Gå til innhold

Glomma som fiskeelv 2020???


Magne Fjellstad

Anbefalte innlegg

Etter å ha sett de bildene som både HOSTIL og jeg har lagt ut på Fluefiskesiden , og dessuten har registrert en markant nedgang i antall fanget fisk og størrelsen på disse kommer jeg med noen tanker hvor jeg stiller meg laglig til for hogg.

 

Grunnen til at disse tankene har kommet er at en svensk fiskekamerat nå sist i Juni sa til meg at han begynte å lure på fisket i Glomma i framtiden. Det første han nevnte var at vannet i Glomma ikke hadde vært så varmt rundt ST.HANS noe år i de 17 årene han hadde fisket der. Deretter nevnte også han at det snart måtte gjøres noe, sitat: HVIS DET IKKE ALLEREDE ER FOR SENT.

 

Dette var for meg meget harde ord fra en som har vært en enda mer "MATAUKFISKER" enn det jeg noen gang har vært, og har tenktå bli. Jeg synes det maner til ettertanke, når en fisker av hans kaliber kommer med slike betraktninger. For når han er i Glomma, bor han i Glomma 12 til 14 timer i døgnet. Og han har tatt mye mer fisk enn meg de gangene vi har fisket i lag.

 

Derfor er jeg inne på tanken om å snakke med de av grunneierne  til Glomma som bor i Rendalen om muligens å legge om fiskereglene i en moderat, men lett restriktiv retning, slik at det ikke går i Glomma, som det som nå har skjedd i Rena. Der har det jo vært rene krigen etter innleggene på Flufiskesidene å dømme. Derfor, kan det kanskje være en tanke å starte opp dette arbeidet allerede nå, før elva blir helt ødelagt.

 

Jeg har jo tatt opp med Qvenild forholdene i Høyegga, som jeg kjenner best til, slik at det kanskje kan bli en bedring for fisken til å finne trappa og komme seg inn i den. Det er bare så synd at fisken kan bli stående i fellene både der, i Løpet og Storsjødammen i flere dager når det er utenom selve gangstiden. Dette har Hr. Qvenild bekreftet overfor meg i en mail fra ham 03.07.07. etter at jeg hadde stilt ham noen spørsmål.

 

Så, slik sett, er jeg takknemlig for innspill i denne tråden om hvordan vi fiskere skal få myndigheter og andre med oss i å gjøre noen forsøk på å beholde mulighetene til fortsatt fiske nå og i framtiden. Jeg ber bare om at innleggene blir holdt på et saklig grunnlag uten at vi skal fly i "tottene" på hverandre. Jeg selv tåler både "pepper" og annet, bare det ikke blir sjikanøse innlegg av dette her. Det er i første omgang en moderat endring vi må få grunneiere og fiskeforeninger med på. Så slipper vi slik "kriging" som det ble av de nye fiskereglene i Renaelva på grunn av at det kom for sent igang med reguleringer av fisket her.

 

Skitt fiske og en god sommer til dere alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg hadde regnet med at det hadde kommet noen reaksjoner på min tråd om dette emnet, men det har vært mistenkelig stille.

 

Men for å få satt litt fart på problemet å fortsatt ha Glomma også som en god fiskeelv i framtiden, har jeg i dag snakket med Leif Gunnar Bjørke på Hanestad om han ville ta opp temaet med et maksmål også i Glomma.

 

Han ble meget overrasket at dette forslaget kom fra meg, han vet hvor mye fisk jeg har tatt i Glomma i de årene jeg har fisket der for han har jo fangstmeldingene mine fra tidligere år slik at han kan sammenligne opplysningene jeg ga. Og han lovte at han skal ta opp med grunneiere og fiskeforeninger på hele strekningen fra Storelvdal og opp til Røros, for som han sa, sitat: "Det må jo gjelde for hele strekningen", sitat slutt.

 

Dette tyder i hvert fall på at det er evne til å være med på berge elva før det kommer så langt som i Rena-elva. Og at i hvert fall Bjørke forstår at det må en del reguleringer og arbeid til for å beholde kvaliteten på elva. Så da får vi bare håpe at tiltaket vinner gehør ellers i dalen.

 

Magne Fjellstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde være ganske greit å få gjort noe her, da glomma i storelvdal er samlet til ett rike gjennom glomma fiskeforening, treffer sikkert noen derfra på harrfestivalen, kan ymte frampå! Bjørke er en grei kar, og så har du Erling M Øvergaard på Hanestad som også er en grei kar! Stå på, mange elver som kan forbedres rundt omkring.. Er litt forbannet på lange strekninger med steinsatte bredder, vurderer å lure ut noen lass med stor stein på isen her og der;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...