at jeg må produsere 25-30 eksemplarer for å fylle ut boksen for sesongen... Hva går du ut i fra når det gjelder lengde på hackel, antall turn, farge på hackel ?

 

Morten

 

Fargen på hacklet er som oftest blu dun hanenakke grad 3 (kan sikkert bruke andre fargevarianter også). Lengden på hacklet blir egentlig litt på feelingen, men heller litt for langt enn for kort. Da kan du ta frem saksa og klippe vingene litt i profil etter eget ønske.

Når det gjelder antall turn så foreslår jeg ca 4-6 fra innfestningspunkt og fremover mot krokøyet og like mange tilbake og til innfestningspunkt. (se emnet "oppbundet hackle steg for steg").

 

Terje!

 

Tror du grizzly skulle funka???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

interessant for meg, i og med at jeg må produsere 25-30 eksemplarer for å fylle ut boksen for sesongen... Hva går du ut i fra når det gjelder lengde på hackel, antall turn, farge på hackel ?

 

Morten

 

Fargen på hacklet er som oftest blu dun hanenakke grad 3 (kan sikkert bruke andre fargevarianter også). Lengden på hacklet blir egentlig litt på feelingen, men heller litt for langt enn for kort. Da kan du ta frem saksa og klippe vingene litt i profil etter eget ønske.

Når det gjelder antall turn så foreslår jeg ca 4-6 fra innfestningspunkt og fremover mot krokøyet og like mange tilbake og til innfestningspunkt. (se emnet "oppbundet hackle steg for steg").

 

Terje!

 

takk takk... må prøve noen i løpet av kvelden

 

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

interessant for meg, i og med at jeg må produsere 25-30 eksemplarer for å fylle ut boksen for sesongen... Hva går du ut i fra når det gjelder lengde på hackel, antall turn, farge på hackel ?

 

Morten

 

Fargen på hacklet er som oftest blu dun hanenakke grad 3 (kan sikkert bruke andre fargevarianter også). Lengden på hacklet blir egentlig litt på feelingen, men heller litt for langt enn for kort. Da kan du ta frem saksa og klippe vingene litt i profil etter eget ønske.

Når det gjelder antall turn så foreslår jeg ca 4-6 fra innfestningspunkt og fremover mot krokøyet og like mange tilbake og til innfestningspunkt. (se emnet "oppbundet hackle steg for steg").

 

Terje!

 

Tror du grizzly skulle funka???

 

ja det tror jeg, men skulle jeg velge så ville jeg nok gått for blue dun til spent spinner på de minste døgnfluene som Ignita, Aurivilli, Rhodani etc.

 

I spent spinner til de store døgnfluene, Vulgata og Danica bruker jeg nå Coq de leon. Disse er blanda i fargene og her kan sikker grizzly fungere like greit.

 

Terje!

 

post-0-13949849459065_thumb.jpg

post-0-13949849459566_thumb.jpg

post-0-13949849459899_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars M

Artig å variere litt. Jeg har prøvd endel varianter men klarer ikke å skille ut noen klare vinnere.

Fluorofibre er vel det enkleste og fungerer bra i kombinasjon med f.eks. CDC.

Av og til kan det være en fordel å lure inn litt crystalflash også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...