Gå til innhold

Mai var bra på Østlandet!


Pål H

Anbefalte innlegg

Hei, alle likesinnede.

 

Hvor har det blitt av alle de gode klekkingene i Juni :? ?

Mye vind og tørt vær kan vel ta noe av skylden for at de helt store klekkingene har uteblitt..til nå! Men når man sitter her inne mens nordaværet herjer på utsiden, kan det være greit å tenke tilbake på det fine fisket jeg hadde i mai. For meg var mai en veldig god fiske måned. Spesielt første halvdel. :D Opplevde store sverminger av rød skogsmaur og ofte samtidig som Marginataene poppet opp gjennom vannoverflaten..gleder meg allerede til det tidlige vårfisket neste år :)

Legger ved noen minner fra mai. Ørret 800g, tatt på vingemævern! Og selvfølgelig et bilde av grommyra!!

post-100-13949845104965_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også inntrykk av at mai-fisket var relativt sett bedre enn juni-fisket til nå. Men men, får prøve igjen nå til helga. Myra di var en skikkelig gromplass, ja :D Skitt fiske!

 

Fluefiskerhilsen fra SRS :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermansen

Ofte er det vel nattfiske som fungerer best, vi er ca 1 mnd etter dere og vi har godt fiske nå. Og når liksom det meste gir seg på dag/kveld så erre over på nattfiske og tidlig morgen :) August blir jo håpløs igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Juni var en svært bra måned i Trøndelag. På mange måter.

 

Første halvdel hadde masse fine klekkinger.

Baetis, Sulphurea, Vulgata osv...

 

Har aldri tatt så mye kilosfisk på en måned som i juni.

 

En annen fordel om man skal kalle det en fordel, er kulden og nordavinden som har vært.

Dette har resultert i lav temp og forholdsvis moderat aktivitet, noe som borger for godt fiske også resten av sesongen.

I motsetning til de forgående år, hvor all aktivitet har vært unnagjort i løpet av en hektisk juni måned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mai har helt klart vært bedre enn juni for meg. Jeg har i all hovedsak fisket i Nordmarka, og har faktisk ikke truffet på en eneste bra bettperiode i juni. I mai var det myggklekkinger, og det ble noen få ørreter. Sesongens første ørret er avbildet under og var på 46cm, men var i slankeste laget for å nå opp til kilosgrensa. Den hadde spist froskeegg! Ellers var størstemann på 55cm, en syltynn ørret.

 

Nå må jeg snart få meg bil så jeg kan kjøre til disse gromvanna og elvene dere snakker om.....men sykkelkondisen har helt klart blitt bedre da....... Jeg blir helt sjuk av abstinenser av å lese om disse elveperlene (skrukkedalsrenna mm.) med klekkinger og vakende kilosørret....! :)

 

Lykke til med julifisket!

post-19-13949845117153_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...