Gå til innhold

Hvordan ta vare på fjær fra fugl??


Joachim

Anbefalte innlegg

Hei, siden jeg binder fluer og jakter så har jeg tilgang på fjær fra skogsfugl. I helga fikk jeg ei jerpe og en orrhane. Er det noen som har erfaring  med å ta vare på hele fugleskinnet m/fjær, evt. hvordan man behandler det? Pleier å nappe ut de fjæra som jeg bruker mest av men det hadde vert ålreit å kunne ta vare på alt. Det er jo ikke ofte det blir fugl på sekken :)

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Har stort sett selv bare fått tak i ferdig preppa skinn, men har blitt forklart hvordan det gjøres. Er ingenting hokus pokus så lenge du kun skal bruke fjærene.

 

-Vask skinnet skikkelig og få bort alle kjøttrester. Er det skinn som skal brukes til laksefluer/våtfluer kan du gjerne vaske med litt zalo, men skal fluene flyte vil dette fjerne mye fett som gjør at fjæra flyter bedre. Ikke vask CdC fjæra i zalo...

-Tørk det så godt, bruk gjerne litt sagspon for å få tørket det skikkelig.

-Legg det i frysen i to-tre dager, ta det opp igjen to dager og legg det tilbake i to-tre dager, da skal mid og andre uhumskheter være rimelig døde.

-Oppbevar alle skinn atskilt i lukkede poser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å flå fuglen, skrape skinnet, og tørke det skikkelig, før jeg fryser det i et par omganger. Det er veldig viktig (obviously) å ikke søle så mye med blod på fjærene mens man holder på... Jeg bruker også møllkuler, som du får kjøpt på apoteket. Anbefaler virkelig at du skaffer deg slike, ellers kan plutselig hele fjærsamlinga di forvandles til en ubrukelig haug med støv...

Noen ganger, når jeg ikke gidder ta vare på hele skinn og/eller vinger, napper jeg ut de fjærene jeg vil bruke. Aberet er at man da ikke har like god kontroll på størrelsen på fjæra man vil bruke. (Det kan være et helt lite h_____e å lete gjennom en hel pose fjær for å finne akkurat den størrelsen du vil ha til akkurat den flua du skal binde!)

Om det er vingefjær man vil bruke til våtfluer, anbefaler jeg å sortere fjærene mens du plukker de ut, så du lett kan finne den tilsvarende fjæren fra den motstående vingen av fuglen...

Det blir også ofte med div. skinn- og kjøttrester når man driver og ribber slik, spesielt om man napper ut flere fjær om gangen. Jeg har noen ganger rett og slett klipt bort den nederste delen av fjæra, da slipper jeg også masse dun jeg ikke har noe som helst bruk for, som gjerne flyr rundt i lufta og irriterer både en stakkars fluebinder, og en evt. bedre halvdel...

 

Det kan også være en god plan å lagre "dine egne fjær", for å kalle de det, i en annen eske etc. enn de du har kjøpt, som en ekstra sikkerhet med tanke på midd og lus og møll og annet svineri som med glede spiser slikt. Kjøp møllkuler!

 

...og skitt jakt forresten... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Har stort sett selv bare fått tak i ferdig preppa skinn, men har blitt forklart hvordan det gjøres. Er ingenting hokus pokus så lenge du kun skal bruke fjærene.

 

-Vask skinnet skikkelig og få bort alle kjøttrester. Er det skinn som skal brukes til laksefluer/våtfluer kan du gjerne vaske med litt zalo, men skal fluene flyte vil dette fjerne mye fett som gjør at fjæra flyter bedre. Ikke vask CdC fjæra i zalo...

-Tørk det så godt, bruk gjerne litt sagspon for å få tørket det skikkelig.

-Legg det i frysen i to-tre dager, ta det opp igjen to dager og legg det tilbake i to-tre dager, da skal mid og andre uhumskheter være rimelig døde.

-Oppbevar alle skinn atskilt i lukkede poser.

 

Jeg har gjort det omtrent på den måten som Oddbjørn beskriver, og det har gått riktig bra. Det er viktig å skrape bort alle grøvre fettrester, og jeg har også (dersom jeg har latt vingene sitte på) snittet langs vingebeinet  - både for å kune fjerne fett derfra også og for at det skal tørke raskere. Det er ikke så trivelig om det sitter harskt fett på skinnet. Jeg har vasket (fordi skutte fugler kan være tilsølt med blod, i tillegg til generelt rusk og rask) ved å la skinnet ligge i Milo (Zalo er sikkert like bra, men jeg har tenkt at Milo sikkert er snilt og mildt mot fjærene...).

For å få god tørking har jeg lagt skinnet med fjærene ned og dekket det hele med grovt salt (men da blir det finest om du har tørket fjærene først, f. eks. med en hårføner). Pass på å dytte godt med salt inn der det er igjen vev, f. eks. langs vingebein og ved halefestet.

Det er mange fine fjær å bruke på et sånt skinn - og til uka er det høstferie og da skal jeg prøve å skaffe flere  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...