Gå til innhold

Laks på Superpuppan!


Gjest nicolaj brekke

Anbefalte innlegg

Gjest nicolaj brekke

Min eneste laks i år tok en superpuppan str 12 på #4 utstyr og 6x fortom. Det ble en latterlig kamp for å få den inn på dette simple utstyret i relativt tung elv.

post-367-13949850526023_thumb.gif

post-367-13949850526468_thumb.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

Hehe.. Vanligvis er det ørret som vaker mest her. Jeg hadde håp om at det var brunørret som vaket slik det bruker å være her. De er riktignok store de også i dette området, men da helst i 1-3 kg klassen. Ikke laksestr. Jeg fikk den på før det ble mørkt og landet den 250 meter nede i elven og da var det blitt mørkt. Så hvor lang tid det tok kan vel tenkes. Jeg kan si at jeg fikk et langt og grundig kurs i kjøring av stor fisk på lett utstyr. Et stikkord er at det er lett å miste hodet når fisken en halvtime etter taket fortsatt ligger 30 meter inne på backingen og demonstrere full kontroll. Men det er utrolig hva en 6x Rio fortom tåler igrunn. Sammen med en myk stang tror jeg jammen man kan kjøre mye større fisk på samme utstyr. Bare man hele tiden tenker at balansen på fisken må forstyrres. En vekjent metode selvfølgelig, men en redefinert opplevelse på sånt utstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

Hehehe.. Ja, mot slutten gikk det faktisk og jeg øynet håp. Men da den var litt lei av at jeg dro den på skrå nedstrøms med drag mot overflaten, så tok den et utras på 30-40 meter og et par hopp. Det gjorde den vel kanskje 15 ganger. Det var rart fordi når jeg egentlig begynte å innse at den kunne bare reise med allt jeg hadde av utstyr gang på gang, så ble den plutselig med inn når jeg prøvde sveive den mot meg. Når den da kom ca ti meter fra meg ploget den i overflaten og jeg klarte så vidt å få hodet til laksen over vannet slik at den mistet det aller siste den hadde av krefter. Da håvet jeg den i ørrethåven min som forovrig så slik ut etterpå.

post-367-13949850526747_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Sneis

Tøft  ;D

Hmmmm, har i 2 år nå gått å tenkt på å fiske laks i Ågårdselva med #5 (og 4x), men har dråppa det med tanken på å faktisk få brukbar laks. Kanskje det skal prøves alikevell (mest sannsynlig hender det aldri  :rolleyes:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

Hei

 

Grattis Nico :)

 

Nice story, noen ganger her i livet skal man bare få`n opp.

Litt av en fight tenker jeg, høres helt rått ut.

 

 

Mvh

Torgeir

Lever på den en stund ja. Den var så tung på dette utstyret at jeg måtte gi bruttern stanga et øyeblikk slik at han fikk kjenne det. Han smiler enda;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Hei Niocolai! Var det på Kursetgjerde du fikk laksen? Kjenner du Jan Åke Berntsen fra dn tid han bodde på Sykk.

 

Vedr.laksen, det er ikke noe nytt fenomen at laksen tar Superpupper, Fosenelvene er denne flua svært mye brukt lil laksefiske på lite vann hører jeg! :)

 

Staffan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

Hei

Nei på Kursetgjerde eller nærmere bestemt Hundelva var det ikke. Selv om den er spennende nok er der noen garn som sperrer det meste som skal opp i den elva. Berntsen har jeg hørt om. Om jeg ikke tar mye feil så er det "han som bare fisket", som bodde her en stund noen år tilbake. Lurer på om det lå noen fluer som han har bundet på intersporten. De ligger der faktisk enda mange av de. Er det samme mann?

Artig å høre om fenomenet superpuppan og laks. (I dette tilfellet selverfart:)) At de tar tørrt på denne tiden viste jeg, men akkurat at s.p. er spesielt bra er nytt. Kult! Man lærer noe hele tiden. Og jeg må si at laksefiske er noe jeg er ganske blank på selv om jeg har noen hundre timer bak meg i diverse smålakselver på sunnmøre. Vakende sø i lakselvene derimot:)))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Ja det er faktisk samme figur. Han bor nå rett ved renaelva og er å treffe ved elva hele sommeren, desverre som regel full!

 

Er det en lærer der på Sykkulven som jobber i videregående som heter Øyvind Antonsen? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

Øyvind Antonsen er min gamle mattelærer! Jeg har fisket i Straumen (Fetvassdraget eller Velledalselva(europas korteste lakselv, (som om det er noe å skryte av))) sammen med han flere ganger. Han fisker enten der eller Eidselva. Hele sommeren. Og så er han over gjennomsnittet god i sjakk:) Så han kjenner jeg ja.

 

Var det du Staffan som fisket Snipsøyrvannet en gang. Ventet på Vulgata?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...