Gå til innhold

Canon 400d, Macroobjektiv og mt-24 makroblitz


Anbefalte innlegg

Vurderer å selge canon utstyret mitt i ønske om å oppgradere litt..

4.500,- Canon 400D, brukt til noen få hundre bilder og helt strøkent, kjøpt nytt i norge med 18-55mm objektiv

4.000,- Sigma 150mm macro f.2.8, ganske så strøkent uten riper, lite brukt. (beste macroobjektivet??)

http://fotovideo.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=41399

5.000,- Canon Mt-24 ex macro twin light blitz, svært lite brukt med veske og 1 oppladbart batterisett, en adapter på 72mm til sigma objektivet. Råeste macroblitzen.. http://fotovideo.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=10630

2.000,- Sigma 24-70mm f.2.8 objektiv, i meget god stand, ca ikke støv og ingen riper. Støkent.

 

Kan selge alt som en pakke til 15.000 kr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Bra saker, MEN, lyst til å kommentere salget av den Blitzen (twin-light) Stort RÅERE blitz til macro får du ikke?? Hva kan kalles oppgradering på blitz fronten etter denne?? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tillater meg å gjette et svar her :)

 

tror pål mener at han ikke helt skjønner hvorfor du skal selge blitzen, da den er noe av det råeste av blitz man kan få(til macro...)...eller no sånt :P

 

jeg har forøvrig ikke peiling på kamerautstyr, så svaret er ikke å anse som en meningsytring ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kan jeg bli med på SLR-leken også  ;D

 

Jeg kjøpte kameraet med standardlinsa pluss 150 mm makrolinsa. Bør vel duge en stund. Ettersom jeg ikke har hørt så mye positivt om 18-55'n bør jeg vel ha et annet allroundobjektiv i tillegg til makroen etter hvert. Har svidd av nok penger for en liten stund, men må jo begynne researchen tidlig.  :)

 

Er ganske n00b på foto, så hvilke andre bruksområder har 150mm-linsa bortsett fra at den er god på makro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Porterett.

Lei for å si det, men 100 er endel bedre grunnet f/2.8. Lyssterke objektiver ruler. Men, 150 mm tar veldig bra bilder den å, for all del :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det du prater om Pål Andersen?

Har du tatt deg 2 min til å se igjennom et lite faktaark på Sigma 150mm makro så vil du se at det er et f:2.8 objektiv. Og at den etter min mening er mye bedre enn 100mm til canon grunnet en helt annen arbeidsavstand til objektet som fotograferes.

Jeg skal ha Nikon ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Canon har jo noen drømme objektiver til allround bruk Øyvind, som 24-70 f:2.8 objektivet og 16-35 og 17-40 objektivene er alle veldig gode. Ellers så har du jo merker som sigma og tamron og flere som leverer veldig gode objektiver, kanskje verdt å se på tamron 17-50mm f:2.8 http://www.tamron.com/lenses/prod/1750_diII_a016.asp eller kanskje en sigma 24-70mm f:2.8, alle er gode, de sistnevnte koster ikke sååååååå mye :) LYkke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AndreBrun

Jeg synes Robin nevner noen veldig kloke og gode brennviddeområder her. Så får det bli opp til hver enkelt å prøve ut objektivene. Det er jo omtrent som å prøve ut ei ny stang.

Hva passer, og hva er ikke kult for din stil. Kjører du på vidvinkel så ser fisken ekstra stor og fin ut, kjører du mer normal brennvidde, så...ja, så ser ting mer normalt ut. Og det er nå jeg en tilhenger av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Canon har jo noen drømme objektiver til allround bruk Øyvind, som 24-70 f:2.8 objektivet og 16-35 og 17-40 objektivene er alle veldig gode. Ellers så har du jo merker som sigma og tamron og flere som leverer veldig gode objektiver, kanskje verdt å se på tamron 17-50mm f:2.8 http://www.tamron.com/lenses/prod/1750_diII_a016.asp eller kanskje en sigma 24-70mm f:2.8, alle er gode, de sistnevnte koster ikke sååååååå mye :) LYkke til

 

............og som du nevnte tidligere Robin, så har vi jo foto.no.

Jeg har kjøpt to objektiver på foto.no til mitt Nikon SLR og spart tilsammen ca 8000 kroner og begge objektivene var helt strøkne.

Jeg kjøpte et nikkor 60mm f2,8 macro som jeg bruker til fluebildene mine og et 180mm f 2,8 og kan bare anbefale å stikke innom foto.no for der er det mye snadder til svært gode priser, jeg kjøpte begge disse for tilsammen 5000,-. (men det gjelder å følge med litt på pris der også for det er noen som legger lista litt for høyt. Men det kommer jo inn brukt utstyr nesten daglig så det er lurt å ta en kikk. Dessuten er det jo bare å sjekke nettet for å sammenlikne priser)

 

Godt å høre at du fikk solgt sakene dine Robin og ikke minst at du går over til det rette merke ;D ;D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å blande meg inn, men du Andre , du virker som en habil fotograf, muligheter for et lite kurs.Bor på hadeland .Har Canon men du virker ganske nøytral. glad i foto men er litt redd for å eksperimentere , særlig når det gjelder bilde av fisk. Kjører da helst på "Grønn" tar mange bilder å håper på det beste.?????????????????????????????????

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar den Pål :)

Rett og -rett merke; Canon slår da nikon på utvalg av gode objektiver så langt jeg vet, det er mer og velge mellom. Noe av det jeg vil trekke frem er at det å holde i et Nikon kamera tiltaler meg mer enn hva det er å holde i et Canon, det går på feeling det der. En annen ting som Nikon leder på er batterikapasitet, batteriet på en d80/d200 etc holder lenge, leste at man kan ta borti 1500 bilder på en opplading.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AndreBrun

Hei, og takk for det. Valget mellom Canon, Nikon eller andre blir bare smak og behag og spiller absolutt ingen rolle for min del  ;D Tror nok andre er mer egnet enn meg til å holde fotokurs, men et par tips til hvordan i hvert fall jeg gjør det:

 

- Jeg kjører aldri på auto. Kameraet takler auto helt glimrende, men man får så lite kontroll da. Kjør på blenderprioritet (på fluebilder helt manuelt). Da bestemmer jeg selv om jeg vil viske ut bakgrunnen eller kjøre dybdeskarphet så det holder. Jeg synes personlig det alltid er kulest å holde blenderåpningen på et maksimum (lavt tall), samtidig som du ikke kjører FOR lavt slik at du får med det du vil ha skarpt. Det vil si at selv om f.eks. den faste 50 millimeter'n min er lyssterk og går til f/1,8 så bruker jeg den så og si aldri på 1,8. Men oftest rundt 2,8-5,6.

 

I praksis: Et "fluefisker-holder-fisk"- bilde ganske close up blir ofte delvis uskarpt på 3,2- 4,5 uansett om du har fokus på øynene til fiskeren eller øynene til ørreten. Da kjører jeg alltid litt mindre blenderåpning, men samtidig ikke så liten at "alt" blir med.

 

- Jeg bruker ISO'en veldig aktivt. Får jeg for lite lys i en slik situasjon som ovenfor, så banker jeg ISO opp til 400/800 i stedet for 100/200. Det er et mål i seg selv å holde ISO'en lav, men ser du at lukkerhastigheten blir faretruende lav når du skrur ned blenderåpningen (= høyere tall) så kjører du opp ISO. Hvorfor holde ISO'en lav? Bedre dynamikk i bildet, samt mindre "korn" i bildet. Men opp til 1600 på mitt og de fleste andre DSLR'er spiller det ingen rolle. Noe Canon faktisk er bedre på enn Nikon er at de er bedre på høy ISO. Nikon sine bilder har litt mindre fargestøy og bedre "film- look" da  ;D

 

- En annen ting (jeg bruker meg som eksempel siden du spurte meg - andre kan ha andre arbeidsmåter selvsagt) er at jeg kjører så å si alltid på ett fokuspunkt midt i. Så legger jeg det punktet der jeg vil ha fokus, låser, og komponerer bildet. Det er ikke mange tusen bilder du skal ta før dette ligger helt i blodet, selv i en hektisk og kritisk situasjon.

Og skal fisken slippes ut igjen, er det eneste viktige at ting ikke tar for lang tid. Fomles det fra fisker eller fotograf, er det mye bedre å brenne situasjonen å si: Ut-med-den-dette-tar-for-lang-tid, enn å holde fisken alt for lenge bare for å få et Kodak moment. Synes jeg.

 

- Mer en regel enn et tips er at ved "portretter" - enten det er en heit situasjon ute i elva eller noe mer laid back og stilisert er at fokuspunktet skal ligge på øynene. Så kan du kunstnerisk eller ei/ doku- preget eller hva, dra blenderåpningen akkurat så stor eller liten som du vil. Men jeg synes som oftest at "portretter" - om det er av fisker-i-elv eller naken-drømmedame-ser-på-deg-med-bra-blikk  ;D blir best med størst mulig blenderåpning (= lavest mulig tall uten at ting du vil ha skarpe, blir uskarpe.).

 

- Noe latterlig viktig og magisk er...lys. Faktisk kanskje det viktigste å tenke på når man tar bilder.  ;D

Og da tenker jeg ikke bare på å passe på at lyset faller riktig på det du tar bilder av. Et skarpt stikkende lys på dagtid blir nesten aldri bra - sett opp mot et mykt og varmt lys på morgen og kveld. OG å sette det du vil ha 1) fokus på i 2) lys samtidig er konge.

 

- Ahh...har lyst til å skrive ned noen flere ting og tips her nå, men pliktene kaller. Men det største kongetipset av alle er å ta tusenvis av bilder og eksperimentere som om det ikke er en dag i morgen.  ;D

 

Ikke for å blande meg inn, men du Andre , du virker som en habil fotograf, muligheter for et lite kurs.Bor på hadeland .Har Canon men du virker ganske nøytral. glad i foto men er litt redd for å eksperimentere , særlig når det gjelder bilde av fisk. Kjører da helst på "Grønn" tar mange bilder å håper på det beste.?????????????????????????????????

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Og skal fisken slippes ut igjen, er det eneste viktige at ting ikke tar for lang tid. Fomles det fra fisker eller fotograf, er det mye bedre å brenne situasjonen å si: Ut-med-den-dette-tar-for-lang-tid, enn å holde fisken alt for lenge bare for å få et Kodak moment. Synes jeg.

 

 

Helt enig med deg der .Føler litt det samme her, blir vel litt for mye knoting for min del å eksprimentere mens fisken er ute av sitt element, for kjøre på auto på fiskebilder til jeg blir litt tryggere på hva jeg driver med, blir som regel helt ok bilder uansett.

Takker for flott svar, og unnskyld til dere andre for avsporingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...