Gå til innhold

Endelig over kiloen og litt mer....


Heincken

Anbefalte innlegg

Ørretfiske

 

Juni 2007   

 

 

fiskefisk7.jpg

Endelig skulle vi gutta på en ny tur. Denne gang til et nordligere strøk der svartbjørnen ofte er å se.

Osmund, Tom(Pokkelakken), Espen, Ole Petter, Ole Hjallis, Leif Erik og meg var klare for en litt lengre helg.

 

fiskefisk11.jpg

 

Været hadde vært kanon i 2 uker og vi håpet dette skulle bli en kanonhelg der vårfluene klekket og fisken vaket villig. Vårfluer var det masse av og fisken tok villig :)

 

fiskefisk10.jpg

 

Første kvelden var det ikke mye liv, men en og annen fisk vaket, men det var fredagen som ga meg min ørret. Jeg hadde ikke kommet meg over kiloen tidligere, men etter noen klingende ord fra en Osmund, måtte jeg forsøke et vann noen andre hadde fått stor fisk i. Etter å ha observert hva som foregikk ute på vannskorpen, gikk jeg inn for lav åling og presenterte vårfluen slik man bør. 45,5cm og 1,1 kg. Gjett om jeg var stolt?

JA!!! Kilos grensen var brutt for Heiko og endelig kunne også jeg være fornøyd.

 

fiskefisk17.jpg

 

Jaja....litt stolt og et minne jeg ville bruke lang tid å slå...  

 

fiskefisk9.jpg

 

Fisken på dette stedet så ut til å ha nok føde. Denne ørreten var ikke lang, men VELDIG fet. Ganske morsomt å få slike småtasser når de veier nok. Fisken fikk for øvrig livet tilbake etter ett bilde.

 

Espen ble med opp til dette vannet der jeg hadde knekt min rekord. han ville også ha storfisk! Etter å ha sett noe flotte vak, var det også nå hans tur. Han hadde også nok mat, så denne fikk også beholde livet og ble pent satt tilbake etter å ha gitt Espen en flott opplevelse.

 

fiskefisk8.jpg

 

fiskefisk16.jpgfiskefisk5.jpg

 

Neste dag var det igjen min tur. Jeg hadde jo fått min ørret dagen i forvei og trodde det skulle gå lang tid føre denne ville bli tangert, men neida.

Etter å ha tatt seg en ny tur sammen med Leif Erik, fant vi et lite vann som det så veldig stille ut i. Dette var inntil jeg så noe som tydet på STOR fisk. Jeg forsøkte meg med en Streaking Caddies, men denne fikk jeg ikke kroket fisken. Fisken som gjorde et kjempe plask på vårflueimitasjonen! Jeg regnet med at denne ikke ville vake på en stund, så satte på en parrashut, noe som er en døgnflueimitasjon i krok 14. Plutselig løftet fluen seg opp med vannmassene og borte var fisken som ikke ville ha denne fluen. Min tanke var da å sette på en døgnflue klekker i krok 14, noe som gjorde "vei i vellingen" Fisken raste noen runder og opp kom omsider en vakker gullfisk på 1,2 kg. Dette var nå fisk nr.2 over kiloen på kun 2 dager, og dette av en fisker som ikke er vandt til å få stor fisk. Nok en gang satte jeg fisken ut. Jeg hadde nok mat, men det var en litt surrealistisk følelse å sette min største ørret ut igjen. Etterpå hadde jeg god samvittighet og håper å møte denne neste år!

 

fiskefisk4.jpgfiskefisk3.jpg

 

 

20 minutter senere, på samme plass var det Leif Erik sin tur! Han satt nå på samme plass som meg etter å ha sett et vak. Han hadde forsøkt lenge og etter 20 minutter sa det pang! <<Oiiiii, dette tror jeg er en større ørret enn din>> sa han og lo, smilte og var tydeligvis overbevisst!

Da fisken kom på land, selvsagt uten håv, var jubelen et faktum! Leif Erik hadde også tangert sin tidligere rekord og klinket til med en feit ørret på 1,8 kg og 54cm lang! For et fiske!

 

fiskefisk2.jpg

 

Ikke rart man blir avhengig av dette livet! 

 

fiskefisk14.jpg

 

Osmund som også hadde fått med seg dette oppstyret tok seg også en runde opp der vi hadde opplevd noe sinnsykt. Etter å ha kastet og kastet, var det jaggu hans tur også! Ikke bare det at man har nesten gitt opp, så smeller det på en sugg til. Da jeg ropte til han og lurte på om "den" var stor, svarte han: Tjaaa, neeei, er vel ikke sååå stor, kanskje 40cm!

Osmund som er byggmester burde klare å anslå en lengde, for denne "saken" var 54,5 cm og også 1,8 kg! Tror dere han jublet? Jupp, han danset og sang av glede. Ikke rart i grunn når slik fisk er en drøm!

 

fiskefisk6.jpg

 

Jaja, etter sååå masse fisk er det på tide å roe seg ned litt. Ritualet etter litt større fisk er å tre hodene inn på grenene på ei furu. Ei flue var også villig til å la seg fotografere....  

 

fiskefisk12.jpg

 

Flekkefluene var ikke et problem dette året, heldigvis. Men også denne slapp ikke uforstyrret unna. Fasinerende øyne!

Den siste morgenen var det gråvær og regn. Dette var vi selvsagt klar over, men det hadde blitt en uforglemmelig tur der 2 ørret på 1,8 kg, 1 ørret på 1,1 kg og 1,2 kg + mange andre litt mindre fisker. Nok en vellykket tur etter min mening.

Tror jeg vil ta en tur hit en annen gang også....kanskje

 

fiskefisk13.jpg

 

 

 

;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Sneis

Fantastisk rapport Heincken  :D

Gratulerer så masse med ny pers, og to ganger da  :D :D

 

Bare gleder meg til flere slike rapporter, gi oss mere.........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Flott rapport, kanon fisker :) Grattis med ny pers :)

Det eneste eg ikke helt forstår er greia med fiskehodet på grenen. Blir det hodet hengende der når dere drar, eller er det berre når bildet skal tas at det blir hengende der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Hei på dere, nei hodene blit nok hivet vekk. Ville jo vært dumt å ha dem hengene der siden dette gir et "LITT" for godt tegn til hva som skjer i dette skogsholtet.. ;)

Oki :)

Ser iallefall ut som en fantastisk tur dere har hatt!!! Heldige med været og ser det ut som :)

Liker godt rapportene dine.

 

 

Henning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skriver på svensk denne gang.

Otroligt bra rapport och snygga bilder. Det är sånna rapporter som får håret att resa sig.

Denna sortens rapport vill jag se mer av. Snyggt jobbat!

Har forresten ei söss i Sandefjord og far min er derfra så det er godt å höre att en sandefjording fikk så fine fisker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så nysgjerrig, ga meg nok informasjon på et par av bildene :D

Regner med du har gått en liten stund for å komme opp, og at alle fiskene var smellfeite. Det er et fint vann, som jeg synes dere får prøve å holde tett til dere, ikke så mye fisk igjen der, for mange som vet om det.

 

  Er nok desverre blitt en litt for stor hobby dette fluefiske. Generelt fiske har jo eksplodert de siste 10 årene, og det hjelper jo veldig lite når slike som Bård og Lars lager store tv-fremføringer og "blåser av" områdene som har vært gullgruver tidligere >:(, BUT THATS FACKING LIFE!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  Er nok desverre blitt en litt for stor hobby dette fluefiske. Generelt fiske har jo eksplodert de siste 10 årene, og det hjelper jo veldig lite når slike som Bård og Lars lager store tv-fremføringer og "blåser av" områdene som har vært gullgruver tidligere >:(, BUT THATS FACKING LIFE!

 

[ironi] Ja, at nye og unge fluefiskere blir bitt er virkelig en styggedom.[/ironi]

 

Første gang jeg så Tørrfluelandet var det ikke plassene jeg fikk med meg, men fang og slipp-ideologien.

Først så forsto jeg ikke hvofor i alle dager han hiver ut kjemepefin fisk.  :o Men etterhvert forsto jeg mer og mer at dette har noe for seg. (Nei, jeg er ikke Lenth/Fismen-fanboy)

Jeg har til og med diskutert med venner hvor viktig det kan være å bare ta den fisken man selv skal spise og ikke mer.

 

Når det er sagt så har jeg knertet 100% av alle ørret jeg har tatt med fluestang.. dvs en av en ørret  ;)

 

Tror norske elver og vann kan puste lettet ut nå som jeg har fluestanga i stedet for slukstanga.. Var en kløpper å dryle sluk  ;D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...