Gå til innhold

Vannstand i Glomma og Rena.


Magne Fjellstad

Anbefalte innlegg

Legger inn et spørsmål jeg hadde på GG og de svar som er kommet. Dette ble gjort på grunn av endringer av tallene fra den ene dagen til den andre.

 

Magne Fjellstad

Medlem

 

Ble Medlem: 29 Apr 2006

Innlegg: 62

Bosted: rælingen

Skrevet: 14:25 - Onsdag 15 Aug 2007    Tittel: Vannstand Glomma og Rena. 

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

Jeg har fra 20. mai og fram til 30. oktober 2006, og likeledes nå i 2007 fra 1. mai notert ned vannstand i Glomma. Renaelva begynte jeg å notere først 29.juli.

 

Det som jeg har registrert så langt er at de målinger som er registrert en dag er endret til dagen etter. Det dreier seg om fra 1 cm. endring opp eller ned til en forskjell på 5 cm.

 

Dette tyder faktisk på at det er en viss manipulasjon med disse dataene. Jeg håper at jeg har feil i min mistanke om dette, for ellers er jo ikke vannstandsavlesningene til å stole på.

 

Jeg håper at rette vedkommende tar seg av dette, slik at noteringene ikke til stadighet blir endret. For det er bare 36 dager siden 1. mai det ikke er endringer i mine notater, og det er i tidsrom jeg har vært bortreist, slik at jeg ikke har fått kontrollert.

 

En ting jeg også vil ta fram. Etter at enkelte rett og slett ble mobbet ut fra GG, har det vært svært så lite innlegg på siden. Kan det tenkes at medlemmene rett og slett har noe anneledes meninger og inntrykk av sidens friske meningsdebatter var av det gode for å aktivisere medlemmene.

 

Jeg vet ikke hvordan moderatorene tar opp mine betrakninger om dette, men jeg håper jo at en, etter min mening, saklig kritikk av moderator, og eier av GLOMMA-GUIDEN tåler denne.

 

Magne Fjellstad

_________________

Ondt lider ofte den fiskermann---

Men man får et mye bedre liv

 

Til Toppen       

 

 

 

OT Ljøstad

Entusiast

 

Ble Medlem: 10 Mar 2006

Innlegg: 297

Bosted: Elverum

Skrevet: 15:30 - Onsdag 15 Aug 2007    Tittel:   

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

Jeg har lagt merke til akkurat det samme som deg når det gjelder vannstandene. Jeg skal prøve å sjekke opp saken med GLB.

 

Nå har det vært sommer og erfaringsmessig er det mindre aktivitet på forumet da. Når det gjelder forumet så styrer jeg ikke hva som skrives så lenge man holder seg innenfor Glommaguidens nettikette. Det er det desverre ikke alle som kan godta og som har bedt om å få registreringen sin slettet. Det at jeg har enkelte strenge regler for forumet er ikke å mobbe medlemmer ut av GG. Når medlemmer har blitt slettet etter å ha bedt om det vil de ikke få anledning til å registrere seg igjen.

 

Hvis man ønsker å føre debatter om et eller annet som har med Glommavassdraget å gjøre der man ønsker å påvirke lokalpolitikere eller andre "pamper" med makt, er ikke dette nettstedet det dummeste stedet å gjøre det på. Jeg veit at enkelte av pampene er innom dette nettstedet av og til, men jeg er ikke overbevist om at de leser det som står på så mange andre fiskerelaterte nettsteder.

 

Til Toppen       

 

 

 

Magne Fjellstad

Medlem

 

Ble Medlem: 29 Apr 2006

Innlegg: 62

Bosted: rælingen

Skrevet: 22:49 - Onsdag 15 Aug 2007    Tittel: Vannstand Glomma og Rena 

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

Jeg er klar over at vi heller ikke er helt på linje med hverandre her. De som jeg mener ble "mobbet" ut ble jo fratatt noe av æren for det som skjedde i Renaelva i vår. Hadde ikke disse ildsjelene stått på slik som de gjorde hadde det vel vært samme regler som tidligere. Og samtidig lot du en enkelt person fra det offentlige få æren. Det var nok en av årsakene til at det ble såpass høy temperatur.

 

Det skal også bli moro å følge med på hvor stort tapet av solgte kort i Åmot for 2007 blir. Slik som jeg har lest i andre fora, så har det vistnok ikke vært så bra i Rena på flere år, uten at jeg skal gi æren til nye fiskeregler. Dertil har jeg rent tor lite erfaring i dette området.

 

Magne Fjellstad

_________________

Ondt lider ofte den fiskermann---

Men man får et mye bedre liv

 

Til Toppen       

 

 

 

Øystein Børresen

Medlem

 

Ble Medlem: 21 Mar 2007

Innlegg: 21

Bosted: Elverum

Skrevet: 23:00 - Onsdag 15 Aug 2007    Tittel:   

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

Det er flere som savner den "gode, gamle" Glommaguiden. Jeg vil gå så langt som å påstå at dette nettstedet hadde et av Norges aller beste forum. I våres var det virkelig aktivitet her. Spesielt hyggelig er det med et forum som har en lokal forankring. Den heite debatten fikk etterhvert et utfall som ingen kan være tilfreds med. Det har stilnet veldig. F.eks. har den viktige "forvaltnings"-biten ligget død siden dengang. Det er slett ikke bra.

Sitat:

Nå har det vært sommer og erfaringsmessig er det mindre aktivitet på forumet da.

 

De tunge aktørene, det knippe ressurssterke personer som sto for veldig mye av innleggene, skriver fortsatt drøssevis med innlegg. Desverre er det på et annet nettforum...

 

Jeg har truffet noen av de utmeldte langs Renaelva i år, og vi har snakket om bl.a GG. Jeg sitter igjen med et bestemt inntrykk av at en unnskyldning er alt som skal til for rense luften og samle mange av dem i dette forumet igjen. Derfor ble jeg mildt sagt forundret da jeg leste dette:

Sitat:

Når medlemmer har blitt slettet etter å ha bedt om det vil de ikke få anledning til å registrere seg igjen.

 

Denne setningen slår iallefall beina unna det håpet... En drøy påstand som jeg håper du revurderer.

Sitat:

Hvis man ønsker å føre debatter om et eller annet som har med Glommavassdraget å gjøre der man ønsker å påvirke lokalpolitikere eller andre "pamper" med makt, er ikke dette nettstedet det dummeste stedet å gjøre det på. Jeg veit at enkelte av pampene er innom dette nettstedet av og til, men jeg er ikke overbevist om at de leser det som står på så mange andre fiskerelaterte nettsteder.

 

Helt enig! Men synd at det har blitt borte mye erfaring og kunnskap som hører hjemme på denne siden. Det er så mange saker som hadde skapt mer engasjement på et lokalt forum enn på et nasjonalt.

_________________

Det koker...

 

Til Toppen       

 

 

 

OT Ljøstad

Entusiast

 

Ble Medlem: 10 Mar 2006

Innlegg: 297

Bosted: Elverum

Skrevet: 08:46 - Torsdag 16 Aug 2007    Tittel:   

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

Angående vannstand: Et eksempel: Onsdag den 14.08. var vannstanden som ble oppgitt om mårran oppgitt til å være 179,19. Det var vannstanden som ble målt klokka 0700. Hvis man går inn i tabellen nå ser man at vannstanden er oppgitt til å være 179,24, altså 5 cm høyere enn det som først ble oppgitt. Så grunnen til de forandringene vi av og til ser er når det gjelder vannstandene er altså justeringer/kontroller for når vannstanden ble avlest.

 

Jeg hadde vel ev viss anelse om at det ville bli reaksjoner når jeg skrev det jeg gjorde om det å be om å bli slettet fra medlemslista og at man dermed ikke får anledning til å registrere seg på nytt.

 

Jeg mener altså at når man ber om å bli slettet så gjør man det fordi man ikke ønsker å ha noe å gjøre med GG. Hvis man allerede har planer/ønsker om å fortsette på forumet på det tidspunktet man ber om å bli slettet, da forstår jeg ikke hvorfor man ber om å bli slettet. Det å be om å bli slettet er ikke bare en protest, men et klart signal til meg om at vedkommende ikke ønsker å ha noe å gjøre med GG i framtida. Det går jo også an å gjøre det på den måten som feks Tore Slettengen har gjort det ved å slutte å skrive innlegg, da har han alle muligheter i framtida på GG. Derfor er ordlyden slik den er i GGs ettikett.

 

Til Toppen       

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

"Jeg hadde vel ev viss anelse om at det ville bli reaksjoner når jeg skrev det jeg gjorde om det å be om å bli slettet fra medlemslista og at man dermed ikke får anledning til å registrere seg på nytt."

 

Men i alle dager Magne!!!!

"Var dette et delsvar du fikk etter et innlegg på den andre hjemmesiden!!!", helt ufattelige krampetrekninger!!!!!!!!

 

 

Staffan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på GG før, men tviler på at jeg noen gang kommer til å gidde å ta en liten titt en gang i kommende fremtid. Beklager hvis dette er slemt, men jeg syns den sia er gørr kjedelig... 

 

akkurat i år har spesielt vannføringa i glomma gått opp og ned veldig mye..  har kunnet oppservert når jeg jobbet på skogmuseet ved elverum i sommmer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da havnet jammen GG-innlegget mitt her på fluefiskesiden gitt, og dermed fikk jeg en gyllen mulighet til å melde meg inn  :) Det har gått noen måneder siden rabalderet og påfølgende utmeldinger fra GG's forum. Siden den gang har forumet vært en skygge av seg selv. Aktiviteten er minimal. Derfor er det rett og slett trist at moderator fremdeles står med ryggen til og hamrer spiker i GGforum-kista. Mange av de tidligere medlemmene har bidratt med en uvurderlig informasjonsspredning som har vært både lærerrik og inspirerende for min del. Og sikkert mange andre. Spesielt det som angår forvaltningen av Renaelva. I kveld har jeg sittet og lest gjennom mye av det som står i forvaltnings-bolken på GG. Den er virkelig stinn av engasjement, kunnskap og varme følelser for elva og forholdene rundt. Slik situasjonen er nå, er jeg redd mye av dette arbeide vil gå i den berømte glemmeboka. Jeg vil rette en stor takk til alle de som har bidratt sterkt med sine mange innlegg. For sikkerhets skyld må jeg nevne at dette ikke er ment som en oppfordring til å bruke andre forum enn Fluefiskesiden  ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men i alle dager Magne!!!!

"Var dette et delsvar du fikk etter et innlegg på den andre hjemmesiden!!!", helt ufattelige krampetrekninger!!!!!!!!

 

 

Staffan

 

 

Vet ikke om jeg misforstår deg her Staffan. Er det et spark til meg der jeg er høyest når jeg plukker bær, eller er det en annen person som du har beregnet det på.

 

Sendte forresten en PM til deg.

 

Magne Fjellstad

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det var triste greier det som skjedde på GG i vår Øystein, sliter fortsatt med å skjønne en del av det og har vært inne og forfulgt sakene gjennom min egen og andres profil for å se om jeg forstår anderledes......, men nei......tvert imot legges det vel bare til gode grunner til å holde seg vekk for min egen personlige del!

Blir jo vanskelig når flere av døm jeg respekterer høyt og betrakter som meget gode venner blir nekta adgang hvis døm noengang kunne tenkt seg å gi forumet en ny sjangs!

Velkommen til et nytt forum ivertfall! :)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Det må være trist å drive en hjemmeside hvor ingen vil skrive mere. Ser poenget i at det skulle vært mer aktivitet for å ha evne til å påvirke lokalmiljøet. Hvorfor ikke sende politikere og aktører i renaelva adressen til dette utmerkede nettstedet!!!!

 

Staffan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Til Magne! trodde at jeg hadde svart på PM. Vedr.utmeld fra Glommaguiden så var jeg i den perioden ikke mye på nett! jeg er som de fleste vet mye ute på reise. Jeg vet at jeg ikke har vært noen viktig brikke i spillet om Renaelva i denne omgangen, jeg gjorde mitt i -87 da jeg var med på å stoppe en total tørrlegging av den samme elva. Jeg bor nå på distanse fra elva som er stor, mitt engasjement bør derfor legges på andre steder!

 

Jeg vil også si at jeg engasjerer meg via mine lysbildeforedrag, hvor jeg framlegger vassdragsproblematikken og får andre til å engasjere seg..........Så det så.

 

 

Staffan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men i alle dager Magne!!!!

"Var dette et delsvar du fikk etter et innlegg på den andre hjemmesiden!!!", helt ufattelige krampetrekninger!!!!!!!!

 

 

Staffan

 

 

Vet ikke om jeg misforstår deg her Staffan. Er det et spark til meg der jeg er høyest når jeg plukker bær, eller er det en annen person som du har beregnet det på.

 

Sendte forresten en PM til deg.

 

Magne Fjellstad

 

 

 

Jeg tror vel dette var et spark til den lange mannen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Den diskrete måten jeg forsøkte å svare på kan i ettertid misforståes ja. Beklager det! det var et lite spark som måtte gått veldig høyt dersom det skulle treffe hakespissen. Men synes vel det er unødvendig å finne fram gamle

selvforsvarsteknikker for å parere dumme utsagn til den personen vanlige folk kå hoppe høyt for å se i øya!!!!

 

Har snakka med Magne på telefon, så til dem som missforsto mitt innlegg, alt er selskaplig og hyggelig mellom oss!

 

Staffan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Jeg har da for f. satt meg inn i hvordan alt fungerer med duppeditter og styr her inne fi fluefiskerommet.Hee, får ikke til dette med kinatrynene heller!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...