Gå til innhold

"Grønne flekker" på bilder tatt mot sola


Gjest Kenneth Sneis

Anbefalte innlegg

Gjest Påskenøtteknekker

Hvilke grønne flekker? 8)

28426_s.jpg

 

Det er riktig som det er sagt, det er sola som har skylda for detta. Sola, dennes vinkel mot optikken og kvaliteten på optikken. Et kjent fenomen for de som jakter i skumringa også. Mange slike flekker i kikkertsiktet da, selv om det finnes produsenter som har behandla linsene for å redusere denne effekten som fører til flekkene. Jeg har dessverre glemt navnet på fenomenet.

Det hjelper ikke hva du gjør egentlig. Juks litt, sånn som jeg gjorde på bildet ditt. ;)

 

Jostein Berg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Sneis

At det var solen som hadde skylden for detta var jeg vel klar over, det som er interresant er hvorfor dette skjer noen ganger men ikke alltid.

 

Det øverste bilde; 1/3200, f 9, ISO 100

Det nederste bilde ; 1/640, f 18, ISO 400

 

Bildene er tatt med kun sekkunder imellom, jeg står på samme sted, og har vel samme vinkel mot sola.

Alikevel er det en grønn flekk på det ene bilde, men ikke på det andre.

Ingen av de 2 bildene er redigert.

 

28427_s.jpg

28428_s.jpg

 

Dette bilde viser ganse godt hvordan lysforhlodene var da to de to øverste bildene ble tatt

 

28429_s.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ofte blenderåpningen i linsa som lager slike "spøkelser" i sterke motlysbilder.

På en del opptikk sees det veldig tydelig da refleksen blir ganske så nøyaktig forma etter antall blenderlameler, feks 6 eller 9-kanta.

Andre reflekser som dekker større områder, kansje hele bildet kan også forekomme, og det er riktig som det er sagt at det er indre reflekser fra de forskjellige glassflatene inne i linsa.

Værst blir det vel også på videre vinkler, så er det feks folk du vil ta bilde av i motlys kan du zome til ei litt lengre brennvidde å unngå masse problemer.

Kvalitetsopptikk har også slike problemer, sjøl om det her ofte er lagt mer resursjer i atirefleks-coating av samtlige glassflater.

Vanskelig å unngå uten og rett og slett ikke ta bilder i sterkt motlys, men å forsøke å redusere det med små endringer i vinkelen til sola med å følge godt med på hva som skjer i søkeren hjælper mye.......værre blir det med småkamera uten søker og kun LCD skjærm.....alt blir jo så lyst og vanskelig å se da!

Men redningen her er jo et lite fotoprogram som Jostein har brukt! :)

Blenderflekker er foresten ikke så gæli, mange gode bilder har hatt det......og døm blir ikke noe dårligere for det! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Sneis

Hmmm,

neste gang sola dukker opp igjen her i fredrikstad må det prøves ut, om jeg får blenderåpnings spøkelse til å forsvinne  :D

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vignettering er det ikke, dette betegnes ofte som flare, har enkelte ganger også sett noen kalle det glare. Det er riktig som det er sagt her at det er reflekser i linsebelegget på et eller flere linseelementer i objektivet ditt. Min erfaring er at det er ikke så mye du kan gjøre med dette rent fototeknisk annet enn eventuelt å skifte vinkel på kameraet, eller holde for lyset litt. Clone stamp eller patch tool i photoshop fikser jo dette ganske fort da...

 

Vignettering er et fenomen som gjør at bildene blir lysere i midten enn de er i kantene. Oppstår hvis optikken er mere lyssterk i midten enn i kantene, canon sliter med dette på vidvinkelopptikken sin sammen med fullformatsensorer.

 

Hvilket objektiv har du tatt dette med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye av dette ligger i konstruksjonen på linsa. Til å være tilsvarende et 28-90 objektiv er det veldig kurvet frontelement på denne, samt at frontelementet ser ikke ut til å være antirefleksbehandlet. Problemet oppstår ofte på optikk med ekstreme vidvinkelytelser, og det er det på denne for at den skal kunne levere tilvarende 28-90 med så liten sensor som Olympus bruker i disse kameraene. (fov beskjæring på 2.0).

 

Har du prøvd med polafilter?

post-655-13949849885469_thumb.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...