Gå til innhold

Hva er dette for en kar?


Akersen

Anbefalte innlegg

Kom over denne karen i et vann på østlandet. Det så ut som et strå som svømte rundt, med to lange følehorn. Lengden var rundt 20cm. Noen forslag? (Beklager elendig bilde, men mobilen var det eneste jeg hadde for hånden..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke allverdens bilde nei, og med forbehold om at du ikke virkelig mener 20 cm i lengde  :) ser dette ut som en Stavtege

Ikke noen stor svømmer, men holder seg mest skjult i undervannsvegetasjonen. Relativt sjelden mener jeg å ha lest. Kanskje ikke akkurat en man bør prioritere ved bindestikka med andre ord  ;D, men et utrolig artig insekt er det iallefall.

 

Mvh

Rolf J. F.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke allverdens bilde nei, og med forbehold om at du ikke virkelig mener 20 cm i lengde  :) ser dette ut som en Stavtege

 

Mente at total lengden på insektet var 20cm langt, dette inklusive noe som så ut som "følehorn" foran.. "Følehornene" var rundt 7cm lange tipper jeg.

 

Morsom å se på der den svømte rundt...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, dette står det om Stavtege:

 

Bare kjent fra Sør-Østlandet i Norge. En tolerant art, men som vannskorpionen fortrinnsvis funnet i oligotrofe sjøer eller dammer med vegetasjon. Stavtegene kan bli 35 mm lange uten ånderøret, men kan allikevel være vanskelig å få øye på.

 

Lengden stemmer vel ikke helt med 20 cm??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Påskenøtteknekker

Synes dette ligner på et Pinnedyr. Disse er importert som "kjæledyr" hit til landet i mange år. Stemmer både med utseende, "følehorn" og observert lengde. Kan bli lenger enn 20 cm også.

http://www.nhm.uio.no/ekle_kryp/krypene/insekter/pinnedyr.html

 

Hvis man prøver å trekke sammenligninger utfra insektet på bildet kontra fluesnøret, tviler jeg sterkt på at den krabaten er 2 cm. Om jeg har driti meg ut og tatt feil før? Mange ganger i uka! :rolleyes: Men pinnedyr er altså, hvor utrolig det enn kan høre, særdeles populære i flere sammenhenger i dette landet. ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten tvil stavtege Stian. Bare å google i vei. Er nok heller du som bomma litt grovt på størrelsen.  :rolleyes:

 

Bomma nok ikke på størrelsen gitt.. For å bruke metrisk system, så var skapningen ca 200mm. +- 30mm.... Den så ut til å ha fire ben som den brukte til å svømme med. Selve kroppen var rundt 60mm, følehornene rundt 70mm og bakdelen var rundt 60mm. Den så ut til å bestå av tre deler, følehorn, kropp og en slags hale. Vil nok helle mot at det var et pinnedyr...

 

Som nevnt her, så ligger det litt flueline i bildet, så 20mm langt var det ikke. Sist jeg sjekket så bruker jeg ikke colabånnere som briller.... ;D

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi snakker ikke om 20 mm men 30-35 mm. Det er lengden på kroppen, og inkluderer ikke ånderørene bak eller de fremoverrettede forbeina. Pinnedyr er vel såvidt jeg vet varmekjære insekter som hovedsaklig forekommer i tropiske strøk, og man må gjenskape tropisk klima for at de skal kunne leve i fangenskap i Norge. De er også såvidt jeg vet utelukkende vegetarianere og ikke trodde jeg de var spesielt glade i å svømme heller, mens stavtegen er et rovinsekt som lever i vann.

 

Hvor sannsynlig er det egentlig at dette skulle være et pinnedyr ? Personlig synes jeg ikke det ligner noen av de pinnedyr jeg har sett på tv. En stavtege derimot....det ligner det ganske perfekt ;)

 

Mvh

Rolf J. F.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var dumt jeg ikke tok litt bedre bilde, med en referanse ved siden av.. F.eks en snusboks :).

Referanse som kan benyttes er fluelina som ligger i bildet...

 

Men hvis følehorn og hale kan bli veldig lange samt at en stavtege har fire "ben" som den bruker til å svømme med så kanskje..

Lest litt rundt, og ser så langt ut til at pinnedyr kan forkastes fordi alle 4 bena satt rett bak hodet.. Bena satt normalt på kroppen rett ut og fikk så 90 grader knekk slik at de lå parallelt med kroppen..

 

Uansett ett nytt insekt som kan krysses av i boka mi  ;)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...