Gå til innhold

Materiale i vadebukser


erdude

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp hatt bursdag, og fikk vadebukser i neopren der skoene sitter fast i buksa.

Jeg er litt usikker på om jeg skal bytte til en bukse med annet type materiale. Dette er de første vadebuksene mine, så jeg har ingen erfaringer med dette. Hadde derfor satt pris på noen tips/meninger og erfaringer med hva dere mener er best.

 

Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Sneis

Var jeg deg ville jeg gått for ei pustende vadebukse med løse sko, men det koster jo litt mer !

 

Ser du bor i oslo erdude, så ta deg en tur til Bazar Outlet Svinesund / 50 %`en. Du får der pustende vadebukser ned til 500 kr. Som det ligger i navnet så er det 50 % der hele tiden, ganske ofte 50 % på 50 %`en også.

Ikke de aller beste merkene, men mye helt OK produkter, også får du deg jo en harry-tur også  ;D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Goretex er best, men da må du ut med noen tusenlapper. Og jeg tviler på at G-Sport fører vadere i dette materialet.

 

Som det er nevnt over er 'pustende' ordet du er på jakt etter. Og selv for de billigste må du antagelig regne med et mellomlegg når du bytter inn neopren buksene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

Goretex er best, men da må du ut med noen tusenlapper. Og jeg tviler på at G-Sport fører vadere i dette materialet.

 

Som det er nevnt over er 'pustende' ordet du er på jakt etter. Og selv for de billigste må du antagelig regne med et mellomlegg når du bytter inn neopren buksene.

 

Tror jeg vil moderere den der litt. Goretex puster best, men delaminering er et stort problem . Da får du små hull/lekasjer i stoffet. Det hjelper ikke hvor mange lag det er snakk om heller. Tror mange som har kjøpt vadebukser opp i 3-6000 kroners klassen har opplevd dette. Trenger vel ikke nevne et merke her;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som de andre her sier så er Pustende det som er viktig her . Da får du et også kalt membran plagg som holder deg tørr men som ikke gir noe isolasjon . Fordelen med det er at du kan kle deg under etter forholdene å du har det beste " helårs " plagget( vadere).

Bare ikke bruk bomull under , syntetiske undertøy er å foretrekke da de lettere transporterer bort svetta å ikke holder på den. Altså Fleece å sånt.

 

Litt off når det gjelder spørsmålet ditt her men men  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er takknemlig for alle tips, så om det var litt off gjør ingen ting Eirik.

 

Det viste seg at det var vanskelig å bytte vaderne, for de var spesialbestilt i en butikk der de egentlig ikke selger vadere. Jeg får bare gjøre det beste ut av det. Skal til Mistra nå i helga, så da får vi testa det ut. I verste fall får jeg kjøpe et par til, så har jeg en sommer- og en vinter-/vårvader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Sneis

Jeg har nettopp hatt bursdag, og fikk vadebukser i neopren der skoene sitter fast i buksa.

 

Tips;

Vet ikke om dette er et alment problem, men har selv hatt neoprenbukse der skoene satt fast i buksa. I overgangen mellom sko og bukse er det en kant. Denne gnagde noe veldig, førte til store sår. Dag nr to i de buksene var et sant hel....te.

Min løsning da var to runder med tape rundt leggen der hvor denne kanten var. Finnes sikkert bedre måter å gjøre dette på  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset, jeg får ta med en taperull til Mistra i helgen  ;)

Etter den turen tenker jeg at jeg har en bedre mulighet for å vurdere vaderne, da blir det vading fra morgen til kveld i to døgn.

 

Jeg satser på at fiskegleden veier opp for eventuell svette. Mistra er jo en fantastisk elv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Goretex er best, men da må du ut med noen tusenlapper. Og jeg tviler på at G-Sport fører vadere i dette materialet.

 

Som det er nevnt over er 'pustende' ordet du er på jakt etter. Og selv for de billigste må du antagelig regne med et mellomlegg når du bytter inn neopren buksene.

 

Tror jeg vil moderere den der litt. Goretex puster best, men delaminering er et stort problem . Da får du små hull/lekasjer i stoffet. Det hjelper ikke hvor mange lag det er snakk om heller. Tror mange som har kjøpt vadebukser opp i 3-6000 kroners klassen har opplevd dette. Trenger vel ikke nevne et merke her;)

 

Hm...

Stort problem??? Jeg har brukt Gt bukser siden 1999 og har aldri opplevd dette. Ingen av mine fishing buddies har heller opplevd delaminering, og de har brukt Gt bukser lenger enn meg (3 av dem er guider...). Hull er en annen historie. Hull blir det uansett, men det er lett å fikse. Selv ikke de første Simms Guide buksene jeg kjøpte viser tegn til dette fenomenet, og er fullt brukbare den dag i dag. Gud vet hvor mange fiskedøgn de har bak seg, MANGE!! (Bl.a. 3 fulle sesonger i NZ).

 

Dessuten er delaminering en soleklar reklamasjonssak i minst 2 år (kanskje 5?). Det er et mye større problem på bukser som IKKE har Gt. (de tåler ikke engang myggmiddel...).

Merkelig at ingen har laget bukser i Triplepoint.

 

Og jeg bør legge til at jeg aldri har hatt hull i 5-lags stoffet, kun der det er 3 lag. Og samtlige hull er selvforskyldt (mye tornekratt og bjørnebærbusker her nede).

Hvilke vadere jeg bruker er viktigere for meg enn hvilken stang, snelle eller snøre jeg bruker. Og det må skje noe drastisk på tekstil fronten før jeg vurderer noe annet en Goretex Immersion i mine vadebukser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

Jeg har hørt om mange som slite med hull/delaminering i Goretex vadere. Jeg har aldri brukt det selv. Mine vadere holder vanligvis to-tre sesonger før det blir så mye hull at det ikke er vits i å bøte mer. Tror ikke vadere til 6000,- holder noe særlig mer til mitt bruk som overstiger 200 fiskedager i året. Men uansett. Jeg tror det er mer mer å utvikle på sømfronten enn på materialfronten. Hvorfor fortsetter produsentene å lage sømmer på f.eks innsiden av leggene, knea? Det er jo der det alltid blir hull først. Og hvorforfor lager de ikke vadere som er forskjellig fra ørretfiskere og laksefiskere?  Det er jo etter min mening to helt ulike behov her. Laksefiskere står mye i ro, ofte dypt utvadet og trenger følgelig varmere og smalere bukser, (friksjon). Ørretfiskere trenger vadere som man kan gå mye i og trenger ikke være så varme, men mer pustende og kraftige forsterkninger på legg/kneområdet pga slitasje mot busker steiner osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei hei Nico .

G3 vaderne har extra kraftig beskyttelse over legg knær ( bortimot skuddsikkert) å i ræva. å de nye g4 vaderene har sømmen frempå leggen så gnissing mellom bena blir et mindre problem.Så det finnes nok vadebukser til de fleste behov.

Samtidig så er passformen i Simms buksene helt fantastisk ( det er sikkert mange andre også ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt om mange som slite med hull/delaminering i Goretex vadere. Jeg har aldri brukt det selv. Mine vadere holder vanligvis to-tre sesonger før det blir så mye hull at det ikke er vits i å bøte mer. Tror ikke vadere til 6000,- holder noe særlig mer til mitt bruk som overstiger 200 fiskedager i året. Men uansett. Jeg tror det er mer mer å utvikle på sømfronten enn på materialfronten. Hvorfor fortsetter produsentene å lage sømmer på f.eks innsiden av leggene, knea? Det er jo der det alltid blir hull først. Og hvorforfor lager de ikke vadere som er forskjellig fra ørretfiskere og laksefiskere?  Det er jo etter min mening to helt ulike behov her. Laksefiskere står mye i ro, ofte dypt utvadet og trenger følgelig varmere og smalere bukser, (friksjon). Ørretfiskere trenger vadere som man kan gå mye i og trenger ikke være så varme, men mer pustende og kraftige forsterkninger på legg/kneområdet pga slitasje mot busker steiner osv.

 

Jeg tror du har hørt om det første partiet G3 vadere, som visstnok hadde et problem med sømmene(?). Mine G3 er fra dette partiet, og jeg har ikke merket noe. Men det er fortsatt ikke snakk om delaminering.

Det er nettopp guider og fiskere med mange fiskedøgn disse vaderne er laget for. Intet annet merke er så godt representert som Simms blant "profesjonelle" fluefiskere. Fiskere som i og for seg kan velge hva de måtte ønske. Jeg vet utmerket godt hvorfor, men det må nok oppleves.

Jeg forventer ikke lenger levetid enn 2-3 år på noen vadere.

 

Jeg skjønner godt hva du sier Nico, og jeg er slettes ikke uenig. Men for meg er det kun Simms som er komfortable nok til å bruke i 30 grader og flere kilometers gange. (Du vet godt hvordan fisket er her nede). Det er vanskelig å bruke noe annet enn Simms når man først har prøvd dem under alle mulige slags forhold. Jeg bruker mye heller 6000 på et par vadere enn en fluestang. (Selv om jeg må innrømme at mine G3 vadere ble gitt av en sponsor...). Når det er sagt hører jeg også mye positivt om Patagonia fra pålitelige kilder. Men jeg kan ikke uttale meg om dem før jeg har prøvd dem og sammenlignet. Og, det finnes mange merker som er mer enn gode nok for norske forhold (Vision, Guideline, Streamstix, etc.) og som ikke koster skjorta. Det blir til syvende og sist en prioriteringssak. Men mitt inntrykk er helt klart at av det som finnes på markedet så er Simms i særklasse i forhold til alle de andre. At mange synes det blir for mye penger å bruke på et par vadere blir en annen sak. Høyst subjektivt fra min side det her, selvfølgelig.

 

En annen ting som er verdt å ta med seg er at produsenter av Gt vadere må igjennom en ganske strikt kvalitetskontroll før man får lov til å produsere noe som helst. Både merket, plagget og produsent må godkjennes av Gore. Slike krav finnes ikke for andre produsenter. Som oftest bruker de samme membran/tekstil, produsert på samme fabrikk, men hvor kunden står fritt til å velge et fancy navn på membranet. (Gjelder ikke Vision, som bruker Entrant fra Toray). Ikke dermed sagt at det er et dårlig produkt, men neppe samme kvalitetskontroll. (Hvorfor drakk jeg den koppen med kaffe...?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...