Gå til innhold

Myk 3'er


.JB

Anbefalte innlegg

Pokker altså, det er dyrt å fiske lite. I tillegg til fluebinding og treningskasting så blir det jo en og annen tur innom butikken. Og nå, etter å ha leste diverse tråder, begynner jeg å få skikkelig lyst på en kort og myk treerstang. Hadde et bra fiske i små vann, kanaler og bekker på fjellet i slutten av juni. Men 2-300-grammere hadde definitivt vært enda morsommere med lettere utstyr. Er veldig sugen på Winston LT Trout 5-delt #3 8'3 fot, men den koster over 5.000 og må følgelig gjemmes bak i bilen min en sesong eller to.  :) "Neida kjære, hatt den stanga lenge jeg. Sikkert en syv-åtte år.".  ;D

 

Har alltid vært litt skeptisk til å bevege meg langt nedover i klassene, så jeg holder meg nok på treer som er anvendlig til ganske mye. Er det noen som har erfaringer med nevnte stang, eller på det aller varmeste kan anbefale noen andre? Som kanskje er litt billigere - er litt redd for å bli tatt på fersken  ;)

 

jørn

Jeg har en Winston LT5 #3 i 6'9 fot. Veldig morsom å få fisk på (største jeg har fått på den var 950 gr, det var gøy det :-) synes den er god og kaste med også. Fin langs bush'ete små elver. Ellers så har jeg en Winston DL4 #3 i 8 fot. Den er myk den :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Jeg har lyst til å tilføye en liten ting; mange av oss praktiserer C&R, en av de viktigste elementene ved å sett ut fisken igjen er at kjøringa skjer så fort som mulig. Er 1 minutt på halvkiloen et mål tro?

 

Staffan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AndreBrun

Staffan belyser egentlig et godt poeng her. Samme hvilken snøreklasse egentlig: For når vi setter ut igjen fisk er det et stort mål i seg selv å kjøre fisken hardest mulig. Og da ryker man gjerne noen fisker i løpet av en sesong, for å holde presset opp mot det optimale. Det optimale synes jeg, er å kjøre så hardt at fisken ikke bryter overflata i heftige sprett (ørret), men samtidig kjøre den så hardt som mulig.

 

Det blir litt som med nymfefiske: Kjenner man aldri bunnen så fisker man for lett, og ryker man aldri fisk, så kjører man for lett, synes jeg. Slik sett bør vi alle kanskje alle ryke noe fisk i løpet av sesongen?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest øystein

Jeg har lyst til å tilføye en liten ting; mange av oss praktiserer C&R, en av de viktigste elementene ved å sett ut fisken igjen er at kjøringa skjer så fort som mulig. Er 1 minutt på halvkiloen et mål tro?

 

Staffan

 

10 min på en 5kilos kan bli vanskelig, samme hvilket utstyr hehe ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

10 min på en 5kilos kan bli vanskelig, samme hvilket utstyr hehe ;)

 

Hvorfor det? 10 minutter er faktisk ganske lang tid når man står der. Mange tror nok de har kjørt lengre tid enn de egentlig har, tror jeg... ;)

 

Har tatt inn 4-kilos ørret på max 5 minutter jeg.....

Har også tatt inn 10kg laks på under 10 minutter...

Må legge til at jeg har fått begge disse på steder uten ektrem strøm, men allikevel.

 

Uansett, det bør være et mål å ta inn c&r-fisk så fort man klarer.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Jeg tror det er mange som føler seg"edle" når man setter en fisk tilbake, den svenske fersvannsbiologen Ulf Pierau (eller hvordan det staves) sier ca. dette om C&R:

 

Fisken skal foregå så raskt som mulig

Fisken skal holdes hvilende med buken opp om man må ta i fisken

Mothakeløs krok

og jeg tror han sa at det var liten vits i å hulden den opp mot strømmen og "pumpe" den til live.

Selvsagt tettmaska knutefritt hovnett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest øystein

Jeg har tatt noen sjøørreter over 4 på mindre en 10min, men jeg har opplevd fisk som ikke er mulig å få inn på mindre en 10 min

når en stor ørret/sjøørret bestemmer seg for at den ikke skal bli med inn så kan du banne på at du ikke får den fort inn hehe, en av mine fiskekamerater fikk en gang en 5kilos sø og den brukte sikkert 10 min på det første utraset :o 150m utras med sinsykt press med kraftigt utstyr, i sjøen :D

 

 

10 min på en 5kilos kan bli vanskelig, samme hvilket utstyr hehe ;)

 

Hvorfor det? 10 minutter er faktisk ganske lang tid når man står der. Mange tror nok de har kjørt lengre tid enn de egentlig har, tror jeg... ;)

 

Har tatt inn 4-kilos ørret på max 5 minutter jeg.....

Har også tatt inn 10kg laks på under 10 minutter...

Må legge til at jeg har fått begge disse på steder uten ektrem strøm, men allikevel.

 

Uansett, det bør være et mål å ta inn c&r-fisk så fort man klarer.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AndreBrun

Angående kjøring/ utslipp av fisk. En morsom regel man i hvert fall kan prøve er:

 

- Hold pusten selv, fra du tar fisken opp av vannet - til du slipper den ut igjen.  ;D Egentlig en god, om enn noe unøyaktig indikator for hvor lenge en fisk kan være opp fra vannet etter en fight.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en av mine fiskekamerater fikk en gang en 5kilos sø og den brukte sikkert 10 min på det første utraset :o 150m utras med sinsykt press med kraftigt utstyr, i sjøen :D

 

hehe.. 10 minutter på 150 meter, da gikk det ikke fort unna... ;D

Jeg har fått sjøørret på 5,5kg i sjøen, og den var dessverre ikke så sprek..... :(

 

Neida, jeg mener ikke å kverulere om dette. Selvfølgelig kan man møte på ekstremt sprek fisk i grunne elver med rask strøm, og da er det ikke bare bare å presse den raskt inn. Mine eksempler var vel mer ment for å vise at det KAN være mulig å presse inn en stor fisk raskt hvis man gjør det riktig. Dvs. at man ikke lar storfisken få stoppe opp et sekund. Når fisken stopper etter et utras, så setter man sidepress med én gang, og får den til å flytte seg. Flytt gjerne fisken oppover elva ved å legge stanga vannrett og lavt, pekende nedover elva.. Og så må man bruke stanga, ikke bare ha en liten bøy i stangtoppen.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest øystein

en av mine fiskekamerater fikk en gang en 5kilos sø og den brukte sikkert 10 min på det første utraset :o 150m utras med sinsykt press med kraftigt utstyr, i sjøen :D

 

hehe.. 10 minutter på 150 meter, da gikk det ikke fort unna... ;D

Jeg har fått sjøørret på 5,5kg i sjøen, og den var dessverre ikke så sprek..... :(

 

 

Dersom du setter en 4hjuls trekker i lavgir og kjører opp en sinsykt bratt bakke så går det ikke spessielt fort da heller men fy fa** så imponerende det kan være, fisken jeg skrev om raste utolig fort ut de første meterene for så å gå jevnt å trutt noe så innihe**ete langt med et sinsykt holde langt oppå stanga å lene seg bakover til han burde falt press. ;D

 

Men mesteparet av de store fiskene vi får kan vi få inn veldig raskt dersom vi vet grensene på det utstyret vi bruker så jeg oppfordrer alle til å ryke noen fisk bare for å prøve :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...