Gå til innhold

Hva for noe?


Gizmo

Anbefalte innlegg

Her må du nok presisere litt nærmere hva du skal fiske etter. I likhet med mange her på forumet, er jeg imitasjonsfisker og fisker stort sett på det som er av innsekter på vannet, som klekker eller som karrer seg opp fra steiner og mudd i form av nymfer og pupper. Det hender jeg blindfisker på natta med streamere og bucktails, men da er det helt krise eller så er jeg litt full - gjerne i kombinasjon. På vei hjem blir turen sjeldent noen bedre av tanken på at jeg falt for fristelsen, ikke pleier jeg å få noe fisk på styggsakene heller (heldigvis ;D ). 

 

TILLEGG: Generelt når det gjelder ørretfiske i vann/elver, så går vi nå inn i en periode preget av vårflueklekkinger (i hvert fall på Østlandet), og vil da anbefale standardmønster av typen streaking caddis, Euoropea 12, rackelhanen og Elk Hair caddis som tørrfluer, og superpuppan i filmen, evt under med litt synkemudd. Min erfaring er også at nymfen Gold Ribbed Ears Hair fisker bra som vårflueklekker (settes den da inn med litt flytefett, så den flyter i vannfilmen/ligger like under). Personlig har jeg veldig sans for rackelhanen, da denne ved inntrekk drar seg under vann og popper opp når inntrekket stopper opp. Ser veldig fristende ut, men kanskje mer for meg enn for fisken ...   :-\

 

Se også vårfluene som er bundet på denne Ringen (nederst på siden) : http://fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=4544.45

 

 

Jørn 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da ville jeg som nevnt satset på vårfluer. Imitasjonene er ikke så viktig i vårfluefiske som i døgnfluefiske, da ørreten ofte tar dem når de beveger seg i vannflaten. Har dermed ikke så god tid til å studere dem som når den står på standplass i elv og vurderer døgnfluer som kommer seilende. Det viktigste er at vårfluene striper godt, og det gjør alle tørrfluene jeg nevnte, samt størrelsen. Skaff deg f.eks. streaking caddis og rackelhanen i str. fra 10, 12 og 16. Da bør du være godt dekket fra store Grandis til mindre arter.

 

I tillegg drar jeg ingen steder uten et par parachute døgnfluer (olivenfarget i forskjellige størrelser fra 12-18). Fisker både som klekkende, duns og spinner. Avhengig av lokale forhold, så kan det jo tenkes at du kommer utfor en kanonklekking av døgnfluer - og da vil ikke jeg stått der med en boks som bare rommer vårfluer  ;D

 

Jørn 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...